Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-12, 14:42
  #1
Medlem
Hej, jag funderar på att skaffa mig ett par nya skidor, vet dock inte vad jag ska skaffa mig för några så därför söker jag mig hit och hoppas på att någon kan hjälpa mig

Jag är ca 170 cm lång och väger ungefär 60 kg, är inte den bästa på att åka men inte heller den sämsta, gillar att åka i skogen men vill även börja åka lite i parken och därför vore nog ett par twintips bäst iaf

Så nu är frågan om ni skulle kunna ge mig lite tips och förslag till vad man bör tänka på och vilka skidor som skulle passa en bäst?

Tacksam för hjälp
Citera
2014-01-12, 14:49
  #2
Medlem
enflaskavitts avatar
Vad har du för prisram och hur mycket åker du?

Utifrån det du skrev tycker jag du ska satsa på ett par twintip. Längd på skidorna bör ligga någonstans mellan 170-180cm, det är såklart en smaksak dock.

Ett par K2 med Marker Griffon bindning sviker nog inte dina krav, prisvärt är det också.
De här
skulle säkert passa dina behov. Googla en stund så hittar du säkert ett par till bra pris!
Citera
2014-01-12, 16:02
  #3
Medlem
Jag hade väll tänkt mig att priset ska MAX ligga runt 5k. Jag åker inte så jätte ofta skidor, men nu när jag snart fyller 18 år så har jag tänkt mig att mer skidåkning ska det bli!
Citera
2014-01-27, 17:54
  #4
Medlem
moellers avatar
gå och snacka med någon på ett ställe. Typ alpingaraget eller snö och sjö. Har du pjäxor? Det tycker jag är mer värt att köpa. När du har ett par sköna formgjutna pjuck som håller i 10 år kan du ju hyra lite olika skidor och testa dig fram. Mitt tips vore ett par allmountin av något slag. Rossignol bandit, kanske?
Citera
2014-01-27, 19:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
gå och snacka med någon på ett ställe. Typ alpingaraget eller snö och sjö. Har du pjäxor? Det tycker jag är mer värt att köpa. När du har ett par sköna formgjutna pjuck som håller i 10 år kan du ju hyra lite olika skidor och testa dig fram. Mitt tips vore ett par allmountin av något slag. Rossignol bandit, kanske?

Värt att nämna är att pjäxor som regel har en uppskattad livslängd på runt 200-250 åkdagar, beroende på hur hårt man kör. För oss som kanske får uppåt 150-åkdagar per säsong kan det alltså bli dyrt...har dock 160-ish dagar i mina och de sitter fortfarande som de ska.
Pjäxor är dock oändligt mycket viktigare(speciellt som nybörjare/mindre van åkare) att fixa än ett par skidor - prio ett. Ska sitta bra och inte göra för ont(gör alltid ont första dagen).

OnT. För rena parkskidor, gå Salomon Suspects eller Line Afterbang(eller något i den stilen). Släng på ett par STH14-STH16 alternativt nåt Marker-aktigt, personliga preferenser då du egentligen inte är så tung att bindningar spelar större roll - så lite plastigt som möjligt är ett bra riktmärke.
Då du är runt 170-ish cm(växer fortf?) och lätt så tänker jag en längd på runt 160-165cm. Köp aldrig någonsin parkskidor som är längre än dig själv.

För nåt lite mer allsidigt, hör runt med personal i skidbutiker då jag inte orkar ge ett kortfattat svar här. Egenskaper i pist/lössnö och monteringspunkt(mittmonterat för park) frågar du inte efter, men det bör du även fråga personalen om i butiken.
Citera
2014-01-27, 20:40
  #6
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC-Cowboy
Värt att nämna är att pjäxor som regel har en uppskattad livslängd på runt 200-250 åkdagar, beroende på hur hårt man kör. För oss som kanske får uppåt 150-åkdagar per säsong kan det alltså bli dyrt...har dock 160-ish dagar i mina och de sitter fortfarande som de ska.
Pjäxor är dock oändligt mycket viktigare(speciellt som nybörjare/mindre van åkare) att fixa än ett par skidor - prio ett. Ska sitta bra och inte göra för ont(gör alltid ont första dagen).

Klart det är värt att köpa även om du är på säsong. Ska du ha ont i föttera hela säsongen? En säsong är sällan längre än 160 dagar. Får du 150 skiddagar om året bör du rimligtvis satsa en del på skidåkning och då är det rimligt att lägga en del pengar på pjäxor. Jag ser inget alternativ som är värt oavsett om du har 7 eller 150 dagar per år.
Citera
2014-01-27, 22:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Klart det är värt att köpa även om du är på säsong. Ska du ha ont i föttera hela säsongen? En säsong är sällan längre än 160 dagar. Får du 150 skiddagar om året bör du rimligtvis satsa en del på skidåkning och då är det rimligt att lägga en del pengar på pjäxor. Jag ser inget alternativ som är värt oavsett om du har 7 eller 150 dagar per år.

Det är självklart värt att köpa ordentliga pjäxor, har aldrig påstått något annat.
Citera
2014-01-28, 22:09
  #8
Medlem
moellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC-Cowboy
Det är självklart värt att köpa ordentliga pjäxor, har aldrig påstått något annat.

Då är vi överens
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback