Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-12-31, 13:16
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Dom som säljs i vanliga affärer ja men nu menar jag att du drar på riktigt guld eller till och med köper en kontakt gjord i guld.


Just kontakten säger man iallafall har fördelen att alla strån sitter fast till skillnad från hur det lätt blir när man skruvar i. Men ska vi prata praktiska fördelar så är kontakter på så mycket skönare när man ska flytta en högtalare eller liknande.
Fast i vanliga affärer så är det väl lika "riktigt guld" som i vilken annan kontakt som helst? Möjligen att karaten är olika. Men fortfarande, guld leder sämre än koppar. Sen har jag då aldrig hört talas om solida kontakter i guld. Guld är alldeles för mjukt (och dyrt) för att nyttja som solitt material, hela kontakten skulle bli förvanskad.

Jag vet inte hur ofta man flyttar kablar/kontakter, om ens en gång om året så känner jag att det är helt onödiga pengar. Sen vet jag inte hur ofta du går och rycker i dina kablar för att se om de sitter fast men det har då jag aldrig gjort.
Citera
2013-12-31, 13:49
  #14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverker11
Jag ser att du nämner kontakterna. Om vi nu leker med tanken att vi testar olika högtalarkablar och faktiskt märker skillnader mellan olika kablar vad är då sannolikheten för att det är kontakten mellan förstärkare och kabel samt kabel och högtalare som gör skillnaden och inte kabeln i sig?
Ah. Jag menar kablar i största allmänhet alltså. När det gäller högtalarkabel så är alla av samma material och samma grovlek/antal strån så lika att man inte med örat kan höra någon skillnad.
Citera
2013-12-31, 13:53
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ah. Jag menar kablar i största allmänhet alltså. När det gäller högtalarkabel så är alla av samma material och samma grovlek/antal strån så lika att man inte med örat kan höra någon skillnad.
skit helt i hemelektronik
skaffa studio/monitorhogtalare, typ genelec
Citera
2013-12-31, 14:02
  #16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buckan
skit helt i hemelektronik
skaffa studio/monitorhogtalare, typ genelec
Nu är det ju inte jag som ska köpa ljud. Jag har redan som duger för mig. Känns som slöseri på bra högtalare att skaffa monitorer för flera tusen när jag mest lyssnar på Spotify via det inbyggda Realtek-ljudkortet.
Citera
2013-12-31, 14:56
  #17
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Skrothandlarn tipsar! Gamla oxiderade kablar ger dålig kontakt ibland, men ni använder inte gamla grejer tror jag. Om man använder väldigt långa kablar och lägger dom i en härva på golvet så kanske det blir litet induktans (och resistans särskilt vid tunn kabel) vilket kan påverka ljudet något.

Annars har ni väl redan fått alla grundläggande tips. Svårt att misslyckas med kablaget såvida ni inte har värstinganläggning eller kabelbrott.

Men det finns inga genvägar till det PERFEKTA ljudet....prova med att putsa litet på kabelisoleringen eller linda in kabeln i aluminiumfolie, då kanske ni optimerar de kapacitiva och dynamiska egenskaperna.
Citera
2013-12-31, 15:01
  #18
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colamage
Fast i vanliga affärer så är det väl lika "riktigt guld" som i vilken annan kontakt som helst? Möjligen att karaten är olika. Men fortfarande, guld leder sämre än koppar. Sen har jag då aldrig hört talas om solida kontakter i guld. Guld är alldeles för mjukt (och dyrt) för att nyttja som solitt material, hela kontakten skulle bli förvanskad.

Jag vet inte hur ofta man flyttar kablar/kontakter, om ens en gång om året så känner jag att det är helt onödiga pengar. Sen vet jag inte hur ofta du går och rycker i dina kablar för att se om de sitter fast men det har då jag aldrig gjort.
Men fördelen med guld är oxideringen som påverkar både silver och koppar under längre tid. Självklart behöver det inte vara 100% guld utan antal karat men rakt igenom istället för bara ett tunt lager över. Dock har jag ingen aning om det ger någon direkt effekt. Självklart kan man inte köpa det i en vanlig affär eftersom det bara är teorier som i verkligheten är alldeles för dyr för att ens någon som inbillar sig höra skillnad ska vilja lägga ned dom pengarna. Dock finns det sladdar med guld.



Det beror på vad du har för högtalare osv, själv måste jag flytta mina frontar ibland för att kunna städa bort allt damm dom suger åt sig under. I receivern har jag inte flyttat några sladdar på ett år men om jag skulle behöva så orkar jag inte ens fundera på hur jag ska göra det på ett smidigt sätt eftersom dom är skruvade där i nuläget.. Men varje gång man skruvar ur dom så lossnar en del strån och man måste tvinna ihop alla igen för att kunna sätta tillbaks den och även då lossnar en del.
Citera
2013-12-31, 15:36
  #19
Medlem
DrBums avatar
Om du skall lyckas att få någon form utav induktans eller något vidare resistivt värde som skulle förändra ljudet så skulle du få ställa högtalare i en annan kommun..
Citera
2014-01-01, 04:48
  #20
Medlem
HenkeEdges avatar
Induktans, resistivitet, u-name-it, sådant jag jobbar med. Kabeldiskussioner sådant är ofta ett helt jävla eget kapitel offtopic på HiFi-Forum.

Egenhändigt gjord tvinnad EKK (en-kardelig koppar) använder folk och är väldigt nöjd.

Själv så vill jag ha något grövre kabel (4 kvadrat-mm2) om jag skickar mycket kraft till tex frontar men.. ja duger säkert med tunna lakritssnören. Till mina surround så kör jag skärmad supra 2.5mm2.

Kvadratsnitt är nog enda som kan spela roll om du skall skicka mycket stöm genom kablar. Men högtalare är det aldrig några särskilda stora strömstyrkor att tala om. Så ta all kabeldiskussion med väldigt mycket nypor med salt.
Citera
2014-01-01, 08:29
  #21
Medlem
EndBigGovernments avatar
Det är din utrustning som låter kasst. Kablarna är det bästa med hela paketet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback