Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-01-28, 12:26
  #25
Medlem
SecundusSilents avatar
Singapore förbjuder e-cigaretter, liksom tuggtobak etc. från den 1 februari och kommer framöver att höja åldersgränsen från 18 till 21 år för inköp av tobaksprodukter som är lagliga.

Böter på upp till ca 16 000 kr väntar för de kriminella som bryter mot lagen om e-cigaretter, som inte får innehas, säljas eller användas.

Alltså, en lag i rätt riktning - som Sverige borde följa.

"Starting Feb 1, buying, possessing and using e-cigarettes will be illegal in Singapore. Anyone caught buying, possessing or using e-cigarettes can be fined up to $S2,000 (1,630,000 won). Foreign tourists will not be exempt. Other tobacco products like hookah, also known as shisha, and chewing tobacco will also be illegal.//The government will take further steps later, including gradually raising the minimum legal age for the purchase, use, possession, sale and supply of tobacco products from 18 to 21."
http://www.koreatimes.co.kr/www/nati...20_243185.html

Ps. Singapore är för övrigt ett mycket fint och välordnat land, vilket inte alla i denna tråd har förstått. Dock har regeringen tillåtit lite för många invandrare/gästarbetare, vilket lett till en del infrastrukturproblem för denna relativt geografiskt begränsade plats.
__________________
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-01-28 kl. 12:30.
Citera
2018-01-28, 19:50
  #26
Avstängd
nils.flygels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Singapore förbjuder e-cigaretter, liksom tuggtobak etc. från den 1 februari och kommer framöver att höja åldersgränsen från 18 till 21 år för inköp av tobaksprodukter som är lagliga.

Böter på upp till ca 16 000 kr väntar för de kriminella som bryter mot lagen om e-cigaretter, som inte får innehas, säljas eller användas.

Alltså, en lag i rätt riktning - som Sverige borde följa.

"Starting Feb 1, buying, possessing and using e-cigarettes will be illegal in Singapore. Anyone caught buying, possessing or using e-cigarettes can be fined up to $S2,000 (1,630,000 won). Foreign tourists will not be exempt. Other tobacco products like hookah, also known as shisha, and chewing tobacco will also be illegal.//The government will take further steps later, including gradually raising the minimum legal age for the purchase, use, possession, sale and supply of tobacco products from 18 to 21."
http://www.koreatimes.co.kr/www/nati...20_243185.html

Ps. Singapore är för övrigt ett mycket fint och välordnat land, vilket inte alla i denna tråd har förstått. Dock har regeringen tillåtit lite för många invandrare/gästarbetare, vilket lett till en del infrastrukturproblem för denna relativt geografiskt begränsade plats.
Låter vettigt, folkhälsa och folkbildning är det viktigaste för en nations stabilitet, förstår att liberaler och andra sadistiska psykopater blir vansinniga över de hårdare tobakslagarna i Sverige med. Turkmenistan visar vägen.
Citera
2018-11-12, 17:06
  #27
Medlem
Kan rekommendera ett besök till Taroko Gorge vilket man kan besöka på väg till Taipei.
Citera
2018-11-12, 21:09
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbben
Jag vet i princip ingenting om dessa länder...

Taiwan raknas inte som land utan provins i Kina, inte medlemsstat i FN. Inte sa lange sen militardiktatur vilket marks an idag.

Singapore o Taiwan har gemensamt den urgamla konfucianska laran som genomsyrar samhallet.
Citera
2019-05-29, 16:51
  #29
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbben
Jag vet i princip ingenting om dessa länder, förutom att dom har typ världens bästa infrastruktur och att brottsligheten är på en nästintill obefintlig nivå. (Iaf sådant man ser på gatan, sen vad som sker bakom stängda dörrar har jag ingen aning om.) Det är iaf vad jag alltid fått höra från alla, och aldrig någon som sagt något annat.

Så vad är det dom gör som vi inte gör? Ligger det bara i deras kultur?

Där har dom visat att olika folkgrupper faktiskt kan samexistera utan att börja mörda varandra.

Tycker ni det är en bra drog policy dom har? Dvs riktig NOLL tolerans. I vanliga fall tänker jag alltid att det är dömt att misslyckas. Men när dom verkligen dödar dig / låter dig ruttna i en cell för lite röka så kanske det inte är värt att riskera det?

Istället verkar folk bli shopoholics. Tydligen extremt vanligt att folk shoppas som fan där.

Är det bara jag som aldrig skulle kunna leva i varken Taiwan eller Singapore? Inte bara pga deras drogpolitik utan också för att det verkar vara FÖR ordnat där. Känns som att det saknas liv, behövs lite kaos i vardagen emellanåt.

Riktigt fascinerande faktiskt. Att man kan få nästan HELA sin befolkning att sköta sig, iaf tillräckligt för att bryta mot lagen. Känns inte som en slump att båda dessa länder ligger i Sydostasien.

Hur mycket makt har Kina i dessa länder?

Vad säger ni som varit där? (Och ni andra så klart.)

Singapore är fantastiskt välornat.
Du är trygg var du än är.
Det är rent. Offentliga toaletter är kliniskt rena. Du hittar på sin höjd någon fimp på gatan.

Tröttnar man på att det är rent och städat så kan man ta en båt till indonesien och gå på trasiga skitiga gator i stanken av avlopp. Bli utstirrad av personer du vill undvika. Men ölen o sprien är billigare än i Singapore.

Problemet med både Singapore o Taiwan är klimatet. Satans hett o fuktigt.
Citera
2019-10-26, 10:49
  #30
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag har varit i Singapore och ja det är väldigt rent och väldigt ordnat. Men jag tror inte de flesta normala människor skulle vilja bo där. Man måste nog vara väldigt ordentlig själv för att kunna ha ett liv i det landet. Det är jätte rent överallt, aldrig något tjafs eller bråk, folket är så skötsamma att det verkar fucked up för mig. Folket där skulle nog upplevas som mobbade av de flesta. Alla är typ jätte ordentliga, alla har ordentliga uniformer i skolan, de går tillsammans i sina skoluniformer till skolan, alla är som plugghästarna i klassen det finns ingen som är populär eller nörd alla är plugghästar. De vuxna är bara äldre plugghästar. En vanlig svensk skulle nog räknas som en badboy där borta. Det känns som att komma till ett ställe där det bara finns nördar, alla från taxichaffisen till butiksförsäljaren och skolbarnen är nördar. Det är en lite surrealistisk upplevelse. Det är inget för västerlänningar.

Varför inget för oss? du snackar som nån från orten.

Jag vill påstå att vi i skandinavien var nära detta samhälle på 1960-70 talen, men sen gick nåt åt ett annat håll.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback