• 1
  • 2
2013-12-27, 18:53
Medlem
Hej!

Jag är sugen på att få klämma och kolla på ett par Lenovo Thinkpads: Yoga, T440s, X1 Carbon m.m.

Tänkte höra om det finns några Thinkpad-butiker/-återförsäljare i Stockholm. De vanliga Elgiganten, Siba och Mediamarkt verkar ha snålt med Thinkpads

Mvh
Citera
2014-01-01, 13:36
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Hej!

Jag är sugen på att få klämma och kolla på ett par Lenovo Thinkpads: Yoga, T440s, X1 Carbon m.m.

Tänkte höra om det finns några Thinkpad-butiker/-återförsäljare i Stockholm. De vanliga Elgiganten, Siba och Mediamarkt verkar ha snålt med Thinkpads

Mvh

Tja,

Eftersom jag inte bor kvar i Sverige kan jag inte hjälpa dig med var du kan fingra på dessa modeller. Men jag stod inför samma val som dig ett par veckor sedan.

X1
Läcker men dyr. 14-tums skärm är ideal för mig. Avsaknad av ehternetport och IPS skärm gjorde den en no-go. Sony Viao har en liknande ultrabook, fast men överlägsen skärm, 256 GB SSD, 8 GB ram för en brakdel av priset. Dessutom snabb, bootar win 8 på 7 sek.

Yoga
Ingen riktig thinkpad. För lite business, för mycket konsument för min smak.

T440s
Lenovos premiumprodukt. Tyvärr avviker man mer och mer fran thinkpadfilosofin för varje generation. Även om chicklet tangentbordet är överlägset alla andra, är det inte samma feel som de gamla tangentborden. Ingen lampa! Inga dedikerade F-tangenter! Det värsta är en ny touchpad med integrerade knappar för trackpointen vilket förtjänar en separat negativ tråd.
Trots det köpte jag t440s (i5) model med 256 GB SSD, 8 GB ram och touch screen. Jag har ocksa beställt ett belyst tangentbord på ebay.
Jag velade länge mellan denna och en macbook 13. Men eftersom jag jobbar mycket med excel och SAP blev det lenovon istället.

Edit: Den ultimata notebooken för mig hade varit en refurbished t420s med ny IPS skärm och SSD.
Senast redigerad av rejvgudrun 2014-01-01 kl. 13:38.
Citera
2014-01-02, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejvgudrun
Tja,

Eftersom jag inte bor kvar i Sverige kan jag inte hjälpa dig med var du kan fingra på dessa modeller. Men jag stod inför samma val som dig ett par veckor sedan.

X1
Läcker men dyr. 14-tums skärm är ideal för mig. Avsaknad av ehternetport och IPS skärm gjorde den en no-go. Sony Viao har en liknande ultrabook, fast men överlägsen skärm, 256 GB SSD, 8 GB ram för en brakdel av priset. Dessutom snabb, bootar win 8 på 7 sek.

Yoga

T440s
Lenovos premiumprodukt. Tyvärr avviker man mer och mer fran thinkpadfilosofin för varje generation. Även om chicklet tangentbordet är överlägset alla andra, är det inte samma feel som de gamla tangentborden. Ingen lampa! Inga dedikerade F-tangenter! Det värsta är en ny touchpad med integrerade knappar för trackpointen vilket förtjänar en separat negativ tråd.
Trots det köpte jag t440s (i5) model med 256 GB SSD, 8 GB ram och touch screen. Jag har ocksa beställt ett belyst tangentbord på ebay.
Jag velade länge mellan denna och en macbook 13. Men eftersom jag jobbar mycket med excel och SAP blev det lenovon istället.

Edit: Den ultimata notebooken för mig hade varit en refurbished t420s med ny IPS skärm och SSD.

