Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-27, 22:22
  #13
Medlem
Ständigt denna kvinnofråga. Feminismen är ett mycket elakartat virus som måste bekämpas till varje pris. Rop på "jämställdhet" och annat tjafs leder ofelbart till krossade familjer, barnamord, allmän sedeslöshet och själlös kultur. Vad konservatismen behöver är sund kvinnoskepsis á la Weininger, typ.
Citera
2014-01-27, 22:27
  #14
Medlem
Konservatism som jag kopplar med konservativa högern i USA som är applicerad och påverkad av den kristna tron kan nog inte vara feministisk? eftersom konservatism handlar ju om abortfrågor bl.a. och feminism är för abort och kvinnans rätt till att bestämma över sin egen kropp.

Vet dock inte om detta stämmer. Men min uppfattning är att man inte kan vara extrem konservativ och feminist. Det går inte ihop enligt min åsikt.
Citera
2014-04-05, 07:51
  #15
Medlem
Konservativ feminism = Uppmuntra den "starka/stolta familjekvinnan", uppmuntra hennes kvinnliga egenskaper, få henne att känna sig värdefull, få samhället att fatta att kvinnans arbete är lika mycket värt som mannens även om det inte genererar lika mycket pengar, lyfta fram traditionella kvinnoideal för barn och mycket hårdare straff på sexualbrott.
Citera
2014-04-05, 11:12
  #16
Medlem
kai-grafs avatar
Konservatismen får inte vara utopisk, utan bör hela tiden anpassa sig efter tidens förnuft - att konservativa motsatte sig kvinnors rösträtt och rätt till statliga ämbeten för 100 år sedan innebär inte att man som modern konservativ inte kan tycka att detta är självklarheter.

Vad man som konservativ däremot måste motsätta sig är allt statligt tvång för att öka jämlikheten. Kvoteringar, i såväl bolagsstyrelser, föräldraförsäkring, polis som universitet är förkastliga. Att mannen och kvinnan skall ha lika rättigheter innebär inte att en väl fungerande balans med våld skall förintas.
Citera
2014-04-05, 19:21
  #17
Medlem
ProDeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kai-graf
Konservatismen får inte vara utopisk, utan bör hela tiden anpassa sig efter tidens förnuft - att konservativa motsatte sig kvinnors rösträtt och rätt till statliga ämbeten för 100 år sedan innebär inte att man som modern konservativ inte kan tycka att detta är självklarheter.

Vad man som konservativ däremot måste motsätta sig är allt statligt tvång för att öka jämlikheten. Kvoteringar, i såväl bolagsstyrelser, föräldraförsäkring, polis som universitet är förkastliga. Att mannen och kvinnan skall ha lika rättigheter innebär inte att en väl fungerande balans med våld skall förintas.

Exakt, jag är för jämställdhet men inte feminism. Feminism är en politisk ideologi! Jag kommer aldrig kalla mig feminist dock kan jag kalla mig jämställdist eftersom jag tror på att man och kvinnor skall stå lika inför lagen ha samma rättigheter etc.

Sedan borde varje förnuftig person inse att all kvotering är dålig kvotering
Citera
2014-04-08, 10:59
  #18
Medlem
pellenicklass avatar
Jag tycker att särartsfeminismen är väldigt bra och den borde uppmuntras mer. Den kan ses som en konservativ feminism. Alltså hanterar den feminismen men bibehåller ändå en konservativ syn på jämställdhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback