Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-01, 12:57
  #1
Medlem
Hej!
Jag har nyligen köpt en ny dator bärbar Asus, vars specifikationer anger att datorn har nVidia GTX 760 som grafikkort.
Dessutom har datorn även ett integrerat Intel HD Graphics-kort (4600). Jag har även kontrollerat att min dator enkelt matchar
de flesta spelens systemkrav. Spelen funkar endast med Intel HD-kortet, men då kan jag inte få samma grafik som med nVidia-kortet.
När jag försöker starta spelet genom att högerklicka på spelets ikon och trycka på "Kör med grafikprocessor" -> "nVidia högpresterande GPU", så startas spelet, men direkt kommer det upp en ruta där det står "Spelet har slutat fungera", och så stängs allt ner. Varför fungerar inte spelet med det starka kortet av de två grafikkorten? Vore tacksam för hjälp! Tack på förhand!
Citera
2014-01-01, 13:14
  #2
Medlem
YouJuices avatar
Har du testat att uppdatera drivrutinen?

Annars kan minnet på just det kortet vara trasigt.
Citera
2014-01-01, 14:13
  #3
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Vad är det för modell på din Asus? Så vi också kan kolla vad det är. Jag har dock inte sett någon bärbar med dubbla grafikkort av så olika karaktär.

Är du säker på att den du har fått verkligen har ett nVidia kort?
Citera
2014-01-01, 15:33
  #4
Medlem
YouJuice: Tack för svar! Ja då, alla drivrutiner är redan på plats. Jag har svårt att tro att minnet skulle vara trasigt, eftersom jag köpte datorn för en vecka sedan. (Men man vet ju aldrig förstås)

Hfuhruhurr: Tack för svar! Modellen är Asus R514J. Jag köpte datorn mycket tack vare att den hade just Nvidia-kort (GeForce GTX 760.)
Citera
2014-01-01, 19:12
  #5
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Är hela modellbeteckningen med? Kan inte hitta någon R514J på Asus hemsida.
Citera
2014-01-01, 19:29
  #6
Medlem
tjackkurts avatar
Den integrerade grafikdelen sitter ju på processorn och klarar vissa mindre krävande spel, om mer kraft behövs så brukar datorn själv växla över till nvidia- kortet.
Har själv en Asus som fungerar såhär, så misstänker att din också borde göra det.

Men om någon har tips på hur man manuellt kan gå in och välja att bara köra på nvidiakortet skulle även jag uppskatta ett svar =)
Citera
2014-01-02, 09:54
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Köpråd - PC: Grafikkort --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2014-01-02, 11:14
  #8
Medlem
GlennGBGs avatar
Gå in i bios och ändra vilket grafikkort som skall vara default.
Citera
2014-01-02, 11:25
  #9
Medlem
Tror inte att du behöver göra något krångligt. Har en liknande äldre Asus, gå in på Nvidias inställningar för grafiken och ändra den allmänna standarden från integrerat kort till dedikerat. Eller om du vill så välj att enbart spelet ska gå på dedikerat, det borde också finnas att välja.
Citera
2014-01-03, 17:49
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Den här är det:
http://www.asus.com/se/Notebooks_Ult...specifications

Grafikketsen är en Geforce 760M med dedikerat 2 GB minne. M i 760M betyder att det är mobilvarianten av kretsen.

Citat:
NVIDIA® GeForce® GTX 760M 2GB GDDR5 VRAM

Det finns många olika sätt att välja grafik på bärbara. Det enklaste är att läsa manualen som jag inte har hittat någon.


Edit: Hade fel där. Hittade manualen och där fanns ingen information.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/...al_VER6951.pdf
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2014-01-03 kl. 18:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback