Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-13, 21:07
  #361
Medlem
Tord_Ywels avatar
Hur stora bör "ingångarna" i kräftburen vara? Jag tycker dom verkar lite små på mina burar med 5-7 cm när min måttet på kräftor är 10 cm, borde inte dom i den storleken få kämpa lite för att komma in då?
Citera
2014-08-14, 16:09
  #362
Medlem
waters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel
Hur stora bör "ingångarna" i kräftburen vara? Jag tycker dom verkar lite små på mina burar med 5-7 cm när min måttet på kräftor är 10 cm, borde inte dom i den storleken få kämpa lite för att komma in då?

Alltså 10cm kräfta avser ju längd, burarnas hål som du anger är diametern. I övrigt har jag inte mkt. Erfarenhet av burar så det får någon annan avgöra. Kräftburarna jag köpte på jula hade extremt små ingångar me de gick ju att vidga, tror jag vidgade till omkring 7cm.
Citera
2014-08-17, 18:54
  #363
Medlem
Var ute förra veckan och fiskade med 3 burar på ett ställe jag fått mycket kräfta förr. Frugan hade köpt några bollar typ som skulle fungera som bete. Fick exakt 0 kräftor. Tänkte lägga ut inatt igen, fast med braxen som bete. Ska även testa glowsticks i 2 av burarna. (en blå färg och en vanlig ljus)

Återkommer på morgonen
Citera
2014-08-22, 23:27
  #364
Medlem
zobij4xs avatar
Testar just nu lite nytt och risky, jag och farsan har lagt ut burar i en å där vi inte tidigare sett eller hört om folk som har burar eller fångat kräftor, i alla fall inte vid detta ställe.
Detta är första chansningen..
Det andra är att vi inte fick tag i något schysst bete eftersom detta kom så spontant, så när vi var i lokala sport/fiske-affären och frågade efter bete fanns inget, men personen i kassan kunde rekommendera (hoppas inte hon var ironisk) lite rötet fläsk, så vi drog till affären, köpte oskivat fläsk, skar upp i bitar, körde i mikron och lät ligga så varmt som möjligt i ett gäng timmar.
Hittade ingen info om något via google om någon som använt fläsk dock.

Återkommer med resultat efter två inatt, har inga större förhoppningar dock!

Skitfiske på er!

Edit: För att inte bli helt idiotförklarade; vi brukar fiska kräftor varje år på "traditionellt" vis i en insjö i närheten varje år, dock ville vi testa något nytt.
Citera
2014-08-23, 02:33
  #365
Medlem
zobij4xs avatar
UPDATE:
Vi hade endast fyra burar utlagda, alla agnade med fläsk-betet, varav två var helt tomma.
I dom två andra var det totalt 11 stycken, varav vi slängde i två stycken kräftor som var för små, även att vi inte ska rapportera in några fångster så kändes det ändå bäst att låta dessa växa till sig, även om övriga kräftor inte var gigantiska heller.
Tror medellängden låg runt 8-9 cm ungefär, inga mätningar gjorda.

Blir förmodligen en vittjning även framåt 6-tiden, får se om båda orkar vara uppe.
Citera
2014-09-19, 08:07
  #366
Medlem
ska testa att fiska i helgen med pellets!

i samma sjö som vi fick asdåligt i för 2 veckor sen. Hoppas dom e hungrigare nu!

någon som kört med dessa pellets?

http://bayimg.com/PAAmnaagH
Citera
2014-09-20, 13:47
  #367
Medlem
Japp, har kört med sådana pellets.
Men jag har svårt att ge något bra omdöme,
då jag körde med 5 burar från land,
men en och annan kräfta gick det i iaf.
Så visst funkar dom.


Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz
ska testa att fiska i helgen med pellets!

i samma sjö som vi fick asdåligt i för 2 veckor sen. Hoppas dom e hungrigare nu!

någon som kört med dessa pellets?

http://bayimg.com/PAAmnaagH
Citera
2014-09-22, 09:09
  #368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryddburken
Japp, har kört med sådana pellets.
Men jag har svårt att ge något bra omdöme,
då jag körde med 5 burar från land,
men en och annan kräfta gick det i iaf.
Så visst funkar dom.

gick åt helvete...0 kräftor!

-men tror vi har ett annat problem. Minkar & gäddor äter upp våra kräftor.....när vi väl fick för 2 veckor sen(körde med grishjärta och strömming som bete då) fick vi bara stora kräftor, inte en enda liten, dvs, återväxten dör pga gäddor & minkar äter upp dom små
Citera
2015-01-13, 15:53
  #369
Medlem
cabbages avatar
Stämmer det att havskräftor, krabbor och hummer ofta knipsar sig igenom burarna?
Köpte 3 stycken men nätet är inte mycket att hänga i granen. En Cylinderformad
med endast ett rum, en cylinderformad som är längre med flera rum, samt en
åttakantig större bur med en diameter på cirka 1 meter.

Tyckte "flytbojarna" var väl dyra så köpte uppblåsbara djur i starka färger
som var betydligt billigare, (PVC). Lägger man ut på kvällen och kommer
tillbaka på morgonen så lär det väl knappast göra någon skillnad vad man har
som utmärkning på ytan?

Kör man tidsmässigt vanligtvis mellan eftermiddag / kväll tills morgonen därpå?
__________________
Senast redigerad av cabbage 2015-01-13 kl. 15:59.
Citera
2015-01-26, 21:31
  #370
Medlem
Skämt ekorrkött ska vara bästa betet, men svårt att få tag på.
Citera
2015-01-27, 17:16
  #371
Medlem
448s avatar
Vanlig makrill i tomatsås på burk får dom helt galna , stoppa i det i en strumpa,knyt ihop och häng in.

Pressa inte ihop det kompakt som en talgboll utan ha det lite löst så lukten frigörs
Citera
2015-01-27, 23:33
  #372
Medlem
Galna? Jag får roliga bilder i huvet här...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback