Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-28, 16:42
  #1
Medlem
Aritzos avatar
Visste inte om de skulle va i köpråd bärbar eller pc men vill bestämma nån utav de.

Har redan macbook pro i bärbar men vill ha speldator helst bärbart men kan fundera på PC också.
Det är mest för att man vill kunna lana men livslängden är väldigt viktig för mig. Känslan också självklart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1957644

Vad tycker ni?
Det sjuka media markt hade dyrare och sämre stationär än laptopen.
Citera
2013-12-28, 18:02
  #2
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Visste inte om de skulle va i köpråd bärbar eller pc men vill bestämma nån utav de.

Har redan macbook pro i bärbar men vill ha speldator helst bärbart men kan fundera på PC också.
Det är mest för att man vill kunna lana men livslängden är väldigt viktig för mig. Känslan också självklart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1957644

Vad tycker ni?
Det sjuka media markt hade dyrare och sämre stationär än laptopen.

Känns som ett bra val i mitt tycke. Grym processor för vara på en bärbar dator. Lite osäker kring grafikkortet bara. Dock verkar ASUS inte har så gott rykte sett till hållbarhet.
Citera
2013-12-28, 18:42
  #3
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Känns som grafikkortet kan bli ett problem om du på sikt vill ha en speldator som ska hålla 2-3 år. Hade väntat till våren tills nvida lanserat nästa generation grafikkort och då sparat ytterligare ett par tusen så man kunnat satsa på bättre grafikkort.
Citera
2013-12-28, 18:51
  #4
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Känns som ett bra val i mitt tycke. Grym processor för vara på en bärbar dator. Lite osäker kring grafikkortet bara. Dock verkar ASUS inte har så gott rykte sett till hållbarhet.
Alla har tydligen rekommenderat ASUS när det gäller speldator. Vad är problemet med grafikkortet?

Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Känns som grafikkortet kan bli ett problem om du på sikt vill ha en speldator som ska hålla 2-3 år. Hade väntat till våren tills nvida lanserat nästa generation grafikkort och då sparat ytterligare ett par tusen så man kunnat satsa på bättre grafikkort.

Nja asså inte så pass. 10 000 för mig är redan överkant det är för mycket pengar på dator när jag kommer bara använda till spel och grejen är också att jag inte spelar hela tiden. Kommer inte ha så mycket tid med spelandet men vill verkligen ha spel dator.
Citera
2013-12-28, 18:55
  #5
Medlem
Emolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Alla har tydligen rekommenderat ASUS när det gäller speldator. Vad är problemet med grafikkortet?

Inget fel, men som Rutinerad-Anka säger- Håller nog inte i längden. Men det är klart. På 2 år hinner du med mycket. Gå för det, om det känns rätt. Resten på datorn värkar vara topptrim.
Citera
2013-12-29, 01:57
  #6
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Inget fel, men som Rutinerad-Anka säger- Håller nog inte i längden. Men det är klart. På 2 år hinner du med mycket. Gå för det, om det känns rätt. Resten på datorn värkar vara topptrim.

Om jag vill ha något som håller längre än 2-3 år?

För jag orkar inte byta dator varje 3 år. Har haft skit många olika bärbara. Visst ingen varit så bra som denna men ändå. Kanske skippa det helt o hållet och köra stationärt?

Kan man få en stationär dator för 7 000 som är bättre än den här?
Citera
2013-12-29, 13:34
  #7
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Om jag vill ha något som håller längre än 2-3 år?

För jag orkar inte byta dator varje 3 år. Har haft skit många olika bärbara. Visst ingen varit så bra som denna men ändå. Kanske skippa det helt o hållet och köra stationärt?

Kan man få en stationär dator för 7 000 som är bättre än den här?

Stationärt är väl att föredra då det ät enklare att uppgradera.
Hade satsat på moderkort som stödjer socket 1150, det är frantidssäkert. En i7 4700 ska väl hålla i 3 år tycker jag.
Eftersom en ny generation grafikkort redan kommer till våren så är det bättre att köpa ett sådant grafikkort då det borde hålla i 3 år tills nästa generation kommer. Sen är det bara att byta del för del.

Men tänk på att "ha en plan". Köper du en märkesdator så kanske du får räkna med att byta chassi i framtiden. Beroende på vad du i framtiden tänkt ha för moderkort. Finns ju de med stöd för båda.
Citera
2013-12-29, 17:25
  #8
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Om jag vill ha något som håller längre än 2-3 år?

För jag orkar inte byta dator varje 3 år. Har haft skit många olika bärbara. Visst ingen varit så bra som denna men ändå. Kanske skippa det helt o hållet och köra stationärt?

Kan man få en stationär dator för 7 000 som är bättre än den här?
Kör på stationär NoName-burk, mer prisvärt och enklare/billigare att uppgradera senare. Se till att du har OS:et på SSD, det ger stor prestandaboost.

En bärbar utan SSD-teknologi känns inte värt. Och värmeutvecklingen i en bärbar speldator, svårt att få till en bra livslängd där.

Stationär under 7000kr, nja, inte med SSD, men för 9000kr så:
https://www.inet.se/kategori/84/speldator-gtx-gaming
https://www.inet.se/kategori/796/speldator-inet
http://www.webhallen.com/se-sv/hardv...onfig_desktop/
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2013-12-29 kl. 17:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback