Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-06, 03:12
  #1
Medlem
Ja, ja har alltså denna fråga; Får Facebook oss att känna oss mer ensamma som individer?
Kom att tänka på detta då det ibland kan kännas som det är viktigare för vissa att ha 1000 vänner på FB men det spelar inte lika stor roll hur många man har i verkligheten. Det är som att det är bilden av en själv man visar upp för andra som är mer viktig än vad som faktiskt händer i IRL.
Eller vad säger ni, känner man sig mer eller mindre ensam av att använda Facebook?
Citera
2014-01-06, 03:47
  #2
Medlem
Vissa kan hantera facebook vissa kan inte så är det bara, kan vara kul att ha 1000 vänner och få 800 likes för vissa. Men vem fan bryr sig egentligen? Men det är bara att låta dessa "cyberchatcoola" människorna få hålla på för det kommer bara bli värre och värre med tiden. Det har inget med verkliga livet att göra? Jag vet vilka som är mina vänner och tycker det är kul med bilder etc på vänner på facebook. inget mer. tjao
Citera
2014-01-06, 04:20
  #3
Medlem
CutUups avatar
Skapar nog en mer ängslig och osäker breed av människor skulle jag tro.Vissa skaffar ju sig roller som de sen driver in absurdum,t.ex den gnällige självömkande,den lyckade,den ärtiga etc...tycker mig märka att det ibland spiller över på det verkliga livet, vilket ofta inte visar sig vara helt lyckat.Sen som ovanstående sa,vissa fixar facebook andra inte,men generellt sett så tycker jag det är ganska ointressant fenomen.Funktionellt på sin höjd,ok..väldigt roligt också ibland.
Citera
2014-01-06, 11:11
  #4
Medlem
MasterBaits avatar
Varför vissa har 1000 vänner beror i 98% av fallen på att de spelar spel som kräver att man samarbetar med andra som också spelar. Frågqn är då hur mycket tid de lägger ner framför skärmen. Ofta är de som har 1000 fb-vänner mycket mera ensamma än de som bara har 50. Jag har inte alla mina riktiga vänner på fb och skulle aldrig haft ett konto om inte jobbet krävt det. Jag är extremt sällan på fb. Min sambo har inget konto och inte heller några av mina bästa vänner.

Facebook har bara så stor betydelse i sitt liv som man själv låter det ha.
Citera
2014-01-06, 13:29
  #5
Medlem
frihetskrigares avatar
Det är väl ett sätt att leva i en låtsasvärd. Jag tror att dom flesta som har så där många vänner och är aktiva där hela tiden inte mår så där jättebra innerst inne. Det är väl ett sätt att ego boosta sig själv och känna sig populär i den där låtsasvärden. Så ja jag tror att facebook gör människor mer ensamma. Det blir säkert att man får mindre och mindre likes och känner sig därför deprimerade och ensamma.

Sen är det lite så att man känner sig deprimerad för att man inte hänger med om vad som händer hela tiden. Det blir ett beroende att vara inloggad och ha koll på allt och alla hela tiden. Tro mig jag har själv varit där. Man var inloggad ändå från skolans slut till man gick och la sig. Ibland även i skolan. Nu använder jag det endast i skolsyfte och mår mycket bättre.
Citera
2014-01-08, 23:47
  #6
Medlem
Signalkabels avatar
jag har blivit väldigt ensam sedan jag inte skaffade facebook
Citera
2014-01-09, 00:51
  #7
Medlem
Jag tycker snarare tvärtom, facebook kan vara ett bra verktyg för att hålla kontakten med folk, eller ta upp den igen med gamla polare som man glidit ifrån.
Själv har jag definitivt inte blivit mer ensam, fast å andra sidan är jag nog lite av ett undantag/extremfall då jag, pga några dryga anledningar, under några års tid drog mig undan och till slut tappade all kontakt med livet utanför mitt pojkrum. Men tack vare fb så hittade jag tillbaks, så jodå, fb har hjälpt mig på traven att styra ett och annat åt rätt håll igen.

