2014-01-11, 13:01
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiller29
Du har inget recept tro? Lät gott, aldrig smakat någon lasagne med lufttorkad skinka.

Du gör som vanligt och lägger ett eller två lager lufttorkad skinka på plattorna med riven parmesan innan ugn, fungerar med färdiggrillad bacon också eller både och och glöm för guds skull inte oreganon i mängder!
Citera
2014-01-11, 13:05
Medlem
Hestapos avatar
En vintersoppa, med rågbröd och ost upptill. Bjud sedan på någon frukt till dessert.

Soppan kokar du med potatis, lök och morötter i grunden sedan kan du lägga till någon rotfrukt du hittar i affären. Ju enklare soppa desto bättre och doften är en aptitretare i sig, en klick Creme Fraiche skadar aldrig…

mvh
Citera
2014-01-11, 13:15
Medlem
Clawdeens avatar
Detta är bra för många pers: http://www.coop.se/Recept--mat/Recep...skans-fajitas/

Du kan förbereda dagen före och ta med.
Kan ätas varma och kalla.
Citera
2014-01-11, 13:29
Medlem
madmwazels avatar
Alla sorters soppor Bara att värma upp på spisen på jobbet och ha med lite bröd till eller så.
Citera
2014-01-11, 13:40
Medlem
dePauls avatar
I princip kan du laga allt. 40 minuter är tillräckligt lång tid för att klara av även lite mer intrikata rätter, så länge de är förberedda innan.

Några bra förslag har ju redan kommit. Fler uppslag:

- Potatissallad med rostbiff
- med hembakt bröd
- Tonfiskpasta
- Ugnsgräddad falukorv med stekt/kokt potatis (med lök, ketchup och valbara kryddor)
- Köttbullar med valbara tillbehör
- Pannbiff "
- Ugnsgräddad kotlett, gärna inbakad med stekt potatis
- Soppor (allt från Minestrone till blomkålssoppa med krutonger)
- Grytor (bl a asiatiska, samt svensk husmanskost)
- Gratänger
- Grillade kycklingdelar med valbara tillbehör (de som är enklast att tillaga, t ex tex mex ris)
- Korv Stroganoff (eller biff stroganoff om man vill slå på stort. Ingår i o f i gryträtter )
- Stek (!). Låter svårt att exempelvis laga till en karréstek men faktum är att sådana rätter är ytterst tacksamma att laga i förväg och avsluta inför serveringen. Steken trancheras förstås innan gästerna anländer

Som sagt, 40 minuter tillåter rätt mycket tillagning. Eventuellt bör du undvika a la carte-rätter, dvs friterat och stekt a la minute.

~Paul~
Citera
2014-01-11, 13:53
Medlem
Superkufs avatar
Mitt grundtips är att göra maten hemma kvällen innan och sedan värma upp den på jobbet. Enklare, säkrare och ack så arbetsbesparande. Mat ska tillaga sig själv medan man tittar på TV, är min devis.

Hemmagjord ärtsoppa, gjord från scratch (det är enkelt, men tar tid). Folk brukar jubla.

Annars har du fått massor av bra förslag. Lasagne (med olika tillpiffningar), pasta (min favorit är någon form av färgad pasta och två olika såser, ser mycket snyggt ut) eller en rejäl gryta.

Gör det enkelt med minimal uppläggning - det gör soppa och gryta så behändigt. De klarar också någon kvarts dröjsmål.

Sedan är det inte fel att ibland höja ambitionsnivån, sådant ger omväxling. Fläskfilé Wellington är faktiskt inte så svårt att göra, om man förenklar såsen rejält.
Citera
2014-01-11, 15:14
Medlem
Hagganss avatar
Ost och skinkpaj, broccolipaj samt köttfärspaj (gjord på nötkött). Alla tre är jättegoda, och sen så täcker du ju även in olika människors behov också. Tänker t.ex på om någon är vegetarian, eller muslim. Sist men inte minst så är ju pajerna väldigt lätta att värma i micron. Servera med lite grönsallad till så är du i hamn.
Citera
2014-01-11, 16:09
Medlem
Bbobis avatar
http://www.dn.se/mat-dryck/recept/fiskratt-allt-i-ett/

Väldigt god fiskgryta.

Hackar bara allt, slänger i grytan och in i ugnen 15min. Utmärkt resultat!

Vill man att det ska vara lite billigare kan man hålla sig till enbart torsk men själv föredrar jag enbart lax. Går bra att ha av båda samtidigt.
Citera
2014-01-11, 18:59
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
http://www.dn.se/mat-dryck/recept/fiskratt-allt-i-ett/

Väldigt god fiskgryta.

Hackar bara allt, slänger i grytan och in i ugnen 15min. Utmärkt resultat!

Vill man att det ska vara lite billigare kan man hålla sig till enbart torsk men själv föredrar jag enbart lax. Går bra att ha av båda samtidigt.

Det var ju märkligt, varför köra den i ugnen? Är det för lite buljong för att den ska kunna gå färdig i gryta med lock på spisen kanhända... Kanske man skulle kunna köra den i mikron åxå, men ugn lät lite konstigt.

Köttsoppa på älg är ju smidigt att värma upp, vi har i jaktlaget en gammgubbe som tar halsen från första (tja eller nån av älgarna, vet faktiskt inte hur mycket kött som används, kan vara flera halsar åxå) och kokar upp en soppa. Sen varierar det om vi käkar tillsammans hela laget eller om grytan vandrar runt mellan stugorna och värms upp igen.

Burgundisk köttgryta är ju bättre dan efter, chili con carne likaså.

När det gäller lasangespåret så är laxlasange på gravad lax med spenat jäkligt gott.

Rostbiff eller tjärknul med potatissallad skulle funkat om det nu inte var så vintrigt ute.

Men en enkel och jäkligt smarrig soppa är ju nikkaluoktasoppa, köttfärs och vitkåkål, purjolök och lite annat smått och gott i en mumsig blandning. Jag har soja och senap i min men det vete sjutton om man ska ha i egentligen.
Citera
2014-01-11, 19:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Rostbiff eller tjärknul med potatissallad skulle funkat om det nu inte var så vintrigt ute.
Fast jag tvivlar starkt på att man fryser så där värst mycket på en "akutavdelning inom vården", oavsett de yttre väderförhållandena .

~Paul~
Citera
2014-01-11, 22:42
Medlem
Superkufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast jag tvivlar starkt på att man fryser så där värst mycket på en "akutavdelning inom vården", oavsett de yttre väderförhållandena .

~Paul~

Det var förvisso något avsnitt i "Helt Appropå" där de två medverkande pratade om lunchen - men lite underligt, eftersom de båda tog upp vilka tillbehör de hade i lunchlådan. Sedan reste sig en av dem, tog fram en fogsvans och grep tag i en fot med en lapp kring stortån. Nåja, du vände er ju till Flashback ...

Mer seriöst står jag fast kring ärtsoppa om du vill göra det från början, eller lasagne modell häftigare (parmaskinka är en möjlighet, rejält med kanel ovanpå köttfärsen en annan).
Citera
2014-01-12, 16:55
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det var ju märkligt, varför köra den i ugnen? Är det för lite buljong för att den ska kunna gå färdig i gryta med lock på spisen kanhända... Kanske man skulle kunna köra den i mikron åxå, men ugn lät lite konstigt.

Kan det vara för att det är lättare i receptet kanske? Att ställa ungnen på 200c och vänta 15min kan alla följa. Kanske finns risken att det kokar sönder på spisen? Dessutom vill man inte röra runt under tillagning för då smulas fiskbitarna sönder och allt ser rätt geggigt ut.

Dessutom som du själv är inne på så är det inte jättemycket vatten i den utan bara 3dl.

Resultatet av den här rätten i ugn med lax är helt fenomenalt i min mening Perfekt konsistens.
Senast redigerad av Bbobi 2014-01-12 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in