Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-05-03, 07:35
  #37
Medlem
For ett tiotals ar sedan sa upphavdes lagen om att kommunerna maste avsatta pengar till pensioner sa numera fungerar det sa att nar nagon kommunalarbetare gar i pension sa lanar man pengar lopande for att betala ut pension.

For de som jobbar i privat sektor far de som gar i pension nu runt 15k om de har blivit lovade 25k. Med den enorma invandring som har varit och sker sa plundrade man AP fonderna pa lika saett.

Nar det gaeller PPM sa begraensade politikerna att man kan byta fonder foer att de insag att det fanns folk som var duktiga och att kostnadrna skulle dra ivaeg. Hela det systemet aer uppbyggt foer att bromsa in pensionen och att man senare kan saega att du hade mojlighet att paverka din pension...varfor gjorde du inte det?

Innan valet radde det akut brist pa likvida medel sa man valde att lana upp enorma summor for att taeppa till budgethalen som skapats av fri invandring av analfabeter och i samband med det plundrade man pensionsreserver och slog ihop AP fonder. Detta ar inte nagot som patrask media har skrivit om for att de hade viktigare saker for sig.

Man har ocksa plundrat reserver inom varden och skola, alderomsorgen plundras staendigt pa pengar. Allt gar till islamister och jihadister och zigenare for numera som Kleinfedlt har sagt i flera omgangar landet tillhor zigenarna och islamisterna/jihadisterna. Sa fragan aer. Varfor ska man jobba i ett land dar det ar forradare som styr landet och dar hela konceptet har byggt pa att man betalar lite mer i skatt for att fa hyfsad sjukvard, skola och en pension som man kan klara sig pa medan det i andra laender har varit att man tjaenar mer och kan sjaelv saetta av mer till pension.

Jag kan tycka att om man kan aer det smartare att dra och kunna paverka sin pension och sin framtid aen att jobba foer ett kommunistiskt system daer man bara behovs for att kunna betala in skatt och halla patrask och svartingar, islamister under armarna. Nar man blir gammal sa ar det ingen som kommer att bry sig och det ser man redan i dag att de gamla har inte ens rad att betala de avgifter som hojs gang efter gang och daer man ger dem kass mat, drar in pa sallad och lite sylt, man traenger in dem i pisslagenheter och komme rpa regler sa att man kan ta det lilla som aer kvar for att ge det till islamister och jihadister som spottar efter vita, svaer pa sitt skitsprak efter dig. Dessutom de som ska varda gamla ar svartingar som feldoserar for att de varken har utbildning eller kan spraket och om det ar en bitter kaerring som kan spraket sa gor hon allt for att goera livet svart speciellt om du har nagot som du har uppnatt medan hon bara varit ett gatuluder.

Mitt tips ar att om du har utbildning sa dra utomlands. OM du ar farsk sa ak utomlands pa en gang och lat patrasket och svartingarna slass om smulorna foer naer du aer pa tur sa aer allting redan plundrat av loess, patrask, svartingar och kackerlackor. Det finns baettre staellen att tillbringa sin alderdom pa. Daer gamla tas om hand med vaerdighet och respekt.


Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Ibland läser man, att folk spekulerar i att deras generation inte kommer att kunna få någon pension. Och tyvärr framstår nog detta som ett realistiskt framtidsscenario. Jag är själv tidig 70-talist, och kommer alltså att uppnå åldern för ålderspension i slutet av 2030-talet - men tvivlar på att det kommer att utbetalas några pensionspengar. Har jag rätt? Eller kommer ålderspensionen att förbli en självklarhet för all framtid?

Kommer välfärdsstaten att totalhaverera? När? Diskutera!
Citera
2015-05-03, 07:48
  #38
Medlem
Du har en point. Det var nagon mupp som hade nagon fantasi om att sa lange man sparar sjalva sa ordnar det sig. Da har man verkligen noll koll pa laeget. Ju fler svartingar som samlas i Sverige desto fler white trash och patrask kommer vi att fa. Folk som jobbar som in i helevete men far mindre och mindre over for att lonerna stagnerar och priserna okar. Redan nu okar man standigt skatten, man trycker staendigt nya sedlar.

Att tro att det man sparar och att lita pa att banken kommer att se till att forranta de pengarna aer som att skita sig i naeven. De ar intresserade av spararnas pengar sa att de kan optimera sina vinster. Eftersom det finns sa mycket folk som har gatt pa blasningen att spara till pension genom att ge bort pengarna till forsakringsbolag och banker sa kan jag inte taenka mig att det blir sa mycket over naer det aer dags foer pension. Det finns smartare saett att foerraenta pengarna aen att ge bort dem till banker och forsakringsbolag...ibland kan jag tycka att det aer roligt att lyssna pa muppar som ska saelja sina tjaenster till mig fast jag har sagt att jag inte vill ha informationen och "raaden" och naer jag sedan troettnar pa deras clown och papegojsnack sa berattar jag vad jag har for kompetens och da aer samtalet i princip slut. Man aer sa van att folk koper allt dessa idioter saeljer. Laegger man sjaelv lite tid pa att kolla upp saker sa kan man tjaena stora pengar och skaera bort minst en mellanhand.
Citera
2015-05-03, 08:11
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Jag tror vi är på plats fem vad gäller högst skattekvot.
1. Danmark
2. Frankrike
3. Belgien
4. Italien
5. Sverige

Jag har ett litet sparande. Bättre att ta lite ansvar själv.

Man ser ofta människor påstå detta och det stämmer om man låtsas att den svenska arbetsgivaravgiften inte är en skatt på arbete.

Med arbetsgivaravgiften medräknad, de avgifterna ingår redan i övriga länders skatt, är Sverige ohotad etta när det gäller skattetryck. Långt före Danmark.
Citera
2015-05-03, 09:33
  #40
Medlem
Ett grundläggande problem gällande pensionerna är väl att staten beslagtar delar av arbetande människors lön och hur man än vänder och vrider på det är t.o.m de arbetande i Sverige beroende av statens havande och handlande.

Pengarna är väl i stort sett redan slut i staten kassa eftersom man har en statsskuld (som dessutom ökar).

Det vore bättre om man i Sverige tilläts behålla resultatet av sin produktion och därefter välja hur man vill fördela sina pengar. På så vis hade alla diskussioner om t.ex invandringens kostnader upphört; det hade nämligen öppnat för att de som är positiva till invandring hade kunnat bekosta detta och de som är negativa hade inte behövt bekosta det.

Pensionsvalet är i övrigt ett skämt som borde kalla pensionstvånget. Det enda val man har i Sverige är att välja vem som ska leva gott på ens pengar (med undantaget att man inte får välja sig själv).
Citera
2015-05-03, 09:44
  #41
Medlem
Förr var pensionärer tvingade att vara religiösa för att få en kaka till kaffet. I framtiden måste de hylla den rödgröna röran för att få hjälp från det allmänna.
Citera
2015-05-03, 13:17
  #42
Medlem
Hogre skattetryck...sure men vad far man for pengarna..? Ingenting!
Nar man gar till varden sa far man nagon svarting som varken kan svenska eller att loesa det problem man har.
Gar man i skolan ar det nagon svarting som skapar problem eller nagon knarkande larare som ska laera ut sitt aemne utan att han eller hon aer motiverad.

Da kan jag tycka att jag jobbar hellre eller driver foretag i ett annat land dar man har battre koll pa sitt lands finanser och laser en del av pensionsdelen sa att kriminella politiker inte kommer at dem.

Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Man ser ofta människor påstå detta och det stämmer om man låtsas att den svenska arbetsgivaravgiften inte är en skatt på arbete.

Med arbetsgivaravgiften medräknad, de avgifterna ingår redan i övriga länders skatt, är Sverige ohotad etta när det gäller skattetryck. Långt före Danmark.
Citera
2015-05-03, 13:31
  #43
Medlem
Man raeknar med de intaktstrommarna for det handlar om enorma summor och att slaeppa ifraan sig sa att folk kan placera sin pension eller delar av den sjaelv innebaer bara att staten maste trycka aennu mer pengar och lana aennu mer och da naermar vi oss slutet snabbare. Detar daerfoer de gett oss PPM. Ett system daer man kan haevda att du hade faktiskt kontroll over din pension men sabbade det foer att du var inte tillraeckligt palaest eller foer dum foer att vara aktiv. PPM ar nagot som ska ge informera dig hur lite pension du kommer att fa foer du faar en dutt men du kan inte roera dem foer att ett byte aer foerenat med en procedur sa att naer du bytt fonder sa aaer allt redan over och du aer fortfarande en trailer. Man insag att det finns smarta maenniskor och de ska inte fa foerraenta pengarna sa att de kan leva pa pengarna....om pengarna nu skulle betalas ut nagon gang....Politiker aer ingenting annat aen kriminella. Naer man inte klarar av att vara alkoholiserad svetsare utan sadlar om till att vara alkolholiserad politiker da vet man hur illa det aer.

Citat:
Ursprungligen postat av Vedertagen
Ett grundläggande problem gällande pensionerna är väl att staten beslagtar delar av arbetande människors lön och hur man än vänder och vrider på det är t.o.m de arbetande i Sverige beroende av statens havande och handlande.

Pengarna är väl i stort sett redan slut i staten kassa eftersom man har en statsskuld (som dessutom ökar).

Det vore bättre om man i Sverige tilläts behålla resultatet av sin produktion och därefter välja hur man vill fördela sina pengar. På så vis hade alla diskussioner om t.ex invandringens kostnader upphört; det hade nämligen öppnat för att de som är positiva till invandring hade kunnat bekosta detta och de som är negativa hade inte behövt bekosta det.

Pensionsvalet är i övrigt ett skämt som borde kalla pensionstvånget. Det enda val man har i Sverige är att välja vem som ska leva gott på ens pengar (med undantaget att man inte får välja sig själv).
Citera
2015-05-03, 13:38
  #44
Medlem
I framtiden maste man hylla patrask, zigenare, polacker, svartingar, islamister och jihadister foer att bli omhandertagen pa alderdomshemmet eller att fa nagra smulor. Da aer det baettre att goera nagot at det innan det aer foer sent. Foer naer man komme rpa tur aer det redan foersent och fardigplundrat. Det finns allt foer de som aldrig kommer att bidra medan det aldrig kommer att finnas foer de som aldrig varit kriminella och som betalat sina skatter i tid. Numera aer det tider da nrmen aer att man ska vara kriminell och man ska anpassa sig till normen...

Citat:
Ursprungligen postat av Privatpolis
Förr var pensionärer tvingade att vara religiösa för att få en kaka till kaffet. I framtiden måste de hylla den rödgröna röran för att få hjälp från det allmänna.
Citera
2015-05-03, 14:49
  #45
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straybullet
Tar slut? Vi har ju tagit in 1,2 miljoner pensionsräddare de senaste decennierna. Nu måste väl pensionerna vara säkrade för all framtid? Eller det kanske behövs ännu fler pensionsräddare? Om vi importerar ytterligare 1,2 miljoner, har vi säkrat pensionerna då? 5 miljoner?

Såväl SCB, som diverse ministrar och andra raketforskare är ju eniga om att den icke-vita massinvandringen behövs för att säkra pensionerna. Men exakt hur mycket icke-vit invandring behövs innan pensionerna slutligen är räddade för gott?

Den frågan ställer jag mig också. Men har sett att pensionsräddarna får gå kurser i att åka rulltrappa, lära sig cykla och hur man ska bete sig i tvättstugan så jag sitter lugnt i båten och är säker på att politikerna som har lovat oss guld och gröna skogar har rätt när do säger att det är en vinstaffär för Sverige. Utan dessa entreprenörer stannar Sverige.
Citera
2015-05-03, 19:49
  #46
Medlem
BetongNasses avatar
Alla sätta potatis utom de tråkiga! http://www.stockholmskallan.se/PostF...SMF057506S.JPG
Citat:
Ursprungligen postat av Vedertagen
Pensionsvalet är i övrigt ett skämt som borde kalla pensionstvånget. Det enda val man har i Sverige är att välja vem som ska leva gott på ens pengar (med undantaget att man inte får välja sig själv).
Det är själva grundiden med pensionssystem, att slipsnissarna utilitarianismens prästerskap ska leva på dig oavsett vilken specifik underskola de tillhör, höger eller vänster, Smiths, Rand eller Marx.

1) Salt
2) Patroner
3) Land
4) Kaffe
5) Trampminor

Där är några sunda pensionsinvesteringar i lite olika tidsperspektiv...
Citera
2015-05-04, 08:59
  #47
Medlem
gubbjavlars avatar
Det kommer naturligtvis inte finnas några rimliga pensionspengar att hämta 2030. Det var hela idén med pensionsreformen. Genom att skilja kontrollen från ansvaret kan man lägga skulden för misslyckandet på vem man vill.

Reformen innebar att individen själv fick "ansvar för sin pension", utan att man för den skull själv fick välja hur den egna pensionen skulle sparas ihop. Helt åt helvete enligt all beprövad ekonomisk och samhällsvetenskaplig teori.

Som varje läs- och skrivkunnig människa omedelbart förstår så är det fullkomligt ohållbart att först avtvinga en människa pengar, ge henne minimala möjligheter att "förvalta" dessa inom en mycket snäv ram och sedan avkräva henne ansvar för utfallet. Om staten menat allvar med att man vill förse medborgarna med en rimlig pension så hade man självfallet antingen garanterat detta själv, eller låtit medborgaren själv kontrollera sitt sparande inför ålderdomen. Nu vill man behålla kontrollen men slippa ansvaret.

Målet var mao att kunna fortsätta avtvinga medborgarna pengar med svepskälet "pensionssparande" utan att ha som avsikt att någonsin ta ansvar för att pengarna återbetalas. Det kallas "bedrägeri" om en privatperson gör det

Det är just sådant som gör skattevägran moraliskt försvarbart.
Citera
2015-05-04, 09:29
  #48
Medlem
Gefundenes Fs avatar
PPM systemets lönsamhet handlar ju om hur aktiemarknaden utvecklas, företagens lönsamhet utdelningar, aktiekursernas stegring, samt inbetalningarna från de som arbetar. I princip gäller detsamma för alla avtalspensioner och privata pensioner.

Vid sidan av det har vi samhällets åtagande garantipensioner till invandrare som inte har jobbat ihop en enda krona, samt svenskar som inte har tillräckligt för att komma upp i fattigpensionsnivån. För övrigt lägre än den invandrarna får.

Det är den här senare delen som bara ökar och ökar främst genom att de invandrade pensionsräddarna från u-länderna, inte är några pensionsräddare. I stället analfabeter som blir arbetslösa och som måste försörjas av våra skatter och när de blir äldre ska de ha garantipension.

Går samhället dålig kommer även aktiemarknaden att gå dålig och PPM leverera otillräckligt samtidig blir skatterna mindre och det blir mindre till de sociala pensionerna.

Arbetslöshet på 9% har vi helt enkelt inte råd men. Därför har vi inte heller råd med invandring av arbetslösa som inte bidrar med skatter och pensionsinbetalningar.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback