• 1
  • 2
2013-12-29, 16:16
Medlem
All ni som precis köpt BR i Sthlm!

Jag håller just nu på att ta mig in på bostadsmarknaden i huvudstaden. Jag har en OK inkomst (40tkr), och fast tjänst sedan 3 år tillbaka. Inga studieskulder.

Jag håller på att spara ihop till en kontantinsats på ca 450tkr, är just nu uppe i 150tkr. Sparar ca 10-15tkr i månaden men märker att jag inte kan spara i den takt värdet på bostadsrätter stiger.

Ni som nyligen köpt, har ni haft hela kontantinsatsen eller har ni lånat en viss del som blanco?

Tacksam för svar!
Citera
2013-12-29, 17:02
Bannlyst
Sparade en del hade en del. Men om du inte orkar spara längre och märker att priset går upp hela tiden så borde du slå till och ta blancolån. Har så bra inkomst kan du endå anortera på blancolånet fort.
Citera
2013-12-29, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Sparade en del hade en del. Men om du inte orkar spara längre och märker att priset går upp hela tiden så borde du slå till och ta blancolån. Har så bra inkomst kan du endå anortera på blancolånet fort.

Yes, så tänker jag med. Jag skulle ganska enkelt kunna amortera 8k i månaden på blancolånet.

Köper jag en lgh för 3mil och stoppar in en kontantinsats på 150k så behöver jag låna 300k.

8*12 = 96.000, då är det 200 kvar. Med en uppvärdering på ca 8% under första året, så har jag således amorterat av 300k.

Det hade tagit mig ca 30mnd annars.
Citera
2013-12-29, 17:18
Medlem
Jag tog en blancolån på 200000kr för två år sen och nästa månad är de äntligen avbetalade, har du en bra inkomst så kan man amortera bra på sitt blancolån.
Citera
2013-12-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tusenprocent
Jag tog en blancolån på 200000kr för två år sen och nästa månad är de äntligen avbetalade, har du en bra inkomst så kan man amortera bra på sitt blancolån.

OK - var detta i sthlm?
Hur stort var ditt lån?

Har du tagit hänsyn till värdeökningen isåfall? Borde ju vara ganska enkelt att få en ny värdering efter ett tag att kvitta blancot mot?

Mvh
Citera
2013-12-29, 18:14
Bannlyst
Ta blanco, fixa och trixa lite om du orkar, gör en värdering, bums så har du bakat in blancolånet l bottenlånet. Man måste börja nånstans annars står man och steppar på samma ruta. Jag började från noll pch idag tittar jag på större bostad.
Citera
2013-12-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ta blanco, fixa och trixa lite om du orkar, gör en värdering, bums så har du bakat in blancolånet l bottenlånet. Man måste börja nånstans annars står man och steppar på samma ruta. Jag började från noll pch idag tittar jag på större bostad.

Tack för rådet. Det är åt det hållet jag också funderar. Dock bygger hela planen på fortsatt prisökning.
Finns ju dock inget som talar emot det, förutom medias snack om bubbla etc.

Bostadsmarknaden i Stockholm är verkligen en karriär i sig.
Citera
2013-12-29, 18:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Det kan absolut funka, om man kan göra om exempelvis planlösningen på lgh. Problemet är bara att det behövs pengar till den investeringen= mer blanco.

Bäst gör man att spara först och köpa sen. Har man som TS, 40 loppor i månaden kan det väl inte vara så svårt att spara?
Citera
2013-12-29, 19:10
Medlem
Jag är lite i samma sits, jag har dock sparat ihop mitt mål (300k) Nu ser jag att jag måste ha mer om jag ska köpa det jag tänkte när jag började. Jag vill inte ta några lån för kontantinsatsen. Jag kommer nog bo kvar där jag bor, bor rätt billigt spara lite mindre nu när jag ändå har fått ihop 300k, gå ner från 8 till 4k per månad och investera det som inte läggs i kontantinsats förhoppningsvis kan jag använda en del av investeringarna när jag väl köper. Jag är rätt övertygad att priserna inom några år kommer falla och då kommer jag nog kunna köpa nått riktigt bra då jag kommer ha pengar redo och bra inkomst 40k+
Citera
2013-12-29, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det kan absolut funka, om man kan göra om exempelvis planlösningen på lgh. Problemet är bara att det behövs pengar till den investeringen= mer blanco.

Bäst gör man att spara först och köpa sen. Har man som TS, 40 loppor i månaden kan det väl inte vara så svårt att spara?

Du har helt rätt i att det egentligen inte är något problem för mig att spara mycket. Problemet är bara att prisstigningen är större än mitt sparande.

Jag har sparat i ca 1 år. Hade jag köpt en liknande lägenhet redan då så hade jag fått betala 300k mindre. Det är detta som är mitt problem. Skall jag behöva köpa samma lägenhet nästa år för ytterliggare 300k ?
Citera
2013-12-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShaGuar
Jag är lite i samma sits, jag har dock sparat ihop mitt mål (300k) Nu ser jag att jag måste ha mer om jag ska köpa det jag tänkte när jag började. Jag vill inte ta några lån för kontantinsatsen. Jag kommer nog bo kvar där jag bor, bor rätt billigt spara lite mindre nu när jag ändå har fått ihop 300k, gå ner från 8 till 4k per månad och investera det som inte läggs i kontantinsats förhoppningsvis kan jag använda en del av investeringarna när jag väl köper. Jag är rätt övertygad att priserna inom några år kommer falla och då kommer jag nog kunna köpa nått riktigt bra då jag kommer ha pengar redo och bra inkomst 40k+

Det är som du säger ingen omöjlighet med ett fall om några år. Dock så brukar fall sällan överstiga 20%.

Kommer det öka kring 8-12% nu i fyra år innan fallet så har du fortfarande förlorat på att vänta dessa 5 år.
Citera
2013-12-29, 22:38
Medlem
Ja, svårt läge. Kan droppa 20% eller gå upp 20% man vet inte. Jag tänker iaf vänta en stund. Jag kommer nog kunna spara lika mycket som det stiger närmaste åren, förmodligen mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in