2013-12-29, 11:55
Medlem
Gagoffs avatar
Om du har möjlighet att komma åt usb-stickan i en annan miljö så skulle du kunna kolla upp vad det är för bootloader som körs.
Sedan kan du ändra så att du får fram bootloadern när du startar, istället för att den direkt kör på det föriinställda alternativet som är tänkt att köras.
Med bootloadern framme kan du då, istället för att boota normalt, ändra så att den vid init kör /bin/sh direkt, vilket gör att du bootar rakt in i ett shell.

Väl inne kör du en remount med read/write på usb-stickan följt av att du kör kommandot passwd.
Då bör du kunna ställa om root-lösenordet på den, om jag inte missat något uppenbart (nyvaken).
Efter att du har root-access kan du göra vad du vill med datorn när du bootar med usb-minnet.
Problemet är väl kanske att du får en annan usb-sticka en annan gång ni har prov.
Citera
vhes avatar

Moderatormeddelande

Postat av vhe 2013-12-29, 12:02
Moderator
Hej, och välkomna till Övriga Operativsystem.
I den här tråden råder nolltolerans mot tjafs om TS ålder, huruvida det är bra/dåligt att fuska, och mot oneliners om dagens ungdom. Flashback är inte heller ett forum för kontaktannonser.

Vi diskuterar TS problem, och inget annat. Varningar delas gladeligen ut till ohörsamma.

/Moderator
Senast redigerad av vhe 2013-12-30 kl. 22:13.
2013-12-29, 12:12
Bannlyst
Var i liknande sits, klarade det varje gång genom att internetdela 3g från mobilen till datorn. Sen hade jag tillgång till internet under hela provtiden. På min skola var lärarna inga som gick runt och kollade på de skötsamma eleverna så jag satt alltid säkert.
Citera
2013-12-29, 12:35
Medlem
Multiboota datorn så är saken biff. Sedan är det bara att överföra filerna (dina arbeten som du fuskat dig till) med hjälp utav ett parallell-program.
Citera
2013-12-29, 13:48
Medlem
disregardfemaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flo-Ridah
Antar att du inte kommer åt att köra saker med sudo?

Nä, har prövat.
Citera
2013-12-29, 13:54
Medlem
disregardfemaless avatar
Tack för alla svar! Det säkraste kortet antar jag är att köra den virtuella maskinen som några sagt, ska dock diskutera det med polaren. Tur är att våra lärare är så sjukt borta när det gäller datorer, sist fick de kalla in några IT-snubbar för att strula med våra datorer (en IT-snubbe raderade en tjejs provfil på stickan, så det talar väl för sig självt ). Jag hör av mig om hur det gick!
Citera
2013-12-29, 14:00
Medlem
disregardfemaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Menar du att provsvaren också finns på USB-minnet? Eller vart drar man fördelen är det tänkt?

Nä, säg att du har en uppsats som du vill ha med, men under skrivtillfället är det endast tillåtet att ha med datorn. Så jag vill ha ett dokument som jag skrivit på förhand tillgängligt under provet.
Citera
2013-12-29, 16:37
Medlem
rovmuns avatar
Du har väl fler än en usb-port?

Skaffa ett till USB-minne, om det är en laptop kan du kanske dölja det genom två usbkablar. lägg in usbminne och förlägning i ett penfodlar och dra ut den extra kabel så att det bara ser ut att vara en lös kabel utan att man ser in och utgången. Jag antar att lärare går runt och kollar.
http://www.labnol.org/gadgets/comput...secretly/3897/

Installera ubuntu med virtualbox på ett usbminne.
https://www.virtualbox.org/

Lägg till virtualbox i autostart och att den ska boota direkt från usbminne, helst utan att den visar något på skärmen innan. Vet inte om allt detta går att skripta men borde väl något linuxansvarig veta.

Du kan nu switcha ut till dit vanliga operativsystem, är du kreativ hinner du kanske göra en isofil från läraren usbminne. Då kan du sedan sitta hemma och kolla igenom hur det är uppbyggt.

Är det samma installation varje gång eller ligger proven på minnet ni får?

Alternativet är att bara ha en minimal linux installation boota från den och kör dd->iso ta hem och labba tills nästa gång.

Ännu enklare
Om ubuntut är i orginal förutom låst internet osv. Så boota bara från egen installation av samma version men utan låste internet
Citera
2013-12-29, 19:59
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Är det inte avsevärt enklare att plugga till proven än att försöka sno/manipulera stickorna? För vad ska du göra? Provet kommer du bara åt från en sticka som jag förstår det så den måste du ha. Det innebär att du måste byta och lämna tillbaka en falsk sticka - vilket läraren förstås kommer märka när den är tom nästa gång. Då kommer det ta hus i helvete, och sedan kommer de försöka ändra på något sätt så din sticka blir värdelös.

Det bästa du kan göra är att lämna tillbaka en identisk sticka som du saboterar på något sätt så nästa person kommer klaga på att den är trasig snarare än att den är tom.

Men sedan måste du trixa med Ubuntu, och du kan fortfarande bli påkommen vilket inte blir kul. Det hela känns bara som alldeles för mycket arbete gentemot vad vinningen är. Jag menar du kan väl lika gärna googla på en dold mobil, eller skriv en gammal hederlig fusklapp.
Ger ts en trasig sticka kommer inte läraren misstänka något. Inte helt ovanligt att usb minnen går sönder då och då
Citera
2013-12-29, 20:15
Medlem
ninjabeiruts avatar
Mounta hårddisken i terminalen bara.

http://www.cyberciti.biz/faq/mount-d...-ubuntu-linux/
Citera
2013-12-29, 22:00
Medlem
boota i single user mode, googla
Citera
2013-12-29, 22:17