Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-05, 14:18
  #1
Avstängd
testosteron123s avatar
Jag bor hos min syrras pojkvän som har canal digital. Det tycks vara omöjligt att få in 6 och tv 10 på tv-helvettet. Jag har i mitt egna rum en TV som jag har mitt ps3 uppkopplat till. Finns det någon möjlighet till att ta någon digitalbox (har flera) och koppla in den och få vanlig TV?
Citera
2014-01-05, 14:34
  #2
Medlem
varför gör du inte bara ett kanalsök på det analoga tvnätet då hittar ju de kanalerna där?
Citera
2014-01-05, 14:35
  #3
Medlem
Kycklingmedcurrys avatar
Ja om du har en något modernare TV, så är det bara att koppla in antennsladden i TVn och sätta på 6an (TV10 kostar dock pengar så den kan du inte få in)! De flesta TVs har inbyggd box som kan ta emot alla fria kanaler om du har antennen inkopplad!
Citera
2014-01-05, 14:36
  #4
Medlem
Kycklingmedcurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
varför gör du inte bara ett kanalsök på det analoga tvnätet då hittar ju de kanalerna där?
Om du har Canal Digital så går det väll inte att få in TV6 via parabolen eller? :O
Citera
2014-01-05, 14:44
  #5
Avstängd
testosteron123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
varför gör du inte bara ett kanalsök på det analoga tvnätet då hittar ju de kanalerna där?

Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingmedcurry
Ja om du har en något modernare TV, så är det bara att koppla in antennsladden i TVn och sätta på 6an (TV10 kostar dock pengar så den kan du inte få in)! De flesta TVs har inbyggd box som kan ta emot alla fria kanaler om du har antennen inkopplad!

Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingmedcurry
Om du har Canal Digital så går det väll inte att få in TV6 via parabolen eller? :O
Ni får ursäkta mig men vad är en antennsladd?

Och var ska jag koppla in andra änden?
__________________
Senast redigerad av testosteron123 2014-01-05 kl. 14:52.
Citera
2014-01-05, 14:58
  #6
Medlem
bombadillors avatar
Tv6 kan man ej få in om man har canaldigital via parabol, men har du en vanlig antenn så kan du koppla in den till antingen boxen eller direkt i tvn
Citera
2014-01-05, 15:13
  #7
Avstängd
testosteron123s avatar
Vänta...
Om jag kopplar in antennsladden i en digitalbox och andra änden i tvn så ska det funka? Jag är inte direkt tekniskt lagd...
Citera
2014-01-05, 15:45
  #8
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testosteron123
Vänta...
Om jag kopplar in antennsladden i en digitalbox och andra änden i tvn så ska det funka? Jag är inte direkt tekniskt lagd...
I digitalboxen har du parabol sladden... Finns det antenn så kopplar du in antenn sladden i tv'n annars kan du köpa en inomhus antenn http://www.kjell.com/Sok?query=inomhusantenn
Citera
2014-01-05, 16:06
  #9
Medlem
godboys avatar
Är du ansluten till en egen privat parabolantenn via box är det inte säkert du får in sexan och tian. Framförallt inte om det är Canal Digital ni kör. Sexan går i Viasats nät.

Bor ni lägenhet har ni troligtvis ett antennuttag i lägenheten och då ingår sexan och ofta även 10:an i det fria utbudet. Då kopplar du antennsladden till befintligt antennuttag och gör en ny kanalsökning på TV:n. Dock kommer kanalerna att hamna lite hipp som happ så du får sortera dem sen. Är en box ansluten via detta antennuttag ansluter du antennsladden mellan box och TV (Koaxial). Boxen har troligen scart eller HDMI utgångar. Från de två sist nämnda sänder boxen de avkodade signalerna som ni betalar för, typ Canal Digitals filmkanaler eller liknande.

Antennsladden från boxen är bara en vidarekoppling av in-signalen till boxen. Och därifrån kan du få de fria kanalerna från SVT, TV3, TV4, TV6 mfl. Förutsatt att du bor i lägenhet eller i en förening med internt system.

Hoppas du hängde med någorlunda.
Citera
2014-01-05, 19:57
  #10
Avstängd
testosteron123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Är du ansluten till en egen privat parabolantenn via box är det inte säkert du får in sexan och tian. Framförallt inte om det är Canal Digital ni kör. Sexan går i Viasats nät.

Bor ni lägenhet har ni troligtvis ett antennuttag i lägenheten och då ingår sexan och ofta även 10:an i det fria utbudet. Då kopplar du antennsladden till befintligt antennuttag och gör en ny kanalsökning på TV:n. Dock kommer kanalerna att hamna lite hipp som happ så du får sortera dem sen. Är en box ansluten via detta antennuttag ansluter du antennsladden mellan box och TV (Koaxial). Boxen har troligen scart eller HDMI utgångar. Från de två sist nämnda sänder boxen de avkodade signalerna som ni betalar för, typ Canal Digitals filmkanaler eller liknande.

Antennsladden från boxen är bara en vidarekoppling av in-signalen till boxen. Och därifrån kan du få de fria kanalerna från SVT, TV3, TV4, TV6 mfl. Förutsatt att du bor i lägenhet eller i en förening med internt system.

Hoppas du hängde med någorlunda.
Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback