Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-03, 01:48
  #1
Medlem
Brutosauruss avatar
Hej, när jag spelar spel på min drygt 2 år gamla dator så börjar fläkten låta som bara den, så himla irriterande.... hur ska jag åtgärda detta? märke också att garantin på datorn gick ut för 3 dagar sedan så det går inte att lämna in iaf.

Har också hänt att spelet kraschar/fryser sig.

Har även fått blåskärm ungefär si så där 15-20 gånger när jag startat datorn sedan jag fått datorn dvs att jag har behövt hålla in startknappen i 5 minuter för att stänga av den och sedan på igen. Någon lösning?
Citera
2014-01-03, 01:55
  #2
Medlem
Zartazas avatar
Var sitter fläkten? En helt vanlig fläkt till chassit är ju inte dyr alls. Det kanske bara är en jäkla massa skit runt fläkten eller utrymmet runt om. Du kan ställa in hastigheten på fläkten via speedfan.

Nästa gång du får blue screen så kommer du ihåg vad koden var. De sista bokstäverna och siffrorna brukar räcka. Det kan se ut som 0003D eller liknande. Googla sedan på koden så ser du vilket fel det är och hur du kan åtgärda det.
Citera
2014-01-03, 12:41
  #3
Medlem
Svinhudens avatar
Plocka ur alla kompoinenter och gör rent,blås bort allt damm, sätt på ny kylpasta till cpu/köp ny kylare.
Citera
2014-01-03, 15:36
  #4
Medlem
Brutosauruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Var sitter fläkten?
Längst bak
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
En helt vanlig fläkt till chassit är ju inte dyr alls.
sant
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Det kanske bara är en jäkla massa skit runt fläkten eller utrymmet runt om
Ja det är en jädrans massa damm vid fläkten och inuti datorn.
Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Du kan ställa in hastigheten på fläkten via speedfan.
Okej, kommer fläkten alltid vara vid den hastigheten, oavsett vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Zartaza
Nästa gång du får blue screen så kommer du ihåg vad koden var. De sista bokstäverna och siffrorna brukar räcka. Det kan se ut som 0003D eller liknande. Googla sedan på koden så ser du vilket fel det är och hur du kan åtgärda det.
Ska bli

Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Plocka ur alla kompoinenter och gör rent,
Har aldrig någonsin plockat bort några komponenter i datorn, för att sedan sätta dit dom igen, är det svårt?

Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
blås bort allt damm
Menar du bokstavligen, alltså med munnen?
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
sätt på ny kylpasta till cpu/köp ny kylare.
Okej
Citera
2014-01-03, 15:41
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutosaurus
Menar du bokstavligen, alltså med munnen?

Nej, men med tryckluft som du inskaffar på en sorterad elektronikkedja, te.x Media Markt, Elgiganten, med flera.
Citera
2014-01-06, 15:19
  #6
Medlem
Svinhudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutosaurus
Har aldrig någonsin plockat bort några komponenter i datorn, för att sedan sätta dit dom igen, är det svårt?

Menar du bokstavligen, alltså med munnen?
Okej

Lätt som lego och blås med tryckluft.
Citera
2014-02-04, 19:27
  #7
Medlem
Brutosauruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Lätt som lego och blås med tryckluft.

Nja så enkelt som du får det att låta är det inte, iaf inte för mig... Någon aning om hur man får bort alla kablar som håller ihop i stort sätt alla komponenter tex? Eller någon sida som pratar om ämnet?
Citera
2014-02-05, 06:43
  #8
Medlem
Svinhudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutosaurus
Nja så enkelt som du får det att låta är det inte, iaf inte för mig... Någon aning om hur man får bort alla kablar som håller ihop i stort sätt alla komponenter tex? Eller någon sida som pratar om ämnet?

Kablar som håller ihop alla komponenter?
Ta ett kort och ladda upp så ska vi se vad problemet är.

Skapa en tråd på sweclockers.com så får du hjälp annars.
Citera
2014-02-05, 23:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutosaurus
Nja så enkelt som du får det att låta är det inte, iaf inte för mig... Någon aning om hur man får bort alla kablar som håller ihop i stort sätt alla komponenter tex? Eller någon sida som pratar om ämnet?

Lägg av.

Du behöver inte göra rent i kontaktstyckena med tryckluft.

Det är ok att bara blåsa bort damm och smuts.
Beställer du en ny kylare så medföljer instruktioner kring inkopplingen av denna.


Men, jag hade dock börjat med att blåsa rent allt som man kan komma åt.

2-3 chassi skruvar?

Alt. så köper du en ny dator.

Reklamation kan du förmodligen glömma även om du har reklamationsrätt i 3 år.

Bevisbördan om ursprungsfel hänger på dig efter 2 år och det verkar ju kört.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback