• 1
  • 2
2014-01-05, 22:43
Medlem
santos_devilles avatar
Min vän drev ett företag som gick relativt bra.
Tyvärr la han mycket av sina skattepengar på skit då han mådde mycket dåligt förra året (dödsfall i familjen, forlorat ett barn osv) Nu sitter han i knipa och har bett mig om hjälp.

Jag har inga problem med att skjuta undan pengar till honom (lån) men hade gärna sätt honom sköta detta själv.

Han kommer i runda slängar ligga 160.000:- kort nu i mars.
Han har redan sålt sin bil och jag försöker få honom att INTE sälja sin lägenhet då han inte kommer få någon speciellt vinst på den ändå.

Vad borde han göra och vad kan han göra, förutom det självklara att hamna hos kronkalle.

Jag har bett honom ta ett lån på beloppet och betala av det snabbt men han skäms över att fråga banken. Han har idag ett bra betalt jobb så det lär inte vara något problem.

Som sagt, jag kan låna ut i alla fall 100.000:- till honom men jag ser hälldre honom lära sig en läxa..

I hans vägnar, tror ni banken bryr sig om det är ett lån för att betala tillbaka skatt eller om det är till en bil eller dyl ?
Citera
2014-01-05, 23:35
Medlem
RadikalFails avatar
Låna aldrig pengar säger jag. Inte så stor summa.
Citera
2014-01-05, 23:41
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Min vän drev ett företag som gick relativt bra.
Tyvärr la han mycket av sina skattepengar på skit då han mådde mycket dåligt förra året (dödsfall i familjen, forlorat ett barn osv) Nu sitter han i knipa och har bett mig om hjälp.

Jag har inga problem med att skjuta undan pengar till honom (lån) men hade gärna sätt honom sköta detta själv.

Han kommer i runda slängar ligga 160.000:- kort nu i mars.
Han har redan sålt sin bil och jag försöker få honom att INTE sälja sin lägenhet då han inte kommer få någon speciellt vinst på den ändå.

Vad borde han göra och vad kan han göra, förutom det självklara att hamna hos kronkalle.

Jag har bett honom ta ett lån på beloppet och betala av det snabbt men han skäms över att fråga banken. Han har idag ett bra betalt jobb så det lär inte vara något problem.

Som sagt, jag kan låna ut i alla fall 100.000:- till honom men jag ser hälldre honom lära sig en läxa..

I hans vägnar, tror ni banken bryr sig om det är ett lån för att betala tillbaka skatt eller om det är till en bil eller dyl ?
Förstår att du bryr dig, men blanda inte in ekonomi i er vänskap. Du skriver att banken inte borde vara några problem. Problem solved.
Citera
2014-01-05, 23:43
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Låna aldrig pengar säger jag. Inte så stor summa.

Menar du att jag inte borde låna ut ?
Citera
2014-01-05, 23:44
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Förstår att du bryr dig, men blanda inte in ekonomi i er vänskap. Du skriver att banken inte borde vara några problem. Problem solved.

Men han skäms, tror han hälldre tar kronolle än att ta ett lån..
Citera
2014-01-05, 23:46
Medlem
Loises avatar
tycker inte du ska låna ut pengar till din vän, pengar och vänskap kan bli en otäck soppa

försök uppmuntra honom att tala med sin bank. han är säkert ångerfull och tycker det är jobbigt, men som hans vän kan du förhoppningsvis ge honom lite självförtroende så att han vågar ta kontakt med banken. det bästa du kan för honom är att vara hans vän, men blanda inte in pengar mellan er

om banken bryr sig att det är till en skatteskuld eller inte beror nog på. om han skött sig tidigare och har en fungerande business kommer de nog bedöma att han kan betala tillbaka lånet. att slarva med skatten är dock allvarligt och en tydlig varningssignal, det leder ganska fort till att man förlorar sin f-skattesedel/får näringsförbud.
Citera
2014-01-06, 00:09
Medlem
Customizes avatar
Citat:
Men han skäms, tror han hälldre tar kronolle än att ta ett lån..

Få se här nu.

Han tar hellre kronkalle än ett lån och löser problemet? Och denne man hade ett företag skrev du, otroligt...
Citera
2014-01-06, 00:57
Medlem
tankermans avatar
Jag skulle skämmas hundra gånger mer över att tigga lån av mina vänner än att gå till banken och ansöka om lån.
Citera
2014-01-06, 07:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tankerman
Jag skulle skämmas hundra gånger mer över att tigga lån av mina vänner än att gå till banken och ansöka om lån.
exakt hehe
Citera
2014-01-06, 13:45
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Menar du att jag inte borde låna ut ?

Svar ja.
Citera
2014-01-06, 14:29
Medlem
Om du ska låna ut sådana summor till din vän så se till att göra det med sunda, kommersiella villkor. Du skall inte uppmuntra din vän att låna av dig för att villkoren är bättre - du ger din vän en livlina om han inte kan lösa det på något annat sätt.

- Skriv ett formellt och bindande låneavtal med alla villkor tydligt specificerade

- Kräv rimlig, marknadsmässig ränta. En bank skulle inte skämmas att ta 9-10% ränta på ett blankolån av den storleken, ett kreditinstitut skulle ta mer. Räntan skall betalas månadsvis, senast den sista i varje månad. Var tydlig att du kommer skicka förfallna räntebetalningar till inkasso på samma sätt som en kommersiell långivare skulle göra.

- Avtala om återbetalningstid och eventuell amorteringsplan. Var tydlig att kommer skicka förfallna amorteringsinbetalningar till inkasso och om din vän inte kan reglera resterande skuld på förfallodatumet så kommer du skicka skulden till inkasso eller kronofogde, på samma sätt som en kommersiell långivare skulle göra.

- Ta pant i vadhelst din vän förfogar över. Aktier i hans företag, lös eller fast egendom, whatever.

- Var tydlig med att dessa villkor ej är föremål för varken förhandling idag eller omförhandling i framtiden. Och var beredd på att driva igenom det också.

- Var beredd på att din vän inte kommer vara din vän längre. Detta är inget skämt, genom att hjälpa din vän på detta sätt så är det större sannolikhet att eran vänskap upphör än tvärtom.

Om du inte kan säga med 100% säkerhet att du själv är villig att skriva på detta så är mitt råd att du antingen inte lånar din vän några pengar eller att du skänker honom pengarna rätt av med förbehållet att han skänker tillbaka dem när han har möjlighet. Och sen utgår du ifrån att du aldrig kommer få dem tillbaka.

Jag har själv givit ett större "kompislån" i mina yngre och mera naiva dagar och det var en väldigt dålig erfarenhet. Och jag vågar säga att näst intill alla som gjort samma sak har lika dåliga erfarenheter.
Citera
2014-01-06, 17:28
Medlem
storm79s avatar
Håller helt och hållet med ovanstående. Låna ut pengar till vänner är ett jävligt bra sätt att bli av med både vän och pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in