Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-19, 23:36
  #121
Medlem
Shamashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
"Personlighetsfråga"? Skämtar du?

Du har länkat till en studie som visar att man i extremfall kan hitta THC i fettceller/blod från försöksdjur 48 timmar efter senaste administration. Detta visar att det tar en viss tid att processa/metabolisera höga doser THC, och säger ingenting om inlagring över lång tid.

Att du ifrågasätter min läsförståelse när det i själva verket är du som läser slarvigt och okritiskt känns lite så där, faktiskt. Du tar ogrundade påståenden för fakta, och du missar att man blandar ihop THC och metaboliter i introduktionen.

Vidare så vilar bevisbördan på dig, då det är du som gjort ett extraordinärt påstående.

Att dem finner THC i fettvävnad veckor efter sista injektionen, men du får det till 48 timmar är ofattbart.
Påståendena finns där, med källor som backar upp dem. Sen extremfall, det är ditt ord, inte deras.
Och nej, jag blandar inte ihop THC och metaboliter.
Citera
2014-01-20, 13:14
  #122
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamash
Att dem finner THC i fettvävnad veckor efter sista injektionen, men du får det till 48 timmar är ofattbart.

Studien du länkade till, vilken är den vi diskuterar (Reintoxication: the release of fat-stored Δ9-tetrahydrocannabinol (THC) into blood is enhanced by food deprivation or ACTH exposure) visar 48 timmar och inget annat. Det var två grupper av möss, testade vid 24-48 timmar respektive 144-168 timmar efter senaste injektion. Endast den första gruppen testade positivt. Inga veckor där, således.

Mycket riktigt finns i referenslistan en hänvisning till en 40 år gammal studie: (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4682965) som hävdar spår av Delta-9-THC i fettvävnad 2 veckor efter en enda injektion (4mg/kg kroppsvikt). Vad som är anmärkningsvärt är att den förhandenvarande studien inte lyckas upprepa detta resultat nästan fyrtio år senare, trots 10 upprepade injektioner av 2.5 ggr så hög dos (10mg/kg).

Då vetenskap bygger på upprepbarhet är det tvivelaktigt att hantera referenser på detta vis. De har snarare motbevisat den äldre studien än funnit stöd för den.

Vidare finns endast abstraktet att tillgå för den äldre studien, så jag kan inte ta ställning till dess riktighet i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Shamash
Påståendena finns där, med källor som backar upp dem.

Som sagt: jag har visat på ett antal felaktigheter med källhanteringen, om du väljer att bortse från detta är det din förlust.

Citat:
Ursprungligen postat av Shamash
Sen extremfall, det är ditt ord, inte deras.

Jag känner i alla fall ingen som dagligen injicerar höga doser THC i bukhålan, för att sedan svälta sig för att erhålla flashbacks. Skulle du kalla detta för typisk normal cannabisanvändning?

Citat:
Ursprungligen postat av Shamash
Och nej, jag blandar inte ihop THC och metaboliter.

Jag påstod inte att du blandade ihop THC och metaboliter; däremot att artikelförfattarna gör det i introduktionen:

Citat:
The long-term storage of THC in fat is consistent with the observation that heavy cannabis users continue to give positive urine samples (>20 ng·mL−1) after 77 days of drug abstinence

När man klickar på länken (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3902318) framgår dock:

Citat:
Excretion patterns of cannabinoid metabolites after last use in a group of chronic users.

Artikeln är alltså behäftad med antingen slarv, eller - vilket jag förmodar - lömska vinklingar, båda vilka är oacceptabelt i vetenskapliga arbeten. Det är den kritiske läsarens ansvar och uppgift att upptäcka och belysa detta.

Eller?
__________________
Senast redigerad av Psilosopher 2014-01-20 kl. 13:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback