Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-01-04, 00:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Allt innehåll i SMS sparas, men du som privatperson kan på inga sätt få ut det. Däremot om du kan använda dig av en europeisk polismyndighet. Det är reglerat i lag och Sverige är pålagda att spara samtliga SMS och inte bara "metadata". Däremot lagras kanske bara metadata hos leverantör. Informationen finns tillgänglig men begravd i lagar och förordningar, orkar inte plocka fram källor nu men sist jag kollade upp det var det inte svårt att hitta även om det tog åtskilliga dagars läsning av informationsrik text. Jag kan ha helt fel, men undrar om det inte nämndes i FRA-lagen eller något av dess tillägg.

Intressant! Kan du peka på något rättsfall (FUP/dom) där åklagare lagt fram någon SMS-konversation som inte kommit via de inblandades telefoner?

Något sådant har nämligen jag aldrig stött på, det ända jag sett är att åklagare/polis begärt (och fått) ut trafikdata från operatörerna med stöd av antingen RB (1942:740). Själva innehållet i SMS har uteslutande kommit från de inblandades telefoner, antingen genom att de inte raderats utav telefonens ägare eller genom att polisen/anlitade experter har kunnat återskapa sådant som raderats.

Men som sagt, kan du hänvisa till något lagrum som säger att operatörerna måste lagra mer än trafikdata. Om lagrum saknas - kan du visa något exempel på när det använts?
Citera
2014-01-04, 10:49
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sektion216
Intressant! Kan du peka på något rättsfall (FUP/dom) där åklagare lagt fram någon SMS-konversation som inte kommit via de inblandades telefoner?

Något sådant har nämligen jag aldrig stött på, det ända jag sett är att åklagare/polis begärt (och fått) ut trafikdata från operatörerna med stöd av antingen RB (1942:740). Själva innehållet i SMS har uteslutande kommit från de inblandades telefoner, antingen genom att de inte raderats utav telefonens ägare eller genom att polisen/anlitade experter har kunnat återskapa sådant som raderats.

Men som sagt, kan du hänvisa till något lagrum som säger att operatörerna måste lagra mer än trafikdata. Om lagrum saknas - kan du visa något exempel på när det använts?
Jag kan inte svara på något rättsfall då jag bara läst om det på "lag-nivå". Jag skulle kunna ta och gräva fram lite saker igen men jag har inte riktigt tid just nu. Det är ju iofs rätt bra om folk får upp ögonen lite grann för hur integritetskränkande det här är. Nackdelen för mig är att jag inte kan hänvisa till folk bakom telearkitekturen vi använder på grund av naturliga skäl. Jag ska se om jag får lite tid över i helgen att gräva lite men det blir ju kanske lite OT i den här tråden?
Citera
2016-11-07, 20:55
  #27
Medlem
42 § När det gäller meddelandehantering ska följande lagras:
1. avsändares och mottagares nummer, ip-adress eller annan meddelandeadress,
2. uppgifter om avsändande och mottagande abonnent och, i förekommande fall, registrerad användare,
3. datum och spårbar tid för på- och avloggning i den eller de tjänster som använts,
4. datum och spårbar tid för avsändande och mottagande av meddelande, och
5. uppgifter om den eller de tjänster som har använts. Förordning (2012:128).

Stämmer detta? Eller sparas även innehållet i SMS:en?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback