Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-25, 17:53
  #145
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockerduck
Ja... När du värderar ett bolag så försöker du projektera (på ett ungefär) framtida CF:s... (Sen så finns det givetvis "greater fool investing", men det är väldigt spekulativt.)

Du gör för många antaganden, några frågor:

* Hur mycket pengar är informationen, som t.ex. Google har, värd?

* Du kan absolut inte anta att "välbevakade aktier" är "rätt värderade", eftersom det är otroligt svårt att uppskatta CF:s 5 till 10 år in i framtiden samt att värdera vissa typer av tillgångar (t.ex. information)... (Fast du kanske tror på EMH?)

Det är mycket som kan gå fel:

* Hur stark är de olika företagens vallgravar?

* Hur mycket kommer myndigheter reglera användandet av informationen?

* Hur fort förlorar informationen värde?

Min position kan sammanfattas såhär: Google är ett bra företag, men ett bra företag är fortfarande ett dåligt köp om du köper det när det är övervärderat och om du inte kan analysera företaget så kan du inte veta huruvida det är övervärderat eller inte. (Nu säger jag inte att Google är övervärderat eller undervärderat, eftersom jag inte vet då jag inte analyserat bolaget.)

Det roliga är ju att folk resonerade exakt som du för 10 år sedan, då google kostade motsvarande 40$ . I sammanhanget är google ett mycket ungt bolag som lär ha betydligt mer att ge framöver.

Köp och behåll så minskar du risken över längre tidsperioder!
Citera
2014-08-25, 22:29
  #146
Medlem
Verkistos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockerduck
Hen kan naturligtvis göra detta, men jag ser inte poängen med att köpa ett bolag om en inte har någon egentlig aning om vad bolaget är värt.

Ankan,

Lite aning har vi nog alla vad gäller Googles framtid och värde.

Vi förstår att du köpt böcker om aktiehandel för åtskilliga hundralappar och att du ägnat hundratals timmar åt att läsa och försöka förstå dessa. Inget fel i det. Men, det finns många vägar som leder till rikedom och framgång, - böckerna du köpt kan kanske - i bästa fall hjälpa dig på vägen - men det finns som sagt många fler vägar som leder till ekonomisk rikedom.

Med detta sagt - lycka till Ankan!

Och Google aktien kommer att ha fördubblat sitt värde inom tre år! Det vet jag helt säkert!!
Citera
2014-08-25, 23:12
  #147
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verkisto
Ankan,

Lite aning har vi nog alla vad gäller Googles framtid och värde.

Vi förstår att du köpt böcker om aktiehandel för åtskilliga hundralappar och att du ägnat hundratals timmar åt att läsa och försöka förstå dessa. Inget fel i det. Men, det finns många vägar som leder till rikedom och framgång, - böckerna du köpt kan kanske - i bästa fall hjälpa dig på vägen - men det finns som sagt många fler vägar som leder till ekonomisk rikedom.

Med detta sagt - lycka till Ankan!

Och Google aktien kommer att ha fördubblat sitt värde inom tre år! Det vet jag helt säkert!!

Precis så! Betänk även hur man sett på väderingen i andra kvalitetsbolag.

H&M har gemene aktiespekulant uppfattat som en "svindyr" aktie sedan 80-talet, men det har alltid betalat sig att satsa på kvalitet.

IMO har Google fortfarande chansen till mångdubbling från denna nivå, men man ska ligga still och inte pilla i svängningarna.
Citera
2014-08-26, 13:43
  #148
Medlem
Nu trea!
Citera
2014-09-01, 14:27
  #149
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Ska nu göra ett aktie-köp inom Google för ca 10.000:- kr. Men vad är skillnaden på Google (GOOGL INC) och Google Inc Class C? Vad är skillnaden överhuvudtaget på A-aktier, B-aktier och C-aktier? Fördelar/nackdelar? Vet att jag tidigare läst någonting om rösträtt men har inte full koll. Förklara gärna utförligt
Citera
2014-09-01, 15:05
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Ska nu göra ett aktie-köp inom Google för ca 10.000:- kr. Men vad är skillnaden på Google (GOOGL INC) och Google Inc Class C? Vad är skillnaden överhuvudtaget på A-aktier, B-aktier och C-aktier? Fördelar/nackdelar? Vet att jag tidigare läst någonting om rösträtt men har inte full koll. Förklara gärna utförligt

Skillnad mellan A och B aktier är rösträtten.

Du får 10röster per A-aktie medan du bara får 1röst per B-aktie, handlar du för småbelopp så gå på B-aktien.

Sen väljer du Google INC aktien.
Citera
2014-09-01, 15:27
  #151
Medlem
Någon som kör flera ägg i sökmotor-korgen?

Baidu?
Citera
2014-09-01, 15:28
  #152
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasros92
Skillnad mellan A och B aktier är rösträtten.

Du får 10röster per A-aktie medan du bara får 1röst per B-aktie, handlar du för småbelopp så gå på B-aktien.

Sen väljer du Google INC aktien.

Varför vill man ha rösträtt? Om man äger 1-10 aktier i ett så stort och multinationellt företag som Google.
Citera
2014-09-01, 16:31
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Varför vill man ha rösträtt? Om man äger 1-10 aktier i ett så stort och multinationellt företag som Google.

Det jag menar, äger du ett fåtal aktier och inte är ute efter röster så är B-aktien perfekt för dig.
Citera
2014-09-01, 20:51
  #154
Medlem
XxDrag0N-Sl4y3RxXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasros92
Det jag menar, äger du ett fåtal aktier och inte är ute efter röster så är B-aktien perfekt för dig.

Tack för info!

Men om man skulle äga fler aktier, i vad är det då för frågor man för rösta? Och är det på årsmötena eller?
Citera
2014-09-01, 21:54
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Tack för info!

Men om man skulle äga fler aktier, i vad är det då för frågor man för rösta? Och är det på årsmötena eller?

Du får högre status och har mer att säga till om på bolagsstämmorna ;-)
Citera
2014-09-04, 10:26
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Någon som kör flera ägg i sökmotor-korgen?

Baidu?


Igen... BAIDU !!

Jag får bara upp konstiga kinesiska bajskorvar på skärmen när jag testar www.baidu.com, men hur länge varar det? När kommer lokala icke-kinesiska versioner? Bör man säkra sin google-post med lite aktier i Baidu?
__________________
Senast redigerad av ManManne 2014-09-04 kl. 10:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback