Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-27, 18:22
  #121
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Har störst del Hedgefonder som ska "tjäna" i både upp och nergång.

Carlson Fund - DnB NOR ECO Absolute Return SEK 25%
Carlson Fund - DnB NOR TMT Absolute Return SEK 25%
Merchant Galaxy China Abs Ret UCITS D 25%

Sen har jag en brasilien men hög risk
FIM Brazil 9%

och sist men inte minst har jag ultrariskaren
FMG Special Opportunity Fund Irak A10 USD 16%

Var på en avanzaträff i veckan och lyssnade på Ragnhild Wiborg som förvaltar hedgefonden Consepio.
Hon hade verkligen en bearish syn på marknaden men tyckte det kändes nyktert så hon får nog sig en 10% för att jag ska ha lite mera korthedge.
Hur vågar du ha så nya hedgefonder? Eller har de funnits länge men bara kort tid på Avanza?

Första har ju gått bra, andra ok, tredje vet jag ju är grym på grafen som syns men har du kollat utvecklingen för modersfonderna / de de kopierar? Det har jag och de var ju inget vidare på att hantera en riktig nedgång så att säga .. Om jag minns rätt.

Att vara långsiktig björn känns dumt, skulle ju vara om alla skuldgrejer kan sänka marknaden.

Vad fan gjorde de 2006-2008?
http://www.consepio.se/web/page.aspx?refid=18

Blankade?

Våga vara björn utan att följa trenden.

Själv hade jag valt hedgefonder med lång historik, ingen garanti men värt att veta är ju att:

* Avgifterna är höga.
* Att få högre avkastning med högre avgifter kräver ju en hel del.
* De allra flesta hedgefonder presterar förjävla dåligt.
* Många hedgefonder klarar inte alls av att ge avkastning oavsett väder.
* Summan blir att de flesta hedgefonder är dåliga.
* Lägg därtill att de hedgefonder som har klarat sig allra sämst ofta helt enkelt försvinner och ersätts av nya.
* Alltså var ännu fler dåliga! Och många nya osäkra, se Atlant sharp och edge, går ju ok när det går uppåt men om det nu gick neråt?

Jag är inte björn men inte så långsiktig som jag borde vara.
Citera
2011-05-27, 18:22
  #122
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Brummer MS
Brummer MS 2XL
Atlant Stability
Carnegie Likviditetsfond
Handelsbanken Råvarufond
Evli European High Yield SEK
HQ Corporate Bond
Fidelity Indonesia
Väldigt försiktig, anledning?
Citera
2011-05-27, 21:23
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Väldigt försiktig, anledning?
Eftersom du inte vet fördelningen så kan du ju inte veta om jag är försiktig eller ej

Nej men dels så handlar denna tråd endast om fonder, jag har en del aktier också. Sedan så har jag uppdelat i två portföljer, en väldigt försiktig som jag endast har för att slå min boränta. När boräntorna går upp och jag inte kan slå räntan med en mycket lågriskportfölj så amorterar jag. Sedan har jag en pensionsportfölj som är på längre sikt där jag tar lite bets och har högre risk.
Citera
2011-05-27, 22:06
  #124
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Eftersom du inte vet fördelningen så kan du ju inte veta om jag är försiktig eller ej

Nej men dels så handlar denna tråd endast om fonder, jag har en del aktier också. Sedan så har jag uppdelat i två portföljer, en väldigt försiktig som jag endast har för att slå min boränta. När boräntorna går upp och jag inte kan slå räntan med en mycket lågriskportfölj så amorterar jag. Sedan har jag en pensionsportfölj som är på längre sikt där jag tar lite bets och har högre risk.
Jag gissar att det inte är 40% indonesien och 40% råvaror

Fast det är väl iofs grejerna som har trendat upp kanske.. Det och den där fastighetsfonden
Citera
2011-05-28, 19:39
  #125
Medlem
Har inga fonder, kommer aldrig ha några fonder.

Skapar min aktivt förvaltade fond själv.
Citera
2011-05-28, 20:05
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Frågan är ju om det är rätt läge i asien men skall du köpa varje månad kanske det spelar mindre roll.

Kunde köpt skagen global och skagen kon-tiki / danske invest global emerging markets (möjligen small cap) annars istället.

Finns en småbolagsvariant av den senare:

"Global Emerging Markets Small Cap investerar i små och medelstora aktier på aktiebörser i Asien, Östeuropa, Latinamerika, Afrika och Mellanöstern."

Tack för tipsen, ska hålla ett öga på dessa.

Sparar i månaden så risken blir ju lite lindrigare när det väl händer grejer.
Dessutom kommer jag ha dessa ett längre tag, därav ingen större oro.
Citera
2011-07-06, 10:03
  #127
Medlem
Ligger rätt så tungt i Rysslands och Turkietfonder.

Mycket risk, men det är bara att köra, öppnar mig mer och mer för asiatiska marknaden snart.
Citera
2011-11-01, 14:57
  #128
Medlem
Yubelidiotens avatar
Det är en grej med fonder jag inte riktigt förstår. Varför köper man tex en indexfond och betalar förvaltningsavgift när man istället kan köpa aktierna de består av själv och slippa avgifterna. Jag förstår inte. Kan någon förklara.
Citera
2011-11-01, 15:26
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yubelidioten
Det är en grej med fonder jag inte riktigt förstår. Varför köper man tex en indexfond och betalar förvaltningsavgift när man istället kan köpa aktierna de består av själv och slippa avgifterna. Jag förstår inte. Kan någon förklara.

