Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-28, 11:06
  #1
Medlem
Zoumps avatar
Tjenare.
Har en AMD A8-5550M APU 2,1 GHz, jag vill nu överklocka den till om möjligt till 3,0 GHz.

Har kikat på YouTube och suttit lite på Google och sökt men är fortfarande osäker med hur man gör.
Vet att det finns ett program som heter "AMD Overdrive" men är det någon här som kan förklara processen steg för steg till hur jag uppnår detta målet och klarar min dator detta utan att jag får Blue Screen eller liknande problem, vad är så det minsta jag kan klocka till?

- Zoump
Citera
2013-12-28, 11:11
  #2
Medlem
fistvakts avatar
Det bästa skulle va att läsa på lite extra, sweclockers har en ganska bra FAQ eller guide, sitter på mobilen, så du får leta upp den själv.
Sen börja med små steg och testa dig fram, stresstesta när du tror att det blir bra, så får du se om det är stabilt eller inte.

Lycka till!
Citera
2013-12-28, 11:42
  #3
Medlem
Zoumps avatar
Jag har nu laddat ner det och gått in på Clock/Voltage, drar CPU Core 0 Multiplier till 25 X och trycker Apply men inget förändras, det står fortfarande att den ligger på 2100 MHz?
Citera
2013-12-28, 14:17
  #4
Medlem
Det var längesedan jag höll på med klockning men det jag minns är att via programmet så kan du öka processorn. Jag gick steg vis och lät det gå en stund och sedan mäta temp. Tills att jag hittade en balans som passade mig och som gjorde att datorn inte skulle bli överhettad. Sedan fick jag gå in via BIOS när du startar datorn och Aktivera/Avaktivera något.

Väldigt rostig, men detta funkade för mig och denna metod fann jag på Sweclockers forum.
Citera
2013-12-28, 15:40
  #5
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2013-12-28, 20:07
  #6
Medlem
Zoumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuhoSalonen
Det var längesedan jag höll på med klockning men det jag minns är att via programmet så kan du öka processorn. Jag gick steg vis och lät det gå en stund och sedan mäta temp. Tills att jag hittade en balans som passade mig och som gjorde att datorn inte skulle bli överhettad. Sedan fick jag gå in via BIOS när du startar datorn och Aktivera/Avaktivera något.

Väldigt rostig, men detta funkade för mig och denna metod fann jag på Sweclockers forum.
Tack.
Kikade på några trådar som jag fann via ett par Google sökningar, stod då att jag behöver möjligtvis "Låsa upp" processorns kärnor och hur gör man det då, via BIOS?

Kommer inte in på BIOS... Jag har provat ett par metoder att komma in i BIOS, det jag provade är att trycka:
CTRL+Enter, Delete, F2, F8, F10 och F12. Ingen utav dom fungerar, det jag kommer in till är bara Boot menyn, hittar dock inte BIOS i det.
Min processor stödjer upp till 3,1 GHz läste jag också.

Hur kan jag lösa detta på bästa sätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback