• 28 408 online
  • 1 152 493 medlemmar
  • 59 625 063 inlägg
2014-02-21, 11:00
Medlem
lil richs avatar
Hallå, kanske någon som är bra på Curling som kan förklara en sak för mig. Det verkar som att den som släpper stenen och den som står bakom och säger vart han ska sikta är de viktigaste spelarna? De som sopar sopar ju hårdare om de ropar hårdare och slutar sopa om de skriker stopp. Det känns inte direkt supersvårt? Jag har själv curlat någon enstaka gång och det var just att släppa stenen och sikta som var det svåra.

Vad skiljer en sopare som är världsbäst från en som är bra? Är det så att man byter den som släpper stenen efter varje omgång och att alla således måste vara bra på att släppa?
2014-02-21, 11:15
Medlem
fjolla666s avatar
Vad händer om någon råkar sparka på en av stenarna som ligger i boet?

Måste den som slänger iväg stenen ha borsten i handen?
2014-02-21, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lil rich
Hallå, kanske någon som är bra på Curling som kan förklara en sak för mig. Det verkar som att den som släpper stenen och den som står bakom och säger vart han ska sikta är de viktigaste spelarna? De som sopar sopar ju hårdare om de ropar hårdare och slutar sopa om de skriker stopp. Det känns inte direkt supersvårt? Jag har själv curlat någon enstaka gång och det var just att släppa stenen och sikta som var det svåra.

Vad skiljer en sopare som är världsbäst från en som är bra? Är det så att man byter den som släpper stenen efter varje omgång och att alla således måste vara bra på att släppa?

Alla släpper två stenar var i varje omgång.
2014-02-21, 12:37
Medlem
MuscleSharks avatar
Va kul att de fick ta brons till slut. Men man har kineserna att tacka för många onödiga missar.
2014-02-21, 12:42
Medlem
Citat:

Varje lag har en etta, tvåa, trea och fyra. Någon av dessa personer är skip och en annan är vice skip. Alla har fasta platser under hela matchen och lägger samma två stenar i varje omgång. Man får byta platser om någon blir skadad, samtidigt tar man in reserven. När ettan lägger sina stenar så sopar tvåan och trean. När tvåan lägger sina stenar sopar ettan och trean osv.

BRONS!!!!
2014-02-21, 13:33
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brordet
Varje lag har en etta, tvåa, trea och fyra. Någon av dessa personer är skip och en annan är vice skip. Alla har fasta platser under hela matchen och lägger samma två stenar i varje omgång. Man får byta platser om någon blir skadad, samtidigt tar man in reserven. När ettan lägger sina stenar så sopar tvåan och trean. När tvåan lägger sina stenar sopar ettan och trean osv.

BRONS!!!!
Tackar för en bra beskrivning! Härligt med brons
2014-02-21, 17:14
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Va kul att de fick ta brons till slut. Men man har kineserna att tacka för många onödiga missar.

Jätteglad för bronset blev jag trots att det finns en besvikelse efter igår kvar.

Skottarna är ju egentligen betydligt sämre än både Kina och Sverige.

Jag tycker faktiskt också lite synd om Kina som, liksom Sverige, var grymma i gruppspelet. Tyvärr kunde inte de hålla ihop det när det gällde och tappade lite. Nu mot Sverige bjöd de ju också bort matchen med enkla misstag trots att de annars spelade riktigt bra. Jag tror banne mig att de hade vunnit guldet om de hade lite bättre nerver.
2014-02-21, 21:29
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krockich
medveten om att du kollade på en repris?
ja
2014-02-22, 09:38
Medlem
Amors avatar
Citat:

Av vad jag har hört från Norberg i viasat så är det soparna som styr farten på stenen, skippern som styr riktningen. Sedan är det en avvägning om man skall sopa för fart och rakhet eller om man skall släppa sopen för att få mer curl.

Så soparna gör egna bedömningar som är viktiga, sedan kan man sopa stenen olika långt. Om man har spelare som kan sopa riktigt hårt har man alltså större marginal för varje sten. Anette Norberg har berättat att de bästa herrlagens sopare kan sopa stenen uppemot tre meter.
2014-02-24, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Av vad jag har hört från Norberg i viasat så är det soparna som styr farten på stenen, skippern som styr riktningen. Sedan är det en avvägning om man skall sopa för fart och rakhet eller om man skall släppa sopen för att få mer curl.

Så soparna gör egna bedömningar som är viktiga, sedan kan man sopa stenen olika långt. Om man har spelare som kan sopa riktigt hårt har man alltså större marginal för varje sten. Anette Norberg har berättat att de bästa herrlagens sopare kan sopa stenen uppemot tre meter.

Sen är det väl skippern som står för spelupplägget och det tyckte jag åtminstone i ett par av dammatcherna det verkade som ett ansvar det går att falera ganska rejält på. Dock inga jättemissar från svensk sida.