Kan dock tycka att det är lite väl "bloggaktigt" ibland. Typiskt WT nolifer att använda fb som någon slags personlig blogg.
Nu menar jag inte att man ibland delar intressanta länkar och så, eller att man någon gång ibland skriver något ganska ointressant som statusuppdatering, utan jag menar mer såna spenderar all sin vakna tid åt fb och lägger upp hela sina liv på sin tidslinje, in på rent ut sagt absurda detaljer.
Har en "vän" som lägger ut i princip ALLT. Varenda maträtt, ett skosnöre som gått upp, en bild på is och gnäll om att "det är kallt idag" (no shit Sherlock, det är VINTER), bilder på fula möbler från IKEA, tjugo bilder om dagen på hennes fula ungdjävel och, ja ni fattar. Tycker faktiskt mest synd om henne, hon framstår som väldigt ensam och tragisk. Ni vet hur man säger - "Tomma tunnor skramlar högst."
Men som sagt, det är en sak att skramla högt när skramlet har en viss substans och något slags allmänt "värde" i sig. Då kan det vara OK att skramla ganska högt.
__________________
Senast redigerad av Klopski 2014-01-09 kl. 00:54.
Citera
2014-01-28, 13:21
  #8
Medlem
FB kan vara både bra och dåligt.
För mig, som har opererats ett gäng gånger och legat inlagd, så har fb varit ett roande medel och ett bra sätt att hålla kontakt med folk.
Jag har via fb fått kontakt med gamla polare och kusiner.

Det negativa är att det för många blir en bubbla. En låtsasvärld.
Citera
2014-01-28, 19:37
  #9
Medlem
UnholyGraves avatar
Det kan hända att jag nu omedvetet delar ut en ryggdunk eller två, men det är enbart en följd av min lata sida.

Jag tror att Facebook är det dubbeleggade svärd vi är så vana vid. Å ena sidan får vi kontakt med individer vi ej bemödar ha kontakt med i vanliga fall, å andra sidan så får det oss att känna en viss ensamhet och kanske också ett mindervärdeskomplex. Givetvis kan FB också producera en viss prestationsångest, då individer medvetet och omedvetet triggar varandra och alla skall visa sig från sin främsta sida.

JA, du får kontakt med individer.

NEJ, det är ingen riktig och hållbar kontakt om den enbart förs via FB.
Citera
2014-01-28, 20:02
  #10
Medlem
TheBITs avatar
Det finns studier som påvisar (ja, jag kan gräva fram dom om nån verkligen vill) att facebook bidrar negativt till människor med låg självkänsla och positivt till människor med hög självkänsla.
Folk som har låg självkänsla kommer alltså högst troligen att känna sig mer ensamma av facebook, då de jämför sig med de som är "bättre".
Citera
2014-01-30, 14:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wierd0
Får Facebook oss att känna oss mer ensamma som individer?
Att säga att något gör en ensam skulle vara en definiering på projektion, att man känner sig ensam när man är på facebook, vilket man mycket väl kan känna när man inte får direktkontakten som från IRL.
Jag tror att ens användning av facebook påverkar hur man känner för det. Använder man facebook för att hitta människor att umgås med IRL och sen träffar människorna IRL, får man kontakt på båda håll. Tar man istället kontakt på facebook och håller sig där vid tanken på att gå ut för att träffa nya människor, då håller man sig fysiskt för sig själv (vilket kan vara en rejäl cockblock).

Simplare svar: Det beror på vad du vill göra med ditt umgänge (och hur du mår i dig själv).
Citera
2014-03-05, 19:56
  #12
Avstängd
Facebook i kombination med iphone osv gör ungdomarna mer osociala skulle jag vilja säga.
Man har sett tex på krogen och cafeer där 4 personer vid samma bord sitter med sin mobil istället för att prata med varandra.
Tragiskt
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback