Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-03, 16:40
  #1
Medlem
Hejsan vänner,

Jag har ett problem som började för några månader sedan med att datorn "kraschar" när jag spelar. Det som gör mig väldigt kluven till vad det kan vara är att detta kan ske 3-4 gånger på en dag (och mer) medan vissa dagar levererar Bettan felfritt. Krascherna sker när jag spelar CS:GO, vilket enligt vad jag läst är ganska krävande på CPU:n.

SPECIFIKATIONER: http://fuskbugg.se/dl/GqVQBZ/tips12.JPG
(Antar att eftersom att minneskorten sitter i socket(?) 1 och 3 så syns inte det andra?)

Datorn är gammal men som student med limiterad budget har jag tyvärr inte råd att köpa en ny. Dock så investerade jag i ett par nya ram-minne (Corsair XMS2 DDR2) då jag hade fått krascher tidigare och enligt google-sökningen på bluescreen-resultatet var det minnena som inte ville som jag ville. De nya sattes in och exakt samma krascher uppstår fortfarande.

Problemet är att dessa krascher resulterar inte i någon blue screen och jag kan därför inte posta några resultat från detta längre. Min nästa tanke var då överhettning.

Datorn har varit igång i c:a 20 minuter sedan förra kraschen (Har inte spelat sedan dess) och det här visar SpeedFan; http://fuskbugg.se/dl/ru8WN8/speedfan.JPG

Har rengjort hela datorn från damm med tops och tryckluft tidigare så den är renare än någonsin. Känns som att kylningen fungerat felfritt tidigare och bör väl inte börja orsaka problem först nu?

Min tanke, nu, är om det är något med GPU:n? Har självklart testat flera olika drivrutiner till grafikkortet samt att köra drivesweeper med alla olika versioner.

Tacksam för alla tips. Tänk på jag inte har lust eller möjlighet att lägga ut några större summor.
Alla små tips och tricks är välkomna.

Väl mött
Citera
2014-01-03, 16:46
  #2
Medlem
Lägger till lite här:

Datorn kraschar inte när jag spelar något annat spel som t.ex Dota2, kraschar heller aldrig när jag använder den vanligt. Den är ganska seg vid uppstart annars inga problem.

Grafikkortet nVidia Geforce 9600 GT: Enligt google finns det fler som har haft samma problem men ingen verkar ha hittat någon lösning. Nu är datorn så gammal så jag antar att man inte kan ställa nVidia till svars för problemet i så fall.

CS.GO: Allt spelas på lägsta möjliga upplösning och grafikspecifikationer. Har testat spela med medium på allt och det kan gå en dag utan krasch sen nästa dag så börjar den krångla igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback