Citat:
Ursprungligen postat av
santos_deville
Min vän drev ett företag som gick relativt bra.
Tyvärr la han mycket av sina skattepengar på skit då han mådde mycket dåligt förra året (dödsfall i familjen, forlorat ett barn osv) Nu sitter han i knipa och har bett mig om hjälp.
Jag har inga problem med att skjuta undan pengar till honom (lån) men hade gärna sätt honom sköta detta själv.
Han kommer i runda slängar ligga 160.000:- kort nu i mars.
Han har redan sålt sin bil och jag försöker få honom att INTE sälja sin lägenhet då han inte kommer få någon speciellt vinst på den ändå.
Vad borde han göra och vad kan han göra, förutom det självklara att hamna hos kronkalle.
Jag har bett honom ta ett lån på beloppet och betala av det snabbt men han skäms över att fråga banken. Han har idag ett bra betalt jobb så det lär inte vara något problem.
Som sagt, jag kan låna ut i alla fall 100.000:- till honom men jag ser hälldre honom lära sig en läxa..
I hans vägnar, tror ni banken bryr sig om det är ett lån för att betala tillbaka skatt eller om det är till en bil eller dyl ?
Förstår att du bryr dig, men blanda inte in ekonomi i er vänskap. Du skriver att banken inte borde vara några problem. Problem solved.