2014-01-11, 11:20
Medlem
FleurDelacours avatar
Vet inte om detta ska postas i samhälle eller här i filosofi, men men...
Håller på att skriva ett arbete om vad som styr människor, om det är den egna moralen eller om vi helt slavar under samhällets lagar. Vad tror ni? Vad tror ni skulle hända om lagar togs bort i ett samhälle? Tror ni att vi skulle följa djuriska instinkter, en hederlig moral eller skulle vi ändå fortsätta leva enligt lagar?
Citera
2014-01-11, 13:18
Medlem
derivats avatar
Citat:
Vad tror ni skulle hända om lagar togs bort i ett samhälle? Tror ni att vi skulle följa djuriska instinkter, en hederlig moral eller skulle vi ändå fortsätta leva enligt lagar?

Skulle krävas något så extraordinärt att det ej går att svara på.

Citat:
vad som styr människor, om det är den egna moralen eller om vi helt slavar under samhällets lagar. Vad tror ni?

Begriper jag inte heller ditt tankesätt. Skulle hellre frågat mig varifrån vi får "moral".
Citera
2014-01-11, 13:35
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag tror att det beror på vem och vilken lag det gäller...

Kan bara svara för min egen del och då tror/hoppas jag inte att mycket skulle förändras.
Jag anser att det "sociala kontraktet" är fullständig nonsens och följer de lagar jag anser ligga i linje med mina övertygelser; lagar jag anser vara oberättigade bryr jag mig inte nämnvärt om i dagens läge heller. Detta innebär inte att jag dagligen ballar ur och bryter mot alla tänkbara lagar.

Själv anser jag att det är betydligt vettigare att respektera andra (Och sig själv.) och ta ansvar för sig själv och sina handlingar (I den utsträckning det går.) än att blint lyda lagar som någon annan har dikterat.

Så ser jag på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in