Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-01-09, 08:08
  #25
Medlem
3487s avatar
Cannabis är inte så ofarligt psykiskt som många tror men jag tror inte att det finns en särkilt stor risk att utveckla schizofreni om man inte har ett väldigt svagt psyke.
Citera
2014-01-09, 08:19
  #26
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guaranteed
Av det jag har läst så kan tydligen cannabis utlösa schizofreni, vilket gjorde att jag blev lite orolig.
Det är nämligen så att min halvbroder(från mammas sida) har schizofreni, innebär det att risken finns för mig? Jag har rökt i ca ett år nu, 2-4 gånger i veckan, borde jag ta det lugnare eventuellt sluta?

Tacksam för alla svar!
Halvsyskon som delar samma mamma har ungefär 3.6 gånger större risk att bli schizofrena om halvsyskonet har schizofreni. Rent genetiskt så har du alltså en 360% större risk att ha anlag för schizofreni än den som inte har schizofreni i familjen. Du avgör själv vad du tycker. Vad får du för effekter av cannabis? Hur mår du?
Citera
2014-01-09, 08:50
  #27
Medlem
Guaranteeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Halvsyskon som delar samma mamma har ungefär 3.6 gånger större risk att bli schizofrena om halvsyskonet har schizofreni. Rent genetiskt så har du alltså en 360% större risk att ha anlag för schizofreni än den som inte har schizofreni i familjen. Du avgör själv vad du tycker. Vad får du för effekter av cannabis? Hur mår du?
Det där var inte så kul att läsa Har du någon källa på det där?
Mår helt enkelt bra, får ett inre lugn och välmående när jag röker. Har nog aldrig mått dåligt när jag har rökt, även när det har rökts flera gram på en kväll. Förutom i början då jag var ovan, då kunde ruset bli obehagligt om jag rökte för mycket.
Citera
2014-01-09, 20:24
  #28
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guaranteed
Det där var inte så kul att läsa Har du någon källa på det där?
Mår helt enkelt bra, får ett inre lugn och välmående när jag röker. Har nog aldrig mått dåligt när jag har rökt, även när det har rökts flera gram på en kväll. Förutom i början då jag var ovan, då kunde ruset bli obehagligt om jag rökte för mycket.
Samtidigt är risken att just du utvecklar schizofreni fortfarande mycket liten. Hos normalbefolkningen utvecklar knappt 1% schizofreni, av de som liksom du har ett halvsyskon med schizofreni är det 3.6%.
Ingen jättestor risk, som du ser. Den ärftliga komponenten i schizofreni minskar kraftigt i betydelse när man kommer bort från den allra närmast möjliga familjen, det vill säga föräldrar/tvillingar. Hade du haft en enäggstvilling med schizofreni eller två föräldrar hade risken varit närmare 50%. Lite större än 3.6%.

Problemet är att det är långt ifrån klarlagt vad som orsakar schizofreni. Det är i varje fall inte gener till hundra procent, det är man ganska överens om inom forskningen. Miljö spelar också in, exempelvis skador och virus som man utsatts för när man låg i sin mammas mage. Det verkar också finnas andra, psykosociala miljöorsaker. Vilka det är vet man inte. Det går alltså inte alls att veta om man är predisponerad att utveckla schizofreni eller inte.

Vad man har sett är att andelen personer som utvecklar schizofreni är större hos de som röker cannabis än hos de som inte gör det. Personer som röker mycket och ofta, eller har börjat röka i tidiga tonåren, utvecklar det i ännu högre grad. Även när man uteslutet andelen som redan har börjat utveckla schizofrena symptom och använder cannabis som medicin mot det.

Det är riktigt som flera har skrivit att kausalitet inte indikerar korrelation.
Anledningen till att den som har schizofreni i familjen bör undvika cannabis är dock att man har sett just en koppling mellan cannabisanvändande och schizofreni. Det innebär inte att cannabis i sig orsakar schizofreni. Men eftersom man inte är på det klara med vad som orsakar schizofreni är det helt klart på sin plats att de som tillhör en riskgrupp, t.ex. du, är försiktiga med cannabis. I synnerhet tungt bruk eller innan hjärnan har växt klart.

Är du vuxen, inte uppfyller några som helst tecken i ditt beteende eller tankesätt som tyder på att du eventuellt i framtiden kommer att utveckla schizofreni och dessutom inte är psykiskt instabil varken när du är nykter eller röker cannabis... så ptja, gör som du vill. Du kommer säkert inte att bli schizofren. Men det går inte att ge något säkert svar. Du har en förhöjd risk, nu vet du det.

http://www.uniad.org.br/desenvolvime...5_years_FU.pdf
http://psychcentral.com/lib/cannabis...dividuals/0009
http://www.webmd.com/bipolar-disorde...rder-gene-link
__________________
Senast redigerad av storyteller 2014-01-09 kl. 20:30.
Citera
2014-01-10, 15:18
  #29
Medlem
Guaranteeds avatar
Tack för detta svar! Förtydligade det verkligen för mig. Jag har dock inte kollat så det verkligen kommer från min mammas sida eller inte, men kommer ändå ta det lugnt med cannabis ett tag framöver då polisen sitter på ett antal sms som kan avslöja mig...
Citera
2014-01-10, 19:05
  #30
Medlem
Det kan det absolut, men det beror också på hur personen i fråga fick sin sjukdom utlöst.
Källa:http://www.fass.se/LIF/product?0&doc...20101019000051
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback