• 1
  • 2
2013-12-27, 17:27
Medlem
de-stroyers avatar
Hej en fråga som jag inte hittar svar på nånstans.
Jag har suttit med i en föreningsstyrelse som ordf, på det sista mötet jag var med på (hoppade av som ordf 3 dagar efteråt) så fattade vi ett beslut om att en fråga som rör alla medlemmar över 25år ska gå upp till årsmötet för beslut/synpunkter.
Jag hoppade av som ordf 3 dagar efter det mötet och ytterliggare 2 dagar efteråt så har styrelsen ett nytt möte där man nu beslutar att det förslaget som skulle upp till årsmötet i februari nu istället börjar gälla vid årsskiftet.
Vid mitt sista mötet var det ganska hårda diskussioner kring detta förslag och det var väl egentligen min röst som gjorde att vi bestämde att förslaget skulle upp till årsmötet.
Men när sedan jag och en till ledamot hoppade av så var de jäkla snabba med att fixa ett nytt möte och besluta det jag tidigare skrev om. Men ingenstans i det nya beslutet nämns ett ord om det vi bestämde på styrelsemötet som var innan.

Är det nån som har koll på vad som gäller? Måste man iallafall inte nämna nåt om att man ändrar ett beslut?
Citera
2013-12-27, 18:12
Medlem
CureMes avatar
Va? Jag är ledsen, men jag har läst tre gånger utan att förstå vad du fiskar efter.
Jag har svårt att tro att era stadgor säger något om att styrelsen inte får ändra sig? Och om du inte längre är med i styrelsen kan du inte längre påverka styrelsens beslut.
Citera
2013-12-27, 18:21
Medlem
de-stroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Va? Jag är ledsen, men jag har läst tre gånger utan att förstå vad du fiskar efter.
Jag har svårt att tro att era stadgor säger något om att styrelsen inte får ändra sig? Och om du inte längre är med i styrelsen kan du inte längre påverka styrelsens beslut.

Klart jag kan påverka styrelsens beslut, via medlemsmöten och årsmöten

Det jag fiskar efter är ifall det är ett korrekt förfarande av den nuvarande styrelsen? Ifall man tar nya beslut, måste man då inte på nåt sätt ta med i protokollet att man ändrar ett beslut?

Detta beslut handlar om en avgift som kommer tas ut av alla som är över 25år i föreningen, och jag ansåg att det är självklart att sånt ska tas till årsmötet
Citera
2013-12-27, 19:42
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de-stroyer

Det jag fiskar efter är ifall det är ett korrekt förfarande av den nuvarande styrelsen? Ifall man tar nya beslut, måste man då inte på nåt sätt ta med i protokollet att man ändrar ett beslut?

Detta beslut handlar om en avgift som kommer tas ut av alla som är över 25år i föreningen, och jag ansåg att det är självklart att sånt ska tas till årsmötet
jobbigt läge för dig!

Den fråga du måste ställa dig är vad som står i föreningens stadgar. Så länge som inte styrelsens beslut strider mot 1. svensk lag 2. föreningens stadgar så kan de ändra sina beslut varje gång de träffas om de känner för det.

Det händer väl ganskla ofta som att styrelser ändrar tidigare beslut.

Jag har själv suttit i styrelser, där medlemmar gnällt på att det funnits beslut tidigare.

Skyll dig själv eftersom du avgått.

nu får du väl titta i stadgarna och se hur man kallar till ett extra årsmöte och få styrelsen utbytt
Citera
2013-12-28, 00:24
Medlem
Citat:

hade du tänkt så långt hade du kvarstått som ordförande för styrelsen och därmed kunnat påverka beslutet (du kanske inte hade "vunnit", men absolut kunnat påverka).
sluta gnäll. du har frånskrivit dig rättigheten att ha synpunkter pga att du tyckte det var obekvämt att vara ordförande (av någon anledning som i stort är oväsentlig), nu har du (möjligen) samma rättigheter som alla andra medlemmar i föreningen.

klassikern att rösta in sig som ordförande för en styrelse för att man har en agenda, sedan avgå när andra inte gör som man vill och sedan komma och gnälla efteråt skjuts ner extra hårt.
demokrati in action min vän.
Senast redigerad av pagamama 2013-12-28 kl. 00:42.
Citera
2013-12-28, 01:42
Medlem
eXtremos avatar
Om jag har förstått dig rätt så har detta hänt:
  1. Styrelsen fattar ett beslut ("Beslut A") när du sitter i styrelsen
  2. Du avsäger dig ditt uppdrag
  3. Styrelsen fattar nu ett annat beslut ("Beslut B") vilket står i strid med det tidigare fattade beslutet ("Beslut A")
Det står inte heller någonting i stadgarna som innebär att beslut såsom Beslut B inte får fattas utan stämmans godkännande. Inte heller någon typ av stämmodirektiv finns i denna fråga. Har jag förstått dig korrekt?

