2014-01-12, 16:21
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Hur långt är ett snöre?
Allt beror på vad för typ av yrke man har, arbetsprestation osv.
Citera
2014-01-12, 16:26
Medlem
Känt snubbar i den åldern som kommit upp i 40k, dock talanger utöver det vanliga.
Citera
2014-01-12, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morbror-julle
Känt snubbar i den åldern som kommit upp i 40k, dock talanger utöver det vanliga.
Min mammas kusins kompis polares arbetskamrat hörde också talas om en sådan individ en gång.
Måste ha varit en telefonförsäljare, eller möjligen Zlatan Ibrahimovic.
Citera
2014-01-12, 20:29
Medlem
GeneralPoops avatar
Mellan 15-20 innan skatt är nog en rätt vanlig lön för en 20åring som ger sig ut på sitt första arbete utan någon direkt erfarenhet.

Det är typ vad du får va posten/spärrvakt eller andra liknande urken. Och som pengarna bör räcka till alla dina normala kostnader som en 20-åring kan tänkas ha, innan man lagt på sig allt för dyra vanor.

Tror jag hade 16.000 när jag hoppade på mitt första jobb på posten när jag var 20 år (eller 19.5 var jag nog)
Men det är nog där nånstans du kommer hamna, om du inte besitter några unika talanger som arbetsmarknaden skriker efter
Citera
2014-01-12, 20:53
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Ja, här på FB har alla tjugoåringar 30k och 30 slak.
Ute i verkliga livet är det ytterst ovanligt.

Ett okvalificerat industrijobb (eller lagerjobb) som innebär mycket obekväm tid är inte alls så svårt att få, det borde du väl ändå förstå? Tittar du på kollektivavtalet som de flesta industriverksamheter följer inser du snabbt att 30k (före skatt) inte alls är något speciellt i det sammanhanget.

Man behöver inte ens ha uppnått 20 för att få ett välbetalt jobb (om man nu anser att 30k är så värst välbetalt - det håller jag inte med om till fullo, men visst som outbildad är det väl det). Vet flertalet som gått industriprogram på gymnasiet och redan från 18 års ålder haft praktik som cnc-operatör vilka som bekant tjänar uppåt 30 om man jobbar nattskift.

Om man har lite tur och har gått en gymnasieutbildning för det kan man som 19-20åring få jobb inom gruvindustrin i landets norra delar och det tjänar ännu mer. Detta är väl i och för sig ganska svåråtkomligt i dagsläget då de flesta tjänster redan är tillsatta, men möjligheten finns fortfarande.

Visst; man måste börja nånstans och man kan inte tänka att löner under 20k inte är bra nog, för det är ju så illa att många inte ens får chansen till dessa. Men jag ser ingen poäng med att sticka under stolen med att möjligheterna finns på sina håll om man har lite tur och är rätt person för dessa.
Citera
2014-01-12, 21:16
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Man behöver inte ens ha uppnått 20 för att få ett välbetalt jobb (om man nu anser att 30k är så värst välbetalt - det håller jag inte med om till fullo, men visst som outbildad är det väl det). Vet flertalet som gått industriprogram på gymnasiet och redan från 18 års ålder haft praktik som cnc-operatör vilka som bekant tjänar uppåt 30 om man jobbar nattskift.

NC-operatör är inte något okvalificerat yrke som vem som helst kan arbeta som. Det fordrar en viss kompetens att rita, programmera etc.
Citera
2014-01-19, 15:33
Medlem
Jag är 23 och tjänar 34.000 före skatt. Jobbar heltid, med jour. Är borta 6+6 dagar och ledig resten av månaden. Ingår gratis mat och gym och dylikt. Ren tur att jag fick detta jobb, dock slet jag arslet av mig för att få skiten. Jobbar inom bevakning.

En bra lön för en 20-åring är 20.000~. Allt över är bara ett +.
Citera
2014-01-19, 17:44
Medlem
Jag har aldrig tjänat så bra som när jag var 19 och precis tagit studenten. Jobbade kvällsskift på Volvo och fick ut över 20 000. Det var 2007 innan alla jobbskatteavdrag, på samma jobb idag hade man nog fått ut ett par tusen till på grund av lägre skatt och att lönenivån generellt gått upp.

Nackdelen med sådana jobb är att lönekurvan är obefintlig och chansen till "karriär" är liten men som förstajobb är det bra. Jävligt tråkigt dock.

Nu är jag strax färdigutbildad jurist och min ingångslön kommer förmodligen att vara sämre än vad jag fick efter studenten.
Senast redigerad av Familydude 2014-01-19 kl. 17:47.
Citera
2014-01-19, 18:21
Medlem
Beror ju helt på vad man jobbar med.
Jag och mina kompisar som är runt 20, tjänar ca 18000-27000kr/månaden
Citera
2014-01-19, 20:18
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nithian
Jag är 23 och tjänar 34.000 före skatt. Jobbar heltid, med jour. Är borta 6+6 dagar och ledig resten av månaden. Ingår gratis mat och gym och dylikt. Ren tur att jag fick detta jobb, dock slet jag arslet av mig för att få skiten. Jobbar inom bevakning.

En bra lön för en 20-åring är 20.000~. Allt över är bara ett +.
Du jobbar alltså 12 dagar i mån och drar in 34k brutto? Wow, vad exakt är det du jobbar med? (antar att man ej behöver utbildning heller)
Citera
2014-01-20, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Du jobbar alltså 12 dagar i mån och drar in 34k brutto? Wow, vad exakt är det du jobbar med? (antar att man ej behöver utbildning heller)

Exakt vill jag inte skriva. Men det är inom försvarsmakten. 3 mån utbildning.
Citera
2014-01-20, 13:19
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Heltid med jour innebär ju dock att han ska finnas tillgänglig att komma till jobb 24 timmar om dygnet under dessa 12 dagarna, vilket innebär 288 timmars "arbete" på 12 dagar, utslaget på en månad blir det en 72 timmars arbetsvecka.

Inte helt så konstigt eller orealistiskt som du försöker få det att låta, utan snarare rätt dålig lön.
Senast redigerad av Lajtel 2014-01-20 kl. 13:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in