Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-11, 02:03
  #1
Medlem
Tjena!

Nyligen så har grafikkortet börjat låta väldigt mycket. Fläkten beter sig som ni ser på videon jag länkat. Fläkten stannar och gör ifrån sig ett högt störande ljud var 5-10 sekund. Det är ett ATI Radeon 4650 grafikkort.

View My Video

Någon som har någon kunskap om detta fenomen?
__________________
Senast redigerad av andersp12 2014-01-11 kl. 02:12.
Citera
2014-01-11, 02:15
  #2
Medlem
SebastianIngrossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersp12
Tjena!

Nyligen så har grafikkortet börjat låta väldigt mycket. Fläkten beter sig som ni ser på videon jag länkat. Fläkten stannar och gör ifrån sig ett högt störande ljud var 5-10 sekund. Det är ett ATI Radeon 4650 grafikkort.

View My Video

Någon som har någon kunskap om detta fenomen?

Nej, det ser ut att vara något fel på det.

Kanske motorn/lagrena som är paj. Ganska svårt att gissa.

Skulle nog inte rekomendera att spela med det där innan fläkten går smooth.
Citera
2014-01-11, 02:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebastianIngrosso
Nej, det ser ut att vara något fel på det.

Kanske motorn/lagrena som är paj. Ganska svårt att gissa.

Skulle nog inte rekomendera att spela med det där innan fläkten går smooth.
okej för det är precis det jag gör (spelar) men kanske får vänta lite med det. Du syftar på att det kan bli för varmt?
Citera
2014-01-11, 04:04
  #4
Medlem
BubbleRabbits avatar
Ser ut som att den tappar kontakt med strömmen, eller får för lite ström. Har du tillräckligt med ström från nätverksaggregatet för att driva kortet, har du kopplat kablarna rätt? Det finns program att ladda ned som övervakar din hårdvara, där kan du möjligtvis sedan se vad som brister.

Och nej, jag hade inte spelat med det kortet, det kan bränna ganska snabbt om det inte kyler nog vid hög prestanda.
Citera
2014-01-11, 09:23
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Har du anslutit den extra kraften som behövs på vissa kort?
Citera
2014-01-11, 10:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BubbleRabbit
Ser ut som att den tappar kontakt med strömmen, eller får för lite ström. Har du tillräckligt med ström från nätverksaggregatet för att driva kortet, har du kopplat kablarna rätt? Det finns program att ladda ned som övervakar din hårdvara, där kan du möjligtvis sedan se vad som brister.

Och nej, jag hade inte spelat med det kortet, det kan bränna ganska snabbt om det inte kyler nog vid hög prestanda.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Har du anslutit den extra kraften som behövs på vissa kort?
jag köpte datorn färdig från Siba för ca 3 år sedan och den har alltid varit en trogen vän. Jag ska googla efter ett sådant program och sedan göra ett tappert försök och se vart strömkabeln sitter!
Citera
2014-01-11, 11:48
  #7
Medlem
Skadat godss avatar
Fläkten är utsliten, kullagret närmare bestämt. Byt fläkt, eller kanske dags att uppgradera med annat grafikkort på samma gång.
Citera
2014-01-11, 11:53
  #8
Medlem
En annan sak jag testade var att höja hastigheten på fläkten till 100 % och då blev det ett jävla ljud, vet inte om det har någon betydelse för felsökningen..
Citera
2014-01-11, 11:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Fläkten är utsliten, kullagret närmare bestämt. Byt fläkt, eller kanske dags att uppgradera med annat grafikkort på samma gång.
okej det låter faktiskt som det kan ha något med det att göra. Ja en helt ny dator ska plockas ihop inom en snar framtid. Väntar bara på lönen . Ska se om det finns att köpa en ny lite fläkt för en billig peng!
Citera
2014-01-11, 12:46
  #10
Medlem
Skadat godss avatar
Låter klokt. Det du kan göra temporärt är att testa att dra i "fläktvingehjulet" åt ena hållet och se om det blir något bättre. Hjälper inte det så testa att tryck den inåt och se om den snurrar bättre. En kortsiktig halvlösning, men du kan aldrig lita på att fläkten inte stannar helt och grafikkortet "brinner upp". Lite tunn olja applicerad med en tops eller liten fin pensel på exakt rätt plats kan också hjälpa temporärt.
Citera
2014-01-11, 14:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Låter klokt. Det du kan göra temporärt är att testa att dra i "fläktvingehjulet" åt ena hållet och se om det blir något bättre. Hjälper inte det så testa att tryck den inåt och se om den snurrar bättre. En kortsiktig halvlösning, men du kan aldrig lita på att fläkten inte stannar helt och grafikkortet "brinner upp". Lite tunn olja applicerad med en tops eller liten fin pensel på exakt rätt plats kan också hjälpa temporärt.
okej, det ska jag testa direkt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback