Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2014-01-13, 19:09
  #49
Medlem
PNISÄNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nider
Tack.

Då har dom mest troligt inte uppdaterat sidan om just MPB.

På ett ungefär, släpper Apple en ny MBA/MBP vartannat år?

Den sidan är väldigt väluppdaterad.

MBP:n kommer inte att uppdateras utan att fasas ut. Däremot finns det en ny (ny och ny, den fyller väl två år i år), rMBP, som uppdaterades i höstas - för 83 dagar sedan. Den ligger några moduler ovanför den gamla MBP:n.

Den enda MBP:n du kan köpa hos Apple i dag är 13-tummaren i dess grundkonfiguration, vilket är ett rätt jävla dåligt köp, om du frågar mig...
Citera
2014-01-15, 10:15
  #50
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PNISÄN
Den sidan är väldigt väluppdaterad.

MBP:n kommer inte att uppdateras utan att fasas ut. Däremot finns det en ny (ny och ny, den fyller väl två år i år), rMBP, som uppdaterades i höstas - för 83 dagar sedan. Den ligger några moduler ovanför den gamla MBP:n.


De släpper nya varianter relativt ofta (i samband med nya processorer) men stora uppdateringar gör de mer sällan, ungefär vart annat till vart tredje år. Jag tror inte att de kommer att fortsätta tillverka MBP i nya versioner.


Citat:
Ursprungligen postat av PNISÄN
Den enda MBP:n du kan köpa hos Apple i dag är 13-tummaren i dess grundkonfiguration, vilket är ett rätt jävla dåligt köp, om du frågar mig...

Motivera! Jag är ganska sugen på en MBP fast då tänkte jag utnyttja att folk skriver som du så att den blir billig på andrahandsmarknaden.

Jag är inte så glad för de nya rMBP eftersom de är så låsta (du kan ju inte ens byta minne själv) men det är kanske det som folk gillar med mac...
Citera
2014-01-16, 08:49
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
De släpper nya varianter relativt ofta (i samband med nya processorer) men stora uppdateringar gör de mer sällan, ungefär vart annat till vart tredje år. Jag tror inte att de kommer att fortsätta tillverka MBP i nya versioner.




Motivera! Jag är ganska sugen på en MBP fast då tänkte jag utnyttja att folk skriver som du så att den blir billig på andrahandsmarknaden.

Jag är inte så glad för de nya rMBP eftersom de är så låsta (du kan ju inte ens byta minne själv) men det är kanske det som folk gillar med mac...


Ja, köp en MBP, så kan du ju byta typ allt, och dessutom skala av halva så den blir lika tunn som rMBP. Då har du en lika bra dator. Blir svårt för dig att byta till den många gånger bättre skärmen dock
Citera
2014-01-19, 14:05
  #52
Medlem
Angånde skärmskillnaden mellan Air och Pro Retina, hur tydlig är den?
Citera
2014-01-19, 14:07
  #53
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Angånde skärmskillnaden mellan Air och Pro Retina, hur tydlig är den?

Skillnaden mellan en retina och en icke retina skulle jag säga är monumental. Köpte en MBPr ganska nyligen och bättre skärm vet jag inte om jag kommer få uppleva igen.

Helt makalös är den. Gå och jämför i en butik så förstår du vad jag menar.
Citera
2014-01-19, 14:42
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Skillnaden mellan en retina och en icke retina skulle jag säga är monumental. Köpte en MBPr ganska nyligen och bättre skärm vet jag inte om jag kommer få uppleva igen.

Helt makalös är den. Gå och jämför i en butik så förstår du vad jag menar.

Det var någon gök som skrev att retina bara var värt om man var fotointresserad så jag började fundera på om det mest var skillnad på papperet. Det skiljer som sagt relativt lite i pris mellan dem och numera även vikt så det talar för MBPr.
Citera
2014-01-19, 14:54
  #55
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Det var någon gök som skrev att retina bara var värt om man var fotointresserad så jag började fundera på om det mest var skillnad på papperet. Det skiljer som sagt relativt lite i pris mellan dem och numera även vikt så det talar för MBPr.

En icke retinaskärm är absolut inte dålig, tro inget annat. Om din budget tillåter så rekommenderar jag retina-alternativet. Men du kommer garanterat bli nöjd med en "vanlig" också.
Citera
2014-01-19, 15:04
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
En icke retinaskärm är absolut inte dålig, tro inget annat. Om din budget tillåter så rekommenderar jag retina-alternativet. Men du kommer garanterat bli nöjd med en "vanlig" också.

Min ekonomi tillåter det. Men ändå surt om man spiller te på den. Blev sugen på Airen när den var till salu för 8,5 k igen men hoppar således köp.
Citera
2014-01-19, 15:05
  #57
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
Det var någon gök som skrev att retina bara var värt om man var fotointresserad så jag började fundera på om det mest var skillnad på papperet. Det skiljer som sagt relativt lite i pris mellan dem och numera även vikt så det talar för MBPr.

Nej, rMBP har en sjukt mycket bättre skärm än MBA. Det är inte bara upplösningen som skiljer åt utan också att MBA kör med en rutten lågpris-panel (TN) och rMBP kör med IPS-panel.
Color gamut på MBA är bara 65 % men närmare 100 % på rMBP, det är en enorm skillnad i färgåtergivning, dessutom är betraktningsvinkel och svärta mycket bättre på rMBP.

Med det sagt är MBA en nice allround-bärbar men den ruttna skärmen gör att betyget sjunker rejält, för det priset borde man få bättre.
Citera
2014-01-19, 16:00
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej, rMBP har en sjukt mycket bättre skärm än MBA. Det är inte bara upplösningen som skiljer åt utan också att MBA kör med en rutten lågpris-panel (TN) och rMBP kör med IPS-panel.
Color gamut på MBA är bara 65 % men närmare 100 % på rMBP, det är en enorm skillnad i färgåtergivning, dessutom är betraktningsvinkel och svärta mycket bättre på rMBP.

Med det sagt är MBA en nice allround-bärbar men den ruttna skärmen gör att betyget sjunker rejält, för det priset borde man få bättre.

Ok. Skönt med duktiga medlemmar när man inte är så insatt. Apple är inte blyga att ta betalt direkt.
Citera
2014-01-19, 16:10
  #59
Medlem
Link85s avatar
Normalt att min pro retina som jag beställde söndagen förra veckan skickas från Kina -> Syd Korea -> Kazakstan -> Polen -> Tyskland och nu väntar där?-.- Den lär ju åka till Danmark och sedan därifrån till Sverige.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback