Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-03, 23:31
  #1
Medlem
Jag har ett nätverk via kabel på kontoret där 5 datorer plus en skrivare är anslutna. Om jag ansluter en av dessa nätverkskablar till en AirPort express istället för till min MacBook Pro som jag brukar, kan jag då få wi-fi till min MBP ( trådlöst internet på kontoret) och samtidigt kunna skriva ut från min MBP när skrivaren är ansluten till kabelnätverket som vanligt?

Jag är ingen expert så förklara gärna på "dagis-nivå"......
Citera
2014-01-04, 00:22
  #2
Medlem
Avalysts avatar
Mest troligt är svaret nej.

Utan att veta mer detaljer ser det ut som så att du har en router som hanterar alla de sex enheternas anslutning. Med viss konfiguration kan man kanske sätta upp AirPort Expressen så att den tar anslutningen från kabeln och delar ut den som ett trådlöst nätverk, är dock inte säker på att den har stöd för det.

En bättre lösning vore att ersätta vad det nu är som alla 6 enheter är inkopplat i med något som har både trådlöst nätverk och tillräckligt många portar för sladd. Valfri router över typ 300 kr borde göra susen.
Citera
2014-01-04, 03:06
  #3
Medlem
alooexs avatar
Rekommenderar att du ansluter expressen till routern bryggar expressen och lägger in den i samma trådlösa nätverk. Eller om du inte har ett annat trådlöst nätverk skapar ett eget för då kommer du få internet ändå. Det du planerar fungerar säkert dock låter det inte som den bästa planen, då skulle jag nog bara förlänga nätverket om jag var du.
Citera
2014-01-04, 11:04
  #4
Medlem
Eller sätta in en accesspunkt för att få trådlöst
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...moms#prodlista
Citera
2014-01-04, 23:24
  #5
Medlem
alooexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Eller sätta in en accesspunkt för att få trådlöst
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...moms#prodlista

Sist jag kollade så var expressen en accesspunkt..
Citera
2014-01-05, 17:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalyst
Mest troligt är svaret nej.

Utan att veta mer detaljer ser det ut som så att du har en router som hanterar alla de sex enheternas anslutning. Med viss konfiguration kan man kanske sätta upp AirPort Expressen så att den tar anslutningen från kabeln och delar ut den som ett trådlöst nätverk, är dock inte säker på att den har stöd för det.

En bättre lösning vore att ersätta vad det nu är som alla 6 enheter är inkopplat i med något som har både trådlöst nätverk och tillräckligt många portar för sladd. Valfri router över typ 300 kr borde göra susen.


Problemet är att routern som jag har idag står i en annan del av huset, ett "nätverks-rum" för hela kontorsbyggnaden. Så att byta ut den mot en wi-fi router kommer nog inte att funka pga avståndet.
Citera
2014-01-05, 18:03
  #7
Medlem
alooexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muna
Problemet är att routern som jag har idag står i en annan del av huset, ett "nätverks-rum" för hela kontorsbyggnaden. Så att byta ut den mot en wi-fi router kommer nog inte att funka pga avståndet.


Det fina med en access punkt är att den kan vara kopplad med en kabel och sedan ge ut wifi på egen hand. Som jag sa.. Sätt den i bryggläge och sedan skapa trådlöst nätverk.
Citera
2014-01-05, 18:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alooex
Det fina med en access punkt är att den kan vara kopplad med en kabel och sedan ge ut wifi på egen hand. Som jag sa.. Sätt den i bryggläge och sedan skapa trådlöst nätverk.

Hur blir det med skrivaren då? Funkar det att skriva ut via wi-fi?

Vad menas med "bryggläge"?
Citera
2014-01-05, 20:07
  #9
Medlem
alooexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muna
Hur blir det med skrivaren då? Funkar det att skriva ut via wi-fi?

Vad menas med "bryggläge"?
I ariport verktyget går man under nätverk och ställer in "av (bryggläge) istället för "dhcp och nat". Ja det går att skriva ut så länge skrivaren är på samma nätverk, Och har rätt drivrutiner på datorn. Men sen vet ju inte jag vad du har för router, den kan ju alltid blockera om det inte skulle vara en "hemma router" så att säga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback