Så farligt är det inte. Folk är överlag ganska trevliga, den politiska korrektheten sitter bra mycket lösare bland "vanligt folk" än vad man kan tro, och det finns fortfarande ett visst mått av marknadsekonomi. Det finns många länder där vi inte ens skulle kunna sitta på ett internetforum och klaga, och där man får vara glad om det för dagen inte råder brist på vare sig mat eller toapapper. Sedan har jag visserligen inga mer exotiska intressen, som gör mig intressant för polisen, så det underlättar ju.
Etablissemanget är dock fullständigt genomruttet, och hade jag inte varit såpass avprogrammerad och slutat ta det politiska spektaklet på allvar så hade jag nog också varit frustrerad oftare (jag retade upp mig betydligt mer under den period då jag precis hade börjat bli libertarian). Och befolkningen, hur trevlig den än kan vara när det handlar om annat än politik, verkar tyvärr lida av ett stockholmssyndrom utan dess like när det gäller staten. Jag är mentalt inställd på att i framtiden kunna flytta bort från Sverige, då det känns som att politikerna skulle kunna genomdriva nästan vad som helst så länge det görs någorlunda smidigt.
Annars har jag väl gått i den riktning som Tradition så vackert beskriver: Jag har ingen TV, jag läser inga nyhetstidningar, jag har ingen aning om hur "vallöftena" ser ut i år (och ni har ingen aning om hur
skönt det är jämfört med att vara "engagerad!"). Jag ljuger aldrig om vad jag tycker. Jag uppmuntrar de som förtrycks av dåliga lagar att ignorera lagarna.
Man får bli sin egen Übermensch helt enkelt, tala till de som vill och kan lyssna och glädjas åt de små framstegen