Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-09, 21:43
  #1
Medlem
apoteks avatar
Jag har ett bekymmer. Min pappa (59 år) är sjukskriven sedan ett par månader tillbaka, och enligt läkarna är det utbrändhet.

Incidenten som ledde till sjukskrivning var en situation där han under en promenad i sitt hemområde plötsligt fann sig själv vandrandes på gatorna utan att veta var han var, vart han var på väg eller var han bodde. Detta höll i sig i några minuter.

Han har beskrivit sitt tillstånd som att det "flyter trögt i huvudet" och det märks när man pratar med honom att han är just trög. Dock är detta inget som kommit plötsligt enligt mig, utan har varit tilltagande under några år.

Jag är orolig för att det handlar om någon typ av begynnande demens eller liknande. Men kan inget alls om det. Finns det någon här som har erfarenhet av demenssjukdomar och dess förlopp?
Citera
2014-01-09, 21:47
  #2
Medlem
Ouschhhs avatar
Vad jag vet om, från hur en nära anhörig var, är att hon ofta tappade ord, ord för lätta saker, såsom typ "den där gröna saken" istället för att säga gurka. Hon kunde även ta fram fel saker när man frågade om en sak. Hon glömde ofta vad hon hade pratat om, och kunde fråga en fråga flera gånger. Hon blev ofta lite arg på att hon glömde så simpla saker.

Det du beskriver kan innebära demens, men jag tror även det kan innebära att man fått en propp/stroke osv som gör att man får en liten minnesförlust. (detta är jag dock inte alls lika säker på, men tror).

Edit, läste nu mer noggrant ditt inlägg, och jag tror faktiskt att enbart utbrändhet kan orsaka samma sak.
__________________
Senast redigerad av Ouschhh 2014-01-09 kl. 21:49.
Citera
2014-01-09, 22:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Jag har ett bekymmer. Min pappa (59 år) är sjukskriven sedan ett par månader tillbaka, och enligt läkarna är det utbrändhet.

Incidenten som ledde till sjukskrivning var en situation där han under en promenad i sitt hemområde plötsligt fann sig själv vandrandes på gatorna utan att veta var han var, vart han var på väg eller var han bodde. Detta höll i sig i några minuter.

Han har beskrivit sitt tillstånd som att det "flyter trögt i huvudet" och det märks när man pratar med honom att han är just trög. Dock är detta inget som kommit plötsligt enligt mig, utan har varit tilltagande under några år.

Jag är orolig för att det handlar om någon typ av begynnande demens eller liknande. Men kan inget alls om det. Finns det någon här som har erfarenhet av demenssjukdomar och dess förlopp?


Jag tror det första man ska titta på är depression /dystymi de ger liknande symptom hämmning dvs tanketröghet , oförmåga till initiativ, glädjelöshet , självkritik är tecken på depression.
Citera
2014-01-09, 23:44
  #4
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ouschhh
Vad jag vet om, från hur en nära anhörig var, är att hon ofta tappade ord, ord för lätta saker, såsom typ "den där gröna saken" istället för att säga gurka. Hon kunde även ta fram fel saker när man frågade om en sak. Hon glömde ofta vad hon hade pratat om, och kunde fråga en fråga flera gånger. Hon blev ofta lite arg på att hon glömde så simpla saker.

Det du beskriver kan innebära demens, men jag tror även det kan innebära att man fått en propp/stroke osv som gör att man får en liten minnesförlust. (detta är jag dock inte alls lika säker på, men tror).

Edit, läste nu mer noggrant ditt inlägg, och jag tror faktiskt att enbart utbrändhet kan orsaka samma sak.

Okej, men om man upplever att symtomen kommit gradvis under flera års tid, är det verkligen utbrändhet det rör sig om?

Det här är en person som jobbat heltid på samma ställe i 35 år. Han brinner inte för sitt arbete, men har alltid varit nöjd med det som inkomstkälla för att kunna leva lugnt i stugan på ledigheterna. Har inga problem att släppa jobbet då han stämplar ut. Han är världsbäst på att vila och ta det lugnt. Jag som känner honom så väl har svårt att se profilen "utbränd" stämma in på honom.

Jag har själv upplevt en form av utbrändhet, och den föregicks av en total omotivation till att utföra någon form av uppgifter. Det stämmer inte in på min pappas symtom som har börjat med förvirring och disorientering. Jag har aldrig hört talas om det som första indikation på utbrändhet.
Citera
2014-01-11, 01:11
  #5
Medlem
Ouschhhs avatar
Hur väl genomfördes undersökningen, alltså hur kom de fram till att han var utbränd? För det kan ju vara så att de faktiskt har talat om det hela, utan att du vet om det. Detta för att inte oroa dig kanske?

Annars tycker jag faktiskt du ska prata med dina andra anhöriga, och se vad de tänker om saken. Visa att du oroar dig, det kan ju tyvärr vara så att du har rätt. Och då är det skönt för alla att veta om det. Man är ju ett flertal som är med, när någon blir dement.
Citera
2014-01-11, 01:32
  #6
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Det är viktigt att man säkerställer en diagnos, eftersom sjukdomar man kan hålla i schack eller till och med bota, kan ge demenssymtom.

Här kan du läsa lite om demensutredning:
http://www.netdoktor.se/neurologi/ar...-primarvarden/
Citera
2014-01-11, 12:35
  #7
Medlem
in-vino-veritass avatar
Mild cognitive impairment (MCI) är första steget i en demensutveckling utan att uppfylla de faktiska kriterierna för demens. Typiskt är att det sk episodiska närminnet sviktar, man får svårt att prägla in nya minnen, särskilt namn och man får sämre simultankapacitet men bilden kan naturligtvis variera kraftigt mellan olika personer.

Det viktigaste att börja med är att utesluta somatiska (dvs. kroppsliga) orsaker såsom alkoholbruk, sköldkörtelrubbningar, sömnsvårigheter, anemi, näringsbrist, hjärtrytmrubbningar, blodtrycket, sk fokal neurologi som tecken på lokal process i hjärnan m.m.

Därefter vill man undersöka om det finns psykiska sjukdomar man kan åtgärda som kan leda till kognitiv svikt såsom depression, bipolaritet, mfl.

Sist görs utredning, ofta på speciella minneskliniker, där man kan testa olika proteiner i ryggmärgsvätska som visar på profiler som kan vara specifika för olika demenssjukdomar, ex. Alzheimer.

Således finns det mycket att utreda innan man kan konstatera att det är en tidig demens, utredningen börjar på VåC och vi får hoppas att han i så fall träffar en läkare som tar problemet på allvar och gör en fullständig utredning och vänder på alla stenar. Det finns inga botande eller bromsande läkemedel men det finns symptomlindrande som för många har god effekt tidigt i förloppet, ju tidigare man börjar desto mer brukar det finnas att vinna.
Citera
2014-01-11, 14:08
  #8
Medlem
HarmonicAces avatar
Det låter typiskt för Alzheimers demens, om det inträffat flera gånger.
Citera
2014-01-12, 01:55
  #9
Medlem
missfosters avatar
Har träffat människor i 55-60års ålder med demenssjukdomar, oftast är det arbetskamraterna som märker problem.... Så fråga dom!
Citera
2017-08-17, 05:34
  #10
Avstängd
12hoppihagens avatar
När människan blir överdrivet engagerad i källsortering, prat om världens undergång och vad vi lämnar efter oss för att någon råkat slänga ofärgat glas i färgat glas, här har ett skepp seglat som inte går att få tillbaka....
Citera
2017-08-17, 10:20
  #11
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apotek
Jag har ett bekymmer. Min pappa (59 år) är sjukskriven sedan ett par månader tillbaka, och enligt läkarna är det utbrändhet.

Incidenten som ledde till sjukskrivning var en situation där han under en promenad i sitt hemområde plötsligt fann sig själv vandrandes på gatorna utan att veta var han var, vart han var på väg eller var han bodde. Detta höll i sig i några minuter.

Han har beskrivit sitt tillstånd som att det "flyter trögt i huvudet" och det märks när man pratar med honom att han är just trög. Dock är detta inget som kommit plötsligt enligt mig, utan har varit tilltagande under några år.

Jag är orolig för att det handlar om någon typ av begynnande demens eller liknande. Men kan inget alls om det. Finns det någon här som har erfarenhet av demenssjukdomar och dess förlopp?
Hur gick det? Blev din pappa bättre?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback