Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-03, 14:03
  #1
Medlem
Illusioners avatar
Tjena.
Köpte dator för cirka ett år sedan, fick hjälp med att välja komponenter av en kompis, framförallt minnen som inte fungerade(). Så jag stack till Kjell & Company och köpte ett minne för att testa om det var minnena det var fel på och, ja, hade fel minnen.

Har suttit med 2GB minne i datorn i över ett år nu och känner att det är dags att köpa nya. Vill dock inte göra samma miss igen.

Så, vad är skillnaden på dessa minnen?
Dessa funkade inte
Dessa funkade

Moderkortet är ett sånt här

Och kanske en ännu viktigare fråga, vad ska jag köpa som passar?

All hjälp uppskattas då jag har noll koll.
Citera
2014-01-03, 16:44
  #2
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Tjena.
Köpte dator för cirka ett år sedan, fick hjälp med att välja komponenter av en kompis, framförallt minnen som inte fungerade(). Så jag stack till Kjell & Company och köpte ett minne för att testa om det var minnena det var fel på och, ja, hade fel minnen.

Har suttit med 2GB minne i datorn i över ett år nu och känner att det är dags att köpa nya. Vill dock inte göra samma miss igen.

Så, vad är skillnaden på dessa minnen?
Dessa funkade inte
Dessa funkade

Moderkortet är ett sånt här

Och kanske en ännu viktigare fråga, vad ska jag köpa som passar?

All hjälp uppskattas då jag har noll koll.

Problemet med minnet var förmodligen för att du satt i ett registrerat ECC minne i ett desktopmoderkort som inte stödjer det.

Jag vet inte hur mycket minne du behöver men det lättaste för dig borde vara att köpa ett minneskit 2x4gb typ Corsair vengance DDR3 8gb 1600mhz, Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB, Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB eller liknande.
__________________
Senast redigerad av failure 2014-01-03 kl. 17:06.
Citera
2014-01-03, 17:52
  #3
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Problemet med minnet var förmodligen för att du satt i ett registrerat ECC minne i ett desktopmoderkort som inte stödjer det.

Jag vet inte hur mycket minne du behöver men det lättaste för dig borde vara att köpa ett minneskit 2x4gb typ Corsair vengance DDR3 8gb 1600mhz, Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB, Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB eller liknande.
Vad innebär det att minnet är registrerat?

De minnen du räknade upp nu är ju 1600mhz. På moderkortet står det ju att 1333 och 1066mhz stöds.
Citera
2014-01-03, 18:04
  #4
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Vad innebär det att minnet är registrerat?

De minnen du räknade upp nu är ju 1600mhz. På moderkortet står det ju att 1333 och 1066mhz stöds.

Det innebär att minnet har ett register mellan DRAM och minneskontrollern, det är i stort tänkt för att användas i servrar.

Jag tog bara upp 1600mhz för att de förmodligen är billigare än att köpa ett 1333mhz minne. Ett 1600mhz DDR3 minne är i 95% bakåtkompatibelt och kommer att köras i 1333mhz om det är allt moderkortet klarar.
Citera
2014-01-03, 18:07
  #5
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Det innebär att minnet har ett register mellan DRAM och minneskontrollern, det är i stort tänkt för att användas i servrar.

Jag tog bara upp 1600mhz för att de förmodligen är billigare än att köpa ett 1333mhz minne. Ett 1600mhz DDR3 minne är i 95% bakåtkompatibelt och kommer att köras i 1333mhz om det är allt moderkortet klarar.
Okejokej. Tack för svaren! Uppskattas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback