Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-27, 18:12
  #1
Medlem
stenen88s avatar
Hej! jag har köpt mig en ssd som jag installerat windows på och tänker även installera en del program.
Är det möjligt att lägga över alla filmer, bilder, dokument osv på en separat partition och sedan formatera windows och programdelen?
Citera
2013-12-27, 18:21
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om jag tolkar dig rätt här så ska detta fungera med ett partitionsprogram. Du delar SSD och lägger den ena "tårtbiten" på C: och den andra "tårtbiten" på D:

Vid installationen så pekar du ut C: som filsystemdisk.
Citera
2013-12-28, 00:37
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Filmer, bilder, dokument ska du väl inte lägga på SSDen!!! De ligger säkrare på en HDD och dessutom behövs inte SSDens snabbhet för den typen av data.
Citera
2013-12-28, 01:17
  #4
Medlem
stenen88s avatar
Inte tänkte jag lägga filmerna på ssdn men jag vill ta bort os delen på hårddisken och endast ha os på ssdn och program.

Men hur gör jag på enklaste sätt detta?
Citera
2013-12-28, 05:22
  #5
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenen88
Inte tänkte jag lägga filmerna på ssdn men jag vill ta bort os delen på hårddisken och endast ha os på ssdn och program.

Men hur gör jag på enklaste sätt detta?
Det enklaste sättet är inte vidare enkelt. Och det bästa sättet är än mer komplicerat

Stationär eller bärbar?
Vilket Win har du? Ska du klona över det, nyinstallera det eller hur tänker du?
Hur många partitioner har du på HDDn? Hur stor är den totalt?
Storlek på SSDn?
Citera
2013-12-28, 05:29
  #6
Medlem
stenen88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Det enklaste sättet är inte vidare enkelt. Och det bästa sättet är än mer komplicerat

Stationär eller bärbar?
Vilket Win har du? Ska du klona över det, nyinstallera det eller hur tänker du?
Hur många partitioner har du på HDDn? Hur stor är den totalt?
Storlek på SSDn?

Stationär dator med windows 7
HDD 2TB och SSD 240GB
Jag tänker att jag vill göra på enklast/bästa möjliga sätt
Citera
2013-12-28, 10:23
  #7
Medlem
GalFisks avatar
Startmeny, högerklicka Dator och välj Hantera, under Lagring, välj Diskhantering. I nedersta rutan hittar du alla partitioner på datorn, högerklicka på aktuell partition och välj Krymp volym. Krymp den till så litet det går.
När den är färdigkrympt, högerklicka på det tomma området och välj Ny volym. Välj att snabbformatera den nya volymen.

Flytta över det du vill ta vara på.

Detta är instruktionerna på ett ungefär, testa lite själv och se hur det ser ut. Om du sen inte vill ha flera partitioner på hårddisken, kan du efter att du har installerat Windows på din SSD, ta bort den gamla partitionen och sen expandera den nya till att fylla hela hårddisken.
Citera
2013-12-28, 16:17
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Börjar fatta lite av vad du vill göra. Du har alltså nu installerat Windows på SSD. Nu vill du ta bort Windows på HDD och bara spara egna filer där.

Som GalFisk skriver borde fungera. Du får alltså en C-disk på SSD, en D-disk på HDD med gamla installationen men på en krymt partition och en nyskapad E-disk som du flyttar egna filer till från D-disken.
När allt är överflyttat tar du bort D och expanderar E till att använda hela disken. Du kan naturligtvis även behålla både D och E men justera storlekarna efter behov.

Jag skulle nog använda programmet Partition Wizard till detta. Man kan med det programmet skapa en bootbar floppy eller USB-minne ifall det skulle gå åt skogen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback