Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-06-13, 21:10
  #49
Medlem
svampen211s avatar
Funderar starkt på att åka jag med. Har bara inte bestämt mig än vilket land. Kom hem för några månader sedan från Australien, Cambodia och Vietnam, jobbade lite i Australien och Cambodia.

Men problemet är att jag kommer va tvungen till att få ett jobb ganska så fort om jag ska klara mig. Hur är det med jobb? Jobbat innom kök för det mesta, men att jobba i ett kök i spanien utan att kunna språket kanske blir svårt?

Spanien känns som det bästa alternativet när de gäller jobb, italien och grekland går de ju käprätt åt helvete för nu. Va tror du, om man är berädd på att ta vilket skit jobb som helst?
Citera
2014-06-18, 15:41
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Funderar starkt på att åka jag med. Har bara inte bestämt mig än vilket land. Kom hem för några månader sedan från Australien, Cambodia och Vietnam, jobbade lite i Australien och Cambodia.

Men problemet är att jag kommer va tvungen till att få ett jobb ganska så fort om jag ska klara mig. Hur är det med jobb? Jobbat innom kök för det mesta, men att jobba i ett kök i spanien utan att kunna språket kanske blir svårt?

Spanien känns som det bästa alternativet när de gäller jobb, italien och grekland går de ju käprätt åt helvete för nu. Va tror du, om man är berädd på att ta vilket skit jobb som helst?
I spanien är det lika svårt att få jobb. Tänk att ca 25%+ är arbetslösa.
Däremot finns det ju jobb som telefonförsäljare osv.
Många resturanger är "familje ägda" så det är svårt att få jobb i kök.
Inkastare till nattklubbar? Du tjänar inte så bra och det är bara på helger/högtider.
Så länge du har cash för att klara dig någon månad utan jobb så hittar du alltid något om du är ambitiös
Citera
2014-06-18, 16:17
  #51
Medlem
Så här är dets avatar
Ganska kul att se att fler bestämmer sig för att resa. Har man rätt attityd och är lite smart kan det faktiskt bli ett stort lyft i livet. Fast i början är det jobbigt med ett nytt språk, nytt samhälle med ny byråkrati som man måste lära sig. Var beredd på att det kommer att ta mycket energi och tid att ordna allt i början.

Fast mitt intryck av Spanien är ett vänligt folk där vänner gärna hjälper varandra. Jobb kan ordna sig över en middag och några glas vin med rätt person snarare än ett välskrivet CV. Byråkratin är rörig och långsam. Det behövs många stämplar för varje problem. Folket är ett stolt och intellektuellt samt patriarkalt folk där titlar är mycket viktigt. Fast på samma gång kan en universitetsproffessor sitta på stranden och njuta av lite vin och livet.
Citera
2014-07-03, 09:33
  #52
Medlem
Dub1Downs avatar
Jag och tjejen funderar på spanien om cirka 1 år. Tanken är helt enkelt att vi skall ha sparat ihop så mycket pengar att vi inte måste jobba på en gång om vi inte vill. Vi båda figurerar i restaurangbranschen. Att hyra en lägenhet känns som ett måste, vi vet inte alls vart i spanien vi vill ännu, men egentligen skulle vi nog vilja bo i något som inte är av de vanliga turistorterna, problemet är bara att vi inte kan språket. Har du några allmäna tips du kan dela med dig av? Det enda vi söker är en behaglig tillvaro med god mat, billig alkohol och sköna människor i något år
Citera
2014-07-08, 12:58
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dub1Down
Jag och tjejen funderar på spanien om cirka 1 år. Tanken är helt enkelt att vi skall ha sparat ihop så mycket pengar att vi inte måste jobba på en gång om vi inte vill. Vi båda figurerar i restaurangbranschen. Att hyra en lägenhet känns som ett måste, vi vet inte alls vart i spanien vi vill ännu, men egentligen skulle vi nog vilja bo i något som inte är av de vanliga turistorterna, problemet är bara att vi inte kan språket. Har du några allmäna tips du kan dela med dig av? Det enda vi söker är en behaglig tillvaro med god mat, billig alkohol och sköna människor i något år
Om du inte har planer på att lära dig spanska tills dess så kan jag rekomendera lite mer turistiga ställen.

Kollla upp lägenheter innan! Och boka visningar precis innan ni åker.
Jag hade bara tur att jag slängde iväg ett mail på en lägenhet, för när vi kom ner så gick vi runt till olika mäklare och alla lägenheter var relativt dyra och låg rätt så dåligt till.
Och mitt sista alternativ var ju den lägenheten som jag hade mailat på och den var perfekt till ett väldigt bra pris! Mitt i stan och va 50m från stranden

Annars är det ju inte så mycket förutom pengar, wettex-trasor(finns inga disktrasor här) och lite andra småsaker som du bör ta med dig.
Vattnet i kranen kan man dricka, jag gör det relativt ofta och känner inte av något dåligt med det förutom att vatten på flaska smakar lite bättre.
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2296889

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback