Om jag har förstått dig rätt så har detta hänt:
- Styrelsen fattar ett beslut ("Beslut A") när du sitter i styrelsen
- Du avsäger dig ditt uppdrag
- Styrelsen fattar nu ett annat beslut ("Beslut B") vilket står i strid med det tidigare fattade beslutet ("Beslut A")
Det står inte heller någonting i stadgarna som innebär att beslut såsom Beslut B inte får fattas utan stämmans godkännande. Inte heller någon typ av stämmodirektiv finns i denna fråga. Har jag förstått dig korrekt?
Visst kan jag hålla med dig att det kan vara lämpligt att stämman får besluta i frågan, eller i alla fall säga sitt, när det rör sig om förändringar i avgiftsuttag från medlemmarna (i alla fall om det är en hyfsat liten förening och stadgarna inte klart och tydligt säger att styrelsen får fatta beslut i frågan), men det hör inte riktigt till saken.
För att uttala mig i sakfrågan så jag kan bara nämna att styrelsen är fri att ändra sitt beslut, om det inte strider mot tvingande regler. T.ex. om det nya beslutet skulle vara olagligt, eller om det strider mot era stadgar, vilket det inte verkar göra. Styrelsen är därför i sin fulla rätt att göra på detta sätt.
Det du kan göra, är att på något sätt kalla till en extrastämma för att motionera om saken. Jag vet inte exakt hur det ser ut för att kalla till extrastämma, men många föreningar har det reglerat som så att det är styrelsen, revisorn eller en kvalificerad majoritet av medlemmarna som kan kalla till en extrastämma.