Visst kan jag hålla med dig att det kan vara lämpligt att stämman får besluta i frågan, eller i alla fall säga sitt, när det rör sig om förändringar i avgiftsuttag från medlemmarna (i alla fall om det är en hyfsat liten förening och stadgarna inte klart och tydligt säger att styrelsen får fatta beslut i frågan), men det hör inte riktigt till saken.

För att uttala mig i sakfrågan så jag kan bara nämna att styrelsen är fri att ändra sitt beslut, om det inte strider mot tvingande regler. T.ex. om det nya beslutet skulle vara olagligt, eller om det strider mot era stadgar, vilket det inte verkar göra. Styrelsen är därför i sin fulla rätt att göra på detta sätt.

Det du kan göra, är att på något sätt kalla till en extrastämma för att motionera om saken. Jag vet inte exakt hur det ser ut för att kalla till extrastämma, men många föreningar har det reglerat som så att det är styrelsen, revisorn eller en kvalificerad majoritet av medlemmarna som kan kalla till en extrastämma.
Citera
2013-12-28, 05:53
Medlem
de-stroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
hade du tänkt så långt hade du kvarstått som ordförande för styrelsen och därmed kunnat påverka beslutet (du kanske inte hade "vunnit", men absolut kunnat påverka).
sluta gnäll. du har frånskrivit dig rättigheten att ha synpunkter pga att du tyckte det var obekvämt att vara ordförande (av någon anledning som i stort är oväsentlig), nu har du (möjligen) samma rättigheter som alla andra medlemmar i föreningen.

klassikern att rösta in sig som ordförande för en styrelse för att man har en agenda, sedan avgå när andra inte gör som man vill och sedan komma och gnälla efteråt skjuts ner extra hårt.
demokrati in action min vän.

Det jag är ute efter är ifall förfarandet var rätt, har du inget vettigt att komma med så bemöda dig inte att svara
Citera
2013-12-28, 05:54
Medlem
de-stroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Om jag har förstått dig rätt så har detta hänt:
  1. Styrelsen fattar ett beslut ("Beslut A") när du sitter i styrelsen
  2. Du avsäger dig ditt uppdrag
  3. Styrelsen fattar nu ett annat beslut ("Beslut B") vilket står i strid med det tidigare fattade beslutet ("Beslut A")
Det står inte heller någonting i stadgarna som innebär att beslut såsom Beslut B inte får fattas utan stämmans godkännande. Inte heller någon typ av stämmodirektiv finns i denna fråga. Har jag förstått dig korrekt?

Visst kan jag hålla med dig att det kan vara lämpligt att stämman får besluta i frågan, eller i alla fall säga sitt, när det rör sig om förändringar i avgiftsuttag från medlemmarna (i alla fall om det är en hyfsat liten förening och stadgarna inte klart och tydligt säger att styrelsen får fatta beslut i frågan), men det hör inte riktigt till saken.

För att uttala mig i sakfrågan så jag kan bara nämna att styrelsen är fri att ändra sitt beslut, om det inte strider mot tvingande regler. T.ex. om det nya beslutet skulle vara olagligt, eller om det strider mot era stadgar, vilket det inte verkar göra. Styrelsen är därför i sin fulla rätt att göra på detta sätt.

Det du kan göra, är att på något sätt kalla till en extrastämma för att motionera om saken. Jag vet inte exakt hur det ser ut för att kalla till extrastämma, men många föreningar har det reglerat som så att det är styrelsen, revisorn eller en kvalificerad majoritet av medlemmarna som kan kalla till en extrastämma.

Tack för ett seriöst svar.
Nu har jag den turen att det kommer att hållas ett medlemsmöte i januari och ett årsmöte i februari.
Jag har motionerat om frågan till årsmötet.
Citera
2013-12-28, 09:22
Medlem
Att sätta en sådan åldersgräns kan knappast heller vara helt ok. Traditionellt dessutom bör väl det där kräva en stadgeändring, vilket då är årsmötet som bestämmer om.
Citera
2013-12-28, 10:41
Medlem
de-stroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Att sätta en sådan åldersgräns kan knappast heller vara helt ok. Traditionellt dessutom bör väl det där kräva en stadgeändring, vilket då är årsmötet som bestämmer om.

Hej. På vilket sätt strider åldersgränsen mot normala stadgar?
Citera
2013-12-28, 10:59
Medlem
Citat:
Hej. På vilket sätt strider åldersgränsen mot normala stadgar?

Tänker snarare på diskrimineringsgrunder i form av ålder. På vilket sätt berättigar det att de över 25 betalar men inte de under? normalt inför man avgifter rakt över, oavsett ålder. Nu kommer ni inte få några direkta problem med DO eller så, men princip frågan.

Annars är det snarare så att eftersom det är en avgift som påverkar många medlemmar, så bör det tas av årsmöte. Det borde framgå av stadgarna att styrelsen har rätt att besluta om sådana saker annars.
Citera
2013-12-28, 11:18
Medlem
