• 29 139 online
  • 1 171 466 medlemmar
  • 60 413 861 inlägg
2014-02-23, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Kan inte förstå hur ni som följer de alpina varje helg tycker att banan idag var okej(ej gällande fis regler).
Slalom ska handla om att klippa käpparna med en fin och lugn rytm inte om att staka, köra skejtskär och bromsa in när man ska ta käpparna. Ni får naturligtvis tycka som ni vill men argument som tidigare framförts alltså att det ska vara tufft och svårt på OS förstår jag inte. Eller jo såklart det ska men inte tuffare och svårare än världscuptävlingar.
Att ett par stycken kör bort sig är inget att diskutera för sånt händer men att så pass många toppåkare faller bort på samma ställe måste väl vara att det är något slags fel anser jag.
Kostelic sätter ungefär sådana här banor hela tiden, kanske var lite mer extremt nu på OS. Hur du tycker slalom skall köras är fullkomligt irrelevant. Får man sätta banor på det här sättet så måste åkarna också var införstådda med att det kan vara sådana här banor och träna på dem. Uppenbarligen var det åkare som behärskade banan, dessa kom på pallen.

Det man kan invända emot är ju såklart att åkarna inte är förbereda eftersom de flesta banor är annorlunda och att det är tränare som sätter banor. Hade kanske varit bättre om det varit en tävlingsdelegat som sätter banan i varje tävling så att det blir tydligare vad som förväntas. Lite skillnader skall det såklart vara så tanken är ju inte att det skall vara likadant.
2014-02-23, 10:26
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Kristoffersen på en annan nivå? Lite väl magstarkt att påstå om en åkare som hittills endast tagit en världscupseger.

Absolut. Så som han åker nu är han verkligen det. Hur många segrar han har spelar ingen roll för mig, det är hur han åker som är det viktiga.
2014-02-23, 10:38
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Kostelic sätter ungefär sådana här banor hela tiden, kanske var lite mer extremt nu på OS. Hur du tycker slalom skall köras är fullkomligt irrelevant. Får man sätta banor på det här sättet så måste åkarna också var införstådda med att det kan vara sådana här banor och träna på dem. Uppenbarligen var det åkare som behärskade banan, dessa kom på pallen.

Det man kan invända emot är ju såklart att åkarna inte är förbereda eftersom de flesta banor är annorlunda och att det är tränare som sätter banor. Hade kanske varit bättre om det varit en tävlingsdelegat som sätter banan i varje tävling så att det blir tydligare vad som förväntas. Lite skillnader skall det såklart vara så tanken är ju inte att det skall vara likadant.

Nej det gör han inte. Visst han sätter svåra banor men denna var mer extrem än vanligt.
Det är inte helt irrelevant, inte om många åkare och tränare tycker samma sak anser jag. ja man kan tycka att åkarna ska vara införstådda med det, och jag håller med. Svenskarna sa ju också att de tränat på Kosterlics-liknande banor inför mästerskapet men de kunde inte i sin vildaste fantasi förutspå att det skulle vara så komplicerat. Men tycker inte du också att man ska försöka följa "normen" som finns i världscupen, alltså att det finns svårigheter, det finns branta backar och flacka men det går att alltid att hitta en rytm vilket ingen lyckades med igår. Alla gjorde misstag.
Dock är det ingen idé att gå särskilt djupare in i diskussionen eftersom gjort är gjort men jag tycker det var en dålig bansättning även om den var enligt reglerna.
2014-02-23, 10:42
Medlem
Som sagt jag är ingen expert och det var möjligt att banan var för dåligt satt, är alla överens om att ingen Kostelic bana liknar denna så kan det mycket väl vara så. Jag tycker den var helt okej, men klart man kan ha andra åsikter. Vet inte vem som har rätt.