Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-10, 11:50
  #1
Medlem
Ibland läser man, att folk spekulerar i att deras generation inte kommer att kunna få någon pension. Och tyvärr framstår nog detta som ett realistiskt framtidsscenario. Jag är själv tidig 70-talist, och kommer alltså att uppnå åldern för ålderspension i slutet av 2030-talet - men tvivlar på att det kommer att utbetalas några pensionspengar. Har jag rätt? Eller kommer ålderspensionen att förbli en självklarhet för all framtid?

Kommer välfärdsstaten att totalhaverera? När? Diskutera!
Citera
2014-01-10, 11:54
  #2
Medlem
Maxthons avatar
Dom kommer nog försvinna när Sverige blir ett muslimskt land, Vet inte när det kommer ske men så kommer det nog att bli.

Dom är redan 600 000 stycken och förökar sig som råttor.
__________________
Senast redigerad av Maxthon 2014-01-10 kl. 12:16.
Citera
2014-01-10, 12:09
  #3
Medlem
Tja vi blir friskare och äldre så fast det är som att svära i kyrkan så måste nog pensionsåldern höjas.
Angående 600 000 musliker. För att man är född i ett muslinskt betyder inte det att man är Muslim.
Är alla medlemar i Svenska kyrkan troende?
Lögn förbanad Lögn och statistik
Citera
2014-01-10, 12:16
  #4
Medlem
Nekro.s avatar
Det är därför man skall ha flera olika sparformer så man har en eller i mitt fall flera livlinor att falla tillbaks på.
Du pensionsspar åtminstone hoppas jag?
Citera
2014-01-10, 12:17
  #5
Medlem
glimmandes avatar
Pensionerna tar inte slut. Däremot så minskar de i köpkraft så att äldre i slutändan får leva på brödsmulor. Det är tyvärr ofrånkomligt att det blir så. Gäller att acceptera läget och försöka undvika att hamna i den taskiga sitsen som individ genom eget sparande.
Citera
2014-01-10, 12:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekro.
Det är därför man skall ha flera olika sparformer så man har en eller i mitt fall flera livlinor att falla tillbaks på.
Du pensionsspar åtminstone hoppas jag?

Betala världens absolut högsta skatt, samtidigt som jag ska pensionsspara privat? Nej, det gör jag inte, har inte råd helt enkelt.
Citera
2014-01-10, 12:26
  #7
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runesune
Betala världens absolut högsta skatt, samtidigt som jag ska pensionsspara privat? Nej, det gör jag inte, har inte råd helt enkelt.

Då kommer du svälta. Hoppas du har snälla barn som är redo att hjälpa dig.
Citera
2014-01-10, 12:29
  #8
Medlem
envackerblommas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Pensionerna tar inte slut. Däremot så minskar de i köpkraft så att äldre i slutändan får leva på brödsmulor. Det är tyvärr ofrånkomligt att det blir så. Gäller att acceptera läget och försöka undvika att hamna i den taskiga sitsen som individ genom eget sparande.

som straff för att du roffat åt dig , dvs sparat, kommer du få betala 1500 kronor vid läkarbesök, samt 30.000 i månaden på äldreboende!
"alla har lika värde"
Citera
2014-01-10, 12:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runesune
Betala världens absolut högsta skatt, samtidigt som jag ska pensionsspara privat? Nej, det gör jag inte, har inte råd helt enkelt.

Jag tror vi är på plats fem vad gäller högst skattekvot.
1. Danmark
2. Frankrike
3. Belgien
4. Italien
5. Sverige

Jag har ett litet sparande. Bättre att ta lite ansvar själv.
Citera
2014-01-10, 15:11
  #10
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Tja vi blir friskare och äldre så fast det är som att svära i kyrkan så måste nog pensionsåldern höjas.
Men blir vi äldre och friskare? Och om det nu är så att modern läkarvård lyckas hålla liv några år till i den som förr hade dött vid 80 års ålder, så innebär ju inte detta att dagens 65-åringar är mindre slitna och kan arbeta längre än tidigare generationer. Snarare tvärtom med dagens slimmade organisationer och rationaliseringar, termer som "utbrändhet" fanns inte för trettio år sen. Idag stressar vi ihjäl oss, arbetslivet var betydligt lugnare förr.
Citera
2014-01-10, 15:25
  #11
Medlem
Hela idén om att pensionerna kan "ta slut" är bakvänd. Pensioner är fordringar på framtida produktion av varor och tjänster. Det är alltså den framtida tillgången på varor och tjänster som kommer att avgöra hur pensionärerna har det, inte hur mycket pengar som finns i pensionsfonder. Sparade pensionspengar är ett sätt att omfördela framtida varor och tjänster från de som jobbar till de som inte jobbar. Av detta följer att:

1) Det är framtida varor och tjänster som avgör levnadsstandarden, inte hur mycket vi sparar. Om inte produktionen av varor och tjänster räcker till så spelar det ingen roll hur stora pensionsfonder vi har.
2) Det står alltid i vår makt att politiskt fördela varor och tjänster så att pensionärerna får ett drägligt liv (= rimlig andel av varor och tjänster).
3) Det vi egentligen bör oroa oss för är att vi inte investerar tillräckligt för att producera mer varor och tjänster. Det är investeringar som är det verkliga pensionssparandet.
Citera
2014-01-10, 15:41
  #12
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Ibland läser man, att folk spekulerar i att deras generation inte kommer att kunna få någon pension. Och tyvärr framstår nog detta som ett realistiskt framtidsscenario. Jag är själv tidig 70-talist, och kommer alltså att uppnå åldern för ålderspension i slutet av 2030-talet - men tvivlar på att det kommer att utbetalas några pensionspengar. Har jag rätt? Eller kommer ålderspensionen att förbli en självklarhet för all framtid?

Kommer välfärdsstaten att totalhaverera? När? Diskutera!
Fortsätter dagens massinvandring så kommer välfärdsstaten haverera, i princip fri invandring och allmän välfärd är omöjlig att kombinera.
Däremot kommer inte det betyda att alla kommer bli fattiga, långt därifrån, däremot kommer det bli förhållandevis stora grupper i samhället som kommer få det betydligt sämre än idag och många som får det sämre och andra som får det bättre.

Pensionerna kommer inte "ta slut" däremot kommer den allmänna pensionen sakta urholkas och inte hänga med inflationen om dagens politik fortsätter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback