2014-01-10, 11:18
Medlem
Jämt när jag köper ost blir den att smaka illa efter bara någon dag.
Jag har testat att byta påse ofta, köpt en smakrikare ost, ha den i en ostkupa och försökt att inte röra själva osten. Ändå känner jag att den där smaken kommer smygandes och är Påväg att bli äcklig. Ändå verkar det som att det bara är jag som märker av den äckliga smaken här hemma. Även en kompis märker inte smaken. Smakade på hennes ost och kände att den också var Påväg att bli äcklig. Vad sjutton är felet med ostarna?? Och dom i min närhet som inte känner smaken haha

Skrivet på mobil så det ser ut som det gör.j
Citera
2014-01-10, 11:28
Medlem
Mayahexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angeIica
Jämt när jag köper ost blir den att smaka illa efter bara någon dag.
Jag har testat att byta påse ofta, köpt en smakrikare ost, ha den i en ostkupa och försökt att inte röra själva osten. Ändå känner jag att den där smaken kommer smygandes och är Påväg att bli äcklig. Ändå verkar det som att det bara är jag som märker av den äckliga smaken här hemma. Även en kompis märker inte smaken. Smakade på hennes ost och kände att den också var Påväg att bli äcklig. Vad sjutton är felet med ostarna?? Och dom i min närhet som inte känner smaken haha

Skrivet på mobil så det ser ut som det gör.j

Det kanske finns något i kylskåpet med stark lukt/smak som påverkar osten? eller så kanske du ska byta sort tills du hittar en du gillar? Städa ur kylskåpet grundligt, köp en ost du gillar och ha den i fräsch påse som du brukar. När du ska till att äta osten, ta fram den i god tid, den ska helst hinna bli rumstempererad för att få sin naturliga arom. kylskåpskall ost är aldrig gott och det gäller även och i synnerhet ädelostar!
Lycka till!
Citera
2014-01-10, 11:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Vira in osten i hushållspapper & sen ner i en plastpåse, då tycker jag den håller smaken bäst.
Citera
2014-01-10, 13:41
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Jag upplever samma sak som du, har gjort det ända sedan jag var barn.
Osten är god i någon dag, sedan smakar den... jag vet inte. Något annat.

Det är inte något från kylskåpet som påverkar den, det här är något jag ALLTID upplever, oavsett var jag är. Sedan kanske jag har "känsligare" smaklökar än många andra.

Det absolut bästa är att låta osten stå framme ett tag, då får den en smak som påminner mer om när den är inköpt - för mig i alla fall.
Men äter MYCKET sällan en ost som stått i kylen mer än 3-4dagar.

Många gånger jag sett på när vänner/familj trycker i sig en ost som själv gett mig kväljningar, en ost jag annars tycker om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in