Vad tycker du om T440s? jag funderar med på den ... eller en Macbook pro 13. men föredra mer windows. Tänkte köpa den ifrån USA för 9,3k~
Citera
2014-01-02, 10:07
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvampmedDamp
Vad tycker du om T440s? jag funderar med på den ... eller en Macbook pro 13. men föredra mer windows. Tänkte köpa den ifrån USA för 9,3k~
Läs en random recension på nätet, tycker de flesta är rätt träffande. Styrkan hos Thinkpad ligger i flexibiliteten, tyvärr gar den förlorad här i Europa där det säljs bara färdigkonfigurerade lösningar till skilland fran i USA där du kan konfigurera din notebook från grunden.T440s selling point är en kompromiss med tyngdpunkt på bärbarhet, stryktålighet, batteritid, anslutningsbarhet och 14" skärm. Ifall något går sönder går det att byta ut den trasiga komponenten. Kan du tumma på något kan du säkert hitta andra mer prisvärda alternativ.

Vad jag gillar:
14" - perfekt storlek för den som reser mycket, sitter vid dator hela dagen och inte har extern monitor
IPS-skärmen - kanske inte lika bra som retina, men tillräckligt bra
Feedback från tangentbordet
Snabb SSD disk
Trackpoint - ett oumbärligt måste för alla mobila it-profs.
Läcker på alla vis. Konservativ design. Solid känsla.

Vad jag inte gillar:
Klickbar touchpad - integrerade knappar för trackpointen
Ingen lampa
Halvglossy skärm + touchscreen = kladdmärken
chicklet tangentbord
Lenovo Bloatware
Tog mig en arbetsdag fixa datorn (uppgradera till 8.1, uppdatera alla drivrutiner, avinstallera onödigheter etc)

Trots detta är t440s än härlig maskin som jag varmt kan rekommendera till andra som har liknande krav som jag.
Citera
2014-01-04, 03:23
Medlem
Citat:
Yoga

Har du varit och kollat på den?
Vad är det som är det bristande på företagsfronten?

Något jag är sugen på är att använda datorn + digitizern istället för penna och papper, vilket skulle vara anledningen till den här datorn. Dock hade jag behövt pröva att skriva på den för att se så att det fungerar tillräckligt bra.
Citera
2014-01-04, 12:19
Medlem
Citat:
Läs en random recension på nätet, tycker de flesta är rätt träffande. Styrkan hos Thinkpad ligger i flexibiliteten, tyvärr gar den förlorad här i Europa där det säljs bara färdigkonfigurerade lösningar till skilland fran i USA där du kan konfigurera din notebook från grunden.T440s selling point är en kompromiss med tyngdpunkt på bärbarhet, stryktålighet, batteritid, anslutningsbarhet och 14" skärm. Ifall något går sönder går det att byta ut den trasiga komponenten. Kan du tumma på något kan du säkert hitta andra mer prisvärda alternativ.

Vad jag gillar:
14" - perfekt storlek för den som reser mycket, sitter vid dator hela dagen och inte har extern monitor
IPS-skärmen - kanske inte lika bra som retina, men tillräckligt bra
Feedback från tangentbordet
Snabb SSD disk
Trackpoint - ett oumbärligt måste för alla mobila it-profs.
Läcker på alla vis. Konservativ design. Solid känsla.

Vad jag inte gillar:
Klickbar touchpad - integrerade knappar för trackpointen
Ingen lampa
Halvglossy skärm + touchscreen = kladdmärken
chicklet tangentbord
Lenovo Bloatware
Tog mig en arbetsdag fixa datorn (uppgradera till 8.1, uppdatera alla drivrutiner, avinstallera onödigheter etc)

Trots detta är t440s än härlig maskin som jag varmt kan rekommendera till andra som har liknande krav som jag.

Tack för svaret!
Ja tycker heller inte om touch paden verka riktigt dåligt! Men annars verka den vara riktigt fin jag ska plugga programmering så tänkte att den verka ju ganska lätt o stryktålig! och ja om man beställer datorn ifrån Lenovo US så får man välja till exakt vad som helst ... till o med den stora batteriet för 5dollar alltså 35kr sjukt billigt.

Men vad finns det för fler datorer som är lika stryktålig som dessa datorer?
Citera
2014-01-08, 00:13
Medlem
rejvgudruns avatar
Idag kom tangentbordet som jag beställde över ebay. Görläckert.
http://i44.tinypic.com/e70wv6.jpg
Citera
2014-03-09, 20:56
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Idag kom tangentbordet som jag beställde över ebay. Görläckert.
http://i44.tinypic.com/e70wv6.jpg

Ja den är läcker men vad är skillnaden mot standardtangentbordet till t440s? Det går ju att få i backlit som tillval vid köpet.

Jag har också fastnat för t440s. Har en hel del godis som jag gärna vill ha förutom allmän thinkpad kvalitet, vettigt format, lång batteritid och bra skärm. Jag tänker närmast på smartcard och simkortsplats. Fingerprint reader, nfc, multitouch och inte minst möjligheten att välja dedikerad grafik Nvidia GT730. Det måste vara ovanligt för en 14" med en så fullspäckad spec. Men maxar man konfigurationen så kostar det därefter

Upplevs den som tung? Går den bra att pendla med. Ljudet är väl ingen höjdare? Vad tycker du om skärmen, hur upplever man den i dagsljus? Är mycket nyfiken nyfiken
Synd att man inte har någon möjlighet att klämma och känna på den före köp.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2014-03-09 kl. 21:00.
Citera
2014-03-10, 23:17
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Ja den är läcker men vad är skillnaden mot standardtangentbordet till t440s? Det går ju att få i backlit som tillval vid köpet.

Jag har också fastnat för t440s. Har en hel del godis som jag gärna vill ha förutoma allmän thinkpad kvalitet, vettigt format, lång batteritid och bra skärm. Jag tänker närmast på smartcard och simkortsplats. Fingerprint reader, nfc, multitouch och inte minst möjligheten att välja dedikerad grafik Nvidia GT730. Det måste vara ovanligt för en 14" med en så fullspäckad spec. Men maxar man konfigurationen så kostar det därefter

Upplevs den som tung? Går den bra att pendla med. Ljudet är väl ingen höjdare? Vad tycker du om skärmen, hur upplever man den i dagsljus? Är mycket nyfiken nyfiken
Synd att man inte har någon möjlighet att klämma och känna på den före köp.

Det är veterligen bara i USA man kan komponera ihop en dator efter eget tycke, i Europa får man nöja sig med färdiga varianter där bara I7 modellerna är utrustade med backit.
Nu i efterhand ser jag det bara som en gimick. Ingen praktisk nytta alls eftersom skärmen räcker till att lysa upp tangenterna. US tangentbordet som jag har nu saknar den stora entertangenten som CZ tangentbordet har Men ack så skönt det är att skriva på. Man missar nästan aldrig en tangent.

Tyvärr har jag inte haft ute i fält. Men jämfört med min gamla dator är T440s en fjäderviktare. Man kan sitta med den i knät utan att mikra pungen.
Upplösningen och färgåtergivningen är riktigt bra. Jag har inte haft den ute i direkt solljus men den känns väldigt ljusstark. Bara min lilla dotter uppskattar touchfunktionen på skärmen. Jag har inte hittat någon använding för det. Kladdmärken. Känns som att skärmen inte är riktigt fastlimmad på ett ställe på vänster sida. Även om den inte läcker ljus känns det som den glappar 0,3 mm. Hade jag köpt en ny dator idag hade jag skippat touchskärmen.

Jag har inte vant mig ved touchpaden. Varje gång jag använder frugens Lenovo med de klassiska knapparna så blir jag förbannad att jag inte har det.

Windows 8.1 är ett kapitel i sig. Att starta en enkel "metro-app" kan ta en minut att starta. Den ansvarige arkitekten förtjänar ett nackskott.

Dedikerat grafikkort går nog inte välja till T440s, men jag kan ha fel. Testade spela Arma 2 på min. Ingen höjdare direkt.

Om du har någon konktret fråga så fråga på.
Citera
2014-03-11, 20:50
Medlem
Citat:
Det är veterligen bara i USA man kan komponera ihop en dator efter eget tycke, i Europa får man nöja sig med färdiga varianter där bara I7 modellerna är utrustade med backit.
Nu i efterhand ser jag det bara som en gimick. Ingen praktisk nytta alls eftersom skärmen räcker till att lysa upp tangenterna. US tangentbordet som jag har nu saknar den stora entertangenten som CZ tangentbordet har Men ack så skönt det är att skriva på. Man missar nästan aldrig en tangent.
http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops...40s/index.html
Jag beställde nästan därifrån igår men blev lite tveksam när jag läste om touchpaden. Är den så kass som många säger?

Citat:
Tyvärr har jag inte haft ute i fält. Men jämfört med min gamla dator är T440s en fjäderviktare. Man kan sitta med den i knät utan att mikra pungen.
Upplösningen och färgåtergivningen är riktigt bra. Jag har inte haft den ute i direkt solljus men den känns väldigt ljusstark. Bara min lilla dotter uppskattar touchfunktionen på skärmen. Jag har inte hittat någon använding för det. Kladdmärken. Känns som att skärmen inte är riktigt fastlimmad på ett ställe på vänster sida. Även om den inte läcker ljus känns det som den glappar 0,3 mm. Hade jag köpt en ny dator idag hade jag skippat touchskärmen.

Vilket batteri har du? Jag funderade på det större så man får lång batteritid men batteriet är kanske ivägen...

Citat:
Jag har inte vant mig ved touchpaden. Varje gång jag använder frugens Lenovo med de klassiska knapparna så blir jag förbannad att jag inte har det.
. Inte haft någon lenovo innan så har inget att jämföra med iofs.

Citat:
Windows 8.1 är ett kapitel i sig. Att starta en enkel "metro-app" kan ta en minut att starta. Den ansvarige arkitekten förtjänar ett nackskott.

Dedikerat grafikkort går nog inte välja till T440s, men jag kan ha fel. Testade spela Arma 2 på min. Ingen höjdare direkt.

Om du har någon konktret fråga så fråga på.

Hade du valt en annan dator om du hade köpt igen? Går det enkelt att byta HDD? Jag funderar på att köpa en vanlig mekanisk och sedan trycka i en SSD efteråt om det går.
Citera
2014-03-11, 22:43
Medlem
Såg nu att de skickas från USA så får ju betala tull också, hade hoppats att de hade något i EU men tough shit.
Citera
2014-03-13, 10:15
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engywook
http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops...40s/index.html
Jag beställde nästan därifrån igår men blev lite tveksam när jag läste om touchpaden. Är den så kass som många säger?

Jag kan inte uttala mig om själva touchpaden eftersom jag inte använder den. Jag anväder istället den röda klittan. Problemet är att "knapparna" är integrerade i touchpaden. Dessa är väldig oprecisa, många gånger klickar man istället i mitten mellan kapparna och således får man göra ett nytt försök

Citat:
Vilket batteri har du? Jag funderade på det större så man får lång batteritid men batteriet är kanske ivägen...

. Inte haft någon lenovo innan så har inget att jämföra med iofs.

Jag har det lilla batteriet. För mina ändamål fullt tillräckligt. Det stora verkar bara otympligt.

Citat:
Hade du valt en annan dator om du hade köpt igen? Går det enkelt att byta HDD? Jag funderar på att köpa en vanlig mekanisk och sedan trycka i en SSD efteråt om det går.

Hade jag köpt den igen? Hmm, vet inte. Jag betalade en fet premium för att få det det bästa, men Lenovo har inte lyckats leva upp till förväntningarna. Kanske hade jag satsat på en kanske lite sämre Sony Vaio Pro till ett mycket lägre pris. Hade jag haft en iphone hade jag istället köpt en powerbook.
Angående diskbyte, det finns ju bara en 2,5" plats så du måste få över operativsystemet till den nya disken om du hade tänkt att swappa. Däremot finns det plats för en M.2 SSD. Detta är inte rekommederat av Lenovo, men som du ser funkar det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in