Breda index innehåller många aktier vilket genererar mycket courtage. Ta tex OMXSB, innehåller ca 100 aktier. Skulle du köpa dessa aktier via tex Avanza Mini och inte vill betala för högt procentuellt courtage ska du handla i poster om 15 000 kr per bolag (då blir courtaget 9 kr, eller 0,06 %).
Då måste du alltså totalt investera 100*15 000 kr = 1,5 Mkr
Det är inte många som har dessa summor.

Skulle du istället köpa i mindre poster blir courtaget betydligt högre. Tex att du vill investera 100 000 kr, detta ger 1000 kr per bolag och 9 kr i courtage eller 0,9 %.

Sedan har du utdelningar som du måste återinvestera, CA att ta ställning till osv osv..

Ovan var ett simpelt exempel. Blir ännnu mer jobb och mer pengar om du ska investera i de underliggande aktierna i S&P500. 500 st aktier och utlandscourtage innebär att du måste upp i mångmiljonbelopp för att det ska löna sig att köpa de enskilda aktierna istället för tex SPDR-etfen.
Citera
2011-11-01, 18:30
  #130
Medlem
Mina egna fonder:
Balkanfond
Indexfond Europa
Stella Sverige
-10,39%

Barn 1:
Access Emerging Markets
Access Modig
Access Offensiv
Afrikafond
Aktia Capital EUR Acc
Amerikafond
BRICT
Balkanfond
Banco Humanfonden
Carnegie Afrika SEK
Cross Markets Fund A SEK
Ethica Ränta
Ethica Sverige
Europafond
Exportfond
Finansfond
Globalfond - Lux
Indexfond Asien
Indexfond Europa
Indexfond Sverige
Indexfond USA
JPMF JF Pacific Equity $
Japanfond
Kapitalinvest
Kinafond
Kommunikationsfond
Medica
Mix Indexfond Sverige
Mixfond
Norrmix
ODIN Norge NOK
Obligationsfond
Penningmarknadsfond
Privatiseringsfond
Småbolagsfond Europa
Småbolagsfond Norden
Solid
Sverigefond
+3,1

Barn 2:
Access Offensiv
Action
Afrikafond
BRICT
Effektiva Världen
Exportfond
Global Macro Hedge
Indexfond Asien
Indexfond Europa
Indexfond USA
Kinafond
Medica
Mix Indexfond Sverige
Mixfond
Momentum
Norrmix
Pacificfond
Småbolagsfond Europa
Solid
Valuta Hedge
-9,73

Har valt att sprida ut på massa olika fonder på barnen, för det är ju trots allt på över 15 års sikt. 300kr respektive 400 kr sparande per barn, allt för att jämna ut mellanskillnanden då förstfödde föddes i "rätt" tid och haft fördelen att gå plus medans sistdödde gått minus istället.
Citera
2011-11-01, 22:45
  #131
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbert
Har valt att sprida ut på massa olika fonder på barnen, för det är ju trots allt på över 15 års sikt. 300kr respektive 400 kr sparande per barn, allt för att jämna ut mellanskillnanden då förstfödde föddes i "rätt" tid och haft fördelen att gå plus medans sistfödde gått minus istället.
Vem vet hur det blir om ena får sina pengar vid 18 och den andra två år senare?

Kanske kan vara idé att slå ihop och bara dela på två rakt av?

Rättar stavfelet som låter lite trist.
Citera
2011-11-02, 00:34
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbert
Mina egna fonder:
Balkanfond
Indexfond Europa
Stella Sverige
-10,39%

Barn 1:
Access Emerging Markets
Access Modig
Access Offensiv
Afrikafond
Aktia Capital EUR Acc
Amerikafond
BRICT
Balkanfond
Banco Humanfonden
Carnegie Afrika SEK
Cross Markets Fund A SEK
Ethica Ränta
Ethica Sverige
Europafond
Exportfond
Finansfond
Globalfond - Lux
Indexfond Asien
Indexfond Europa
Indexfond Sverige
Indexfond USA
JPMF JF Pacific Equity $
Japanfond
Kapitalinvest
Kinafond
Kommunikationsfond
Medica
Mix Indexfond Sverige
Mixfond
Norrmix
ODIN Norge NOK
Obligationsfond
Penningmarknadsfond
Privatiseringsfond
Småbolagsfond Europa
Småbolagsfond Norden
Solid
Sverigefond
+3,1

Barn 2:
Access Offensiv
Action
Afrikafond
BRICT
Effektiva Världen
Exportfond
Global Macro Hedge
Indexfond Asien
Indexfond Europa
Indexfond USA
Kinafond
Medica
Mix Indexfond Sverige
Mixfond
Momentum
Norrmix
Pacificfond
Småbolagsfond Europa
Solid
Valuta Hedge
-9,73

Har valt att sprida ut på massa olika fonder på barnen, för det är ju trots allt på över 15 års sikt. 300kr respektive 400 kr sparande per barn, allt för att jämna ut mellanskillnanden då förstfödde föddes i "rätt" tid och haft fördelen att gå plus medans sistdödde gått minus istället.

I vilken depå kan du ha sådär många fonder per namn? Jag kan endast ha 10 fonder och jag sparar i Skandia KF.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback