Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-30, 06:48
  #1
Medlem
Hej! Mods får gärna flytta denna tråden då jag var osäker på om jag skulle lägga den här eller ej!

Jag äger ett mobilt bredband från telenor med 4G och är riktigt nöjd med det, nackdelen är att man inte kan streama så mycket eftersom jag använder upp nästan all trafik till att spela för jag har bara 12 gb datamängd i månaden.

En sak jag tänkt på är att de har börjat marknadsföras för att man ska köpa det till hela familjen som en smart lösning i hemmet och så att man ska gå över till det istället för "vanligt". Varför ökar då operatörerna inte på datamängden? 12 gb är enligt telenor "Large Surfpott" men jag snålar och måste ändå köpa till 4 gb extra varje månad.

Jag hade två datorer uppkopplade igår, från kl 14:00 - 23:00 var vi uppkopplade, spelade LoL och Starcraft mestadels, samt slösurfade på facebook och kollade på kanske 10 youtubevideos som inte var i HD. Kollade på streams på Twitch kanske 1.5 timmar sammanlagt, samt laddade inte ner någonting.

Vi använde 2.9 GB datatrafik under den tiden, och då har vi snålat.
Hur fan tänker de sig att en familj på 4 personer ska klara sig på 12 gb per månad? Bara barnen kommer dra slut på de där 12 gb på 3 dagar bara av att kolla på youtubevideos och streama paradise hotel!

Känns ju som om man måste ha 100gb/månad för att man ska kunna nyttja det som vanligt folk, för som det är nu måste jag dra över datorn till kompisar för att patcha spel.
Citera
2013-12-30, 07:14
  #2
Medlem
Englantiins avatar
https://www.tre.se/privat/bredband/3...dband-Kontant/

30 dagar total
299 kr
100 GB ingår
Hastighet upp till 32 Mbit/s

Köp startpaketet för 199 kr

https://www.tre.se/privat/bredband/3bredband-kontant/

I've had 3 Bredband Kontant before and it works like a charm, had to switch when I bought a new computer that the software didn't support (Mac). 100 GB a month should cover your needs.
Citera
2013-12-30, 13:08
  #3
Medlem
Telenor ser inte deras mobila bredband som en ersättare utan som ett komplement till fast bredband.

Lösningen är att kolla på 3, där kan du få 100GB för 199,50kr/månad med en 3G-router, abonnemanget har stöd för 4G så om du köper ett 4G-modem/router så kan du få 4G.

Vill du 4G-hårdvara med abonnemanget kostar det 299kr/månad istället.
Citera
2014-01-30, 08:43
  #4
Medlem
jag fattar inte hur man ska klara sig på 100gb

har haft det mobila bredbandet som nämns ovan i 6 månader - 3 4g 100gb/månad.

men som sagt 100 gb räcker inte.. det blir runt 3.22 gb per dag, det är inte många minuter hd streaming det..

youtube ska ju envisas att skicka dig hd kvalitet om man har tillräckligt snabb lina, så man måste hålla på att fippla med de inställningarna hela tiden..

om man använder windows så håller den på updateras varje dag och den nya UI:n använder sjukt mycket bandbred. håller på tankar hem massa HD bilder för varje meny eller/och newsfeed..

Om man spelar är det bara att glömma, för man kan bara hålla på med uppdateringar till ett av alla spel man lirar. skulle man hålla alla spelen uppdaterade maxar man ut det bara på några dagar. ok. kanske funkar om man bara spelar ett spel. men man kan ju bara glömma att köpa spel över steam. särkilt nu när spel brukar ligga på runt 15-20 gb

cloud computing är en term man använder mycket nuförtiden och det hjäper mjukvaru-tillverkare hålla
storleken och kraven nere för apps. särkilt nu när man hittar mobil arkitetktur till och med i laptops men det verkar inte vara som om nån tänker på datamängden som hela tiden tvingas ut från våra aparater till internet av tredje part...

de kallar 4g för LTE LONG TIME EVOLUTION... det blir inte mycket evolution om operatörerna ska begränsa datmängeden för slutanvändaren

vilken tur att grannen har adsl med trådlös router..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback