Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-28, 11:55
  #1
Medlem
Retardation1337s avatar
Tja! Jo jag har en gammal dator på vinden som jag kommit på har en del filer som jag skulle vilja ha, så jag bar ner den och försökta starta upp den.

Problemet är att den inte vill starta, så jag öppnade upp den och kolla om jag kunde se några uppenbara fel. Men eftersom jag inte är ett proffs på det här så kunde jag inte hitta något. Hårddisken verkar ha ström och vara kopplad till moderkortet.

Men eftersom jag inte bryr mig om själva datorn längre egentligen undrar jag om det går att komma åt filerna från hårddisken på något annat sätt?

Köpa något man sätter på hårddisken och sen kopplar med usb till min nya dator vore optimalt? Existerar något sådant?

Då kom jag på ett nytt problem och det är ju att det kanske är operativsystem och grejer på hårddisken, har två hårddiskar i den gamla så inte säker men ändå?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2013-12-28, 12:01
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Köp en dockningstation, se te.x på Kjell & Co:s hemsida.
Citera
2013-12-28, 12:17
  #3
Medlem
Retardation1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Köp en dockningstation, se te.x på Kjell & Co:s hemsida.

Kommer det fungera att ta filer från den trots att det eventuellt är ett operativsystem på den? windows xp

Det är en sån här kontakt på hårddisken:
http://www.simulationexams.com/tutor...images/ide.jpg
Citera
2013-12-28, 12:33
  #4
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det är en IDE-kabel som visas på bilden. Sök efter dockningstation som har detta gränssnitt. Här är ett alternativ -> http://www.inet.se/produkt/8903255/u...5-adapterkabel
Citera
2013-12-28, 12:39
  #5
Medlem
Retardation1337s avatar
tusen tack!
Citera
2013-12-28, 12:42
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Använder själv detta vid vissa tillfällen och det fungerar fint. Även om HDD har ett operativsystem i sig så kvittar detta. Du kommer åt filerna ändå.
Citera
2013-12-28, 14:09
  #7
Medlem
Pekka-Ukkos avatar
Den här är toppen och går till SATA-diskar också 300 spänn på Teknikmagasinet. Finns ingen direktlänk. Jag har en sådan och fungerar alldeles utmärkt för alla mina diskar sen 2000.
Citat:
USB-adapter för IDE/SATA-hårddisk

Anslut en IDE- eller SATA-hårddisk via USB-porten.
Med denna adapter ansluter du enkelt en IDE- eller SATA-hårddisk, eller annan IDE-enhet, via USB-porten. Du kan alltså enkelt flytta filer mellan två datorer, utan att behöva öppna chassit till datorerna. Anslut en hårddisk till adaptern och sedan ansluter du den via USB-porten på din dator, hårddisken dyker då upp som flyttbar disk i Utforskaren. En säkerhetskopieringsknapp kör igång ett medföljande program som tar säkerhetskopior på av dig utvalda mappar! Kontakt för både 2,5" IDE och 3,5" IDE finns. USB2.0. För Win 2000/XP/Vista/7. Lev inkl USB-kabel och nätadapter.

http://bayimg.com/EafBjAAFg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback