Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-01, 22:56
  #1
Medlem
Hej!
Jag har bokat resa till fuenteventura, corralejo i slutet av januari och nu har jag läst lite och sett att det tydligen blåser jättemycket och några säger att det är "jättekallt" då. Nu har jag smått panik eftersom jag vill ligga och njuta av solen utan att frysa ihjäl!
Någon som varit där i januari som vet hur det är?
Citera
2014-01-02, 00:43
  #2
Medlem
abandoftrusts avatar
Hej, jag vet av egen erfarenhet att det kan vara blåsigt (vart där två ggr i februari) sist jag var där så var inte havet så lockande det var ca 18-19 grader och låg man på stranden fick man ha typ nån filt med sig, inte trevligt när det blåser. Men hittar du bara nån plats i lä så går det bra.

Mvh aband
Citera
2014-01-02, 01:10
  #3
Medlem
Ingen av canarieöarna är riktigt anpassade i klimat för strandliv i dec-mars.
Det gäller att 1. Välja ett resmål där det inte blåser hela tiden, 2. inte ta ett hotell utan uppvärmd pool.
Dagstemp kan mycket väl vara + 28 men inte i havet den tiden.Det hålller 17 -18 och med blåst , nej .
Fuerteventura, som är en liten ö kan vara blåsigt den tiden, idag verkar det vara kring + 17 på ön.
Bott många år på öarna och besök eller stannat en längre tid på de flesta
Citera
2014-01-03, 11:56
  #4
Moderator
Sun Rulers avatar
Förtydligade rubriken. /Mod
Citera
2014-01-19, 12:16
  #5
Medlem
nerdhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskdaskarn
Hej!
Jag har bokat resa till fuenteventura, corralejo i slutet av januari och nu har jag läst lite och sett att det tydligen blåser jättemycket och några säger att det är "jättekallt" då. Nu har jag smått panik eftersom jag vill ligga och njuta av solen utan att frysa ihjäl!
Någon som varit där i januari som vet hur det är?

Som sagts är det risk för blåst då och då och generellt gäller för kanarieöarna att norra delarna är värst utsatta. Corralejo ligger ju längst i norr men närheten till Lanzarote gör att det inte är lika illa som på de andra öarna.
Vintern är alltid litet chansartad här i synnerhet om man bara är en vecka, men dåligt väder varar i allmänhet inte så länge. 10-dagarsprognosen nu visar på ett par blåsiga dagar med några regnskurar men i övrigt sol och växlande molnighet med drygt 20 dagtid och 14 på natten. I lä med sol känns det dock betydligt varmare.

De som frågar mig brukar jag rekommendera Playa Blanca på Lanzarote eller södra Gran Canaria kring san Agostin och Maspalomas om man vill ha så varmt och soligt som möjligt och bara stannar någon vecka.

Sen beror det på vad man är ute efter och Corralejo har väl det bästa utelivet på Fuerteventura även om det inte säger så mycket.
Vill man bara ha det skönt i största allmänhet är nog Caleta de Fuste bästa stället på ön. Här är man mer skyddad för blåst och det är nog litet soligare än längst i norr. Finns en stor playa - dock bara trevlig vid högvatten. Några 100 meter längre söder om denna finns ännu en jättefin badstrand som är alltid är badbar.
Har själv bott här fem vintrar och det är för mig bästa platsen för long stay
Citera
2014-02-07, 09:57
  #6
Medlem
Luriosans avatar
Var i Corralejo över julen 2010 och jag tyckte att vädret kunde slå om väldigt snabbt. Ena timman kunde det blåsa och nästa kunde det vara vindstilla. Överlag var det soligt och över 20 grader varje dag, fast jag kanske bara hade tur med bra väder under den veckan jag var där. Fast det är ju fortfarande varmare än i Sverige
__________________
Senast redigerad av Luriosan 2014-02-07 kl. 10:05.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2289352

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback