Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-07, 16:46
  #1
Avstängd
Luddieables avatar
Jag har grubblat på det här länge för finns inget annat jag hatar mer än NWO och ILLUMINATI. Min far är medlem i Tempel Riddare Orden i Kiruna och vad jag har tagit reda på för fakta är bara nykteri och skit. Men orden är väldigt hemlighets full och en massa snack om illuminati osv så skulle vara väldigt glad för en kort o gott sammanfattning på det här. Vill veta vad gamla farsgubben håller på med när allt han säger är: ''det får du se när du blir 18, då du kan bli medlem''

Tacksam för svar!
Citera
2014-01-07, 16:49
  #2
Medlem
TheShapes avatar
Likt vad farsgubben din säger, så är du välkommen hit när du är just 18. Finns annars säkert några väldigt källkritiska (..) Youtubeklipp som du kan kolla in, tills dess.
Citera
2014-01-07, 16:51
  #3
Avstängd
Luddieables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Likt vad farsgubben din säger, så är du välkommen hit när du är just 18. Finns annars säkert några väldigt källkritiska (..) Youtubeklipp som du kan kolla in, tills dess.

Så jag ska kolla in youtube klipp om TRO och dess sammanhang och myter?

Bara så förvirrad
Citera
2014-01-07, 16:52
  #4
Medlem
DrPretentiouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddieable
''det får du se när du blir 18, då du kan bli medlem''

Tacksam för svar!
Antar att det inte bara är jag som ser ironin i det här?

Respektera att vissa saker ska hållas hemliga. Anledningen till hemligheterna är att när/om du själv ska göra din "andliga resa" inom ordern så ska du inte redan känna till vad det är för lärdomar du kommer att erhålla, eftersom det skulle förstöra hela upplevelsen.
Citera
2014-01-07, 16:56
  #5
Avstängd
Luddieables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrPretentious
Respektera att vissa saker ska hållas hemliga. Anledningen till hemligheterna är att när/om du själv ska göra din "andliga resa" inom ordern så ska du inte redan känna till vad det är för lärdomar du kommer att erhålla, eftersom det skulle förstöra hela upplevelsen.

Jo det förstår jag, men om dom fipplar med NWO osv
Citera
2014-01-07, 16:59
  #6
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddieable
Jag har grubblat på det här länge för finns inget annat jag hatar mer än NWO och ILLUMINATI. Min far är medlem i Tempel Riddare Orden i Kiruna och vad jag har tagit reda på för fakta är bara nykteri och skit. Men orden är väldigt hemlighets full och en massa snack om illuminati osv så skulle vara väldigt glad för en kort o gott sammanfattning på det här. Vill veta vad gamla farsgubben håller på med när allt han säger är: ''det får du se när du blir 18, då du kan bli medlem''

Tacksam för svar!
Illuminati existerar inte.

Frimurarorden grundandes på 1700-talet, och grundades för att se världen på ett "annorlunda sätt". De började titta på antika religioner och tog stor del av sin nya tro från antika egypten. De började bland annat tro på egyptiska gudar som Thot och utföra ritualer som egypterna ska ha gjort. Den svenska frimurarorden tror dock inte på egyptiska gudar, där är det kristendomen som gäller.

Mannen på min bild var frimurare, även Beethoven.
Citera
2014-01-07, 17:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddieable
Jag har grubblat på det här länge för finns inget annat jag hatar mer än NWO och ILLUMINATI. Min far är medlem i Tempel Riddare Orden i Kiruna och vad jag har tagit reda på för fakta är bara nykteri och skit. Men orden är väldigt hemlighets full och en massa snack om illuminati osv så skulle vara väldigt glad för en kort o gott sammanfattning på det här. Vill veta vad gamla farsgubben håller på med när allt han säger är: ''det får du se när du blir 18, då du kan bli medlem''

Tacksam för svar!

Tempel riddare orden har sitt ursprung i den amerikanska nykterhetsrörelsen i USA. Ursprungsorden hette "Marshall Temple of Honor " och togs till sverige i slutet på 1800-talet. I sverige så valde man att utveckla ritualerna och göra dem bättre, detta ledde till att ordens högsta ledning flyttades till sverige samtidigt som den somnade in i USA.

Orden har inga kopplingar till frimurarna och använder sig av en del andra symboler vilket visas i ordens symbol men även i regalierna.
TRO finns inte utanför norden i dagsläget.
Orsaken till att ritualerna är hemliga är dels för att skapa en sammansluttning mellan bröderna men även för att om man är medveten om vad som händer under ritualen försvinner en del i pedagogiken. Om du läser en intressant bok, vill du då veta slutet?

Inga kopplingar finns mot tempelherre orden utan ordens namn Tempel Riddare Orden reflekterar arbetet.
Förutom nykterhet så förutsätter medlemskap "Kärlek mot gud, din nästa och fäderslandet och kräver att man är kristen.

TRO är för "ungt" för att ha infiltrerats av Illuminati medans de fanns och således så har de inte kunnat påverka orden.
__________________
Senast redigerad av ElexirRasmus 2014-01-07 kl. 17:23.
Citera
2014-01-07, 17:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Likt vad farsgubben din säger, så är du välkommen hit när du är just 18. Finns annars säkert några väldigt källkritiska (..) Youtubeklipp som du kan kolla in, tills dess.

Vilka youtube klipp finns det om just tempel riddare orden?
Citera
2014-01-07, 17:32
  #9
Avstängd
Luddieables avatar
Jag tackar för svaren!
Citera
2017-09-09, 11:14
  #10
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddieable
Jag har grubblat på det här länge för finns inget annat jag hatar mer än NWO och ILLUMINATI. Min far är medlem i Tempel Riddare Orden i Kiruna och vad jag har tagit reda på för fakta är bara nykteri och skit. Men orden är väldigt hemlighets full och en massa snack om illuminati osv så skulle vara väldigt glad för en kort o gott sammanfattning på det här. Vill veta vad gamla farsgubben håller på med när allt han säger är: ''det får du se när du blir 18, då du kan bli medlem''
Beror på vilken grad han erhållit då Frimurarna har precis som militären en strikt hierarki med olika grader. De som tillhör de lägre graderna får inte veta vad de högre graderna gör det är hemligt för dem. Att det ens finns högra grader än vad de fått veta kan vara hemligt.

De flesta svenskar som är medlemmar i orden är med i de lägre graderna och där sysslas mest med "välgörenhet" (välgörenhet för dem själva = korruption) och hjärntvätt för att kunna uppnå högre grader. I de allra högsta graderna i Sverige är det mest judar men det hålls hemligt då frimuarna utåt vill ge sken av vara kristna.
__________________
Senast redigerad av Sara.N 2017-09-09 kl. 11:17.
Citera
2017-09-09, 11:19
  #11
Medlem
Sara.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Likt vad farsgubben din säger, så är du välkommen hit när du är just 18. Finns annars säkert några väldigt källkritiska (..) Youtubeklipp som du kan kolla in, tills dess.
Värdelöst råd då det tar mycket tid och arbete att stiga i graderna för att veta vad de egentligen sysslar med. Generellt kan man säga de sysslar med korruption och omstörtande verksamhet. I Percy Tårar var ett litet klipp där Robert Gustafsson och Henrik Schyffert var Frimurare och diskuterade tillsättningen av en huvudroll. länk bilder: "Och så din syrra då..." "jaja visst visst." "...i röven." "Nej inte i röven.". För att få huvudrollen skulle den ena frimurarbrodern få knulla den andres 16-åriga syrra i röven.

Komiskt exempel men detta är precis vad de sysslar med, tjänster och gentjänster bakom stängda dörrar. Klippet låg på YouTube-länk men SVT gillar tydligen inte man driver med frimurare (kanske för dess ledning också är med i orden). Bra info om vad frimurarna sysslar med är däremot mycket svår att få tog i. Speciellt i Sverige där frimurarna har mycket makt inom regering och massmedia. Kan rekommendera Jüri Lina's böcker och filmer (länk) om frimurarna de är mycket avslöjande och dessutom på svenska.
__________________
Senast redigerad av Sara.N 2017-09-09 kl. 11:35.
Citera
2017-09-09, 12:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara.N
Värdelöst råd då det tar mycket tid och arbete att stiga i graderna för att veta vad de egentligen sysslar med. Generellt kan man säga de sysslar med korruption och omstörtande verksamhet. I Percy Tårar var ett litet klipp där Robert Gustafsson och Henrik Schyffert var Frimurare och diskuterade tillsättningen av en huvudroll. länk bilder: "Och så din syrra då..." "jaja visst visst." "...i röven." "Nej inte i röven.". För att få huvudrollen skulle den ena frimurarbrodern få knulla den andres 16-åriga syrra i röven.

Komiskt exempel men detta är precis vad de sysslar med, tjänster och gentjänster bakom stängda dörrar. Klippet låg på YouTube-länk men SVT gillar tydligen inte man driver med frimurare (kanske för dess ledning också är med i orden). Bra info om vad frimurarna sysslar med är däremot mycket svår att få tog i. Speciellt i Sverige där frimurarna har mycket makt inom regering och massmedia. Kan rekommendera Jüri Lina's böcker och filmer (länk) om frimurarna de är mycket avslöjande och dessutom på svenska.

Först, ordenssällskap har parodiserats tidigare i svensk tv. Kolla Galenskaparna pom-pom orden. Schyffert är i min mening allmänt överskattad.

Sedan, du blandar äpplen och päron.
Frimurarna och TRO är inte samma ordenssällskap och har inte samma historia eller gradsystem och skiljer sig åt på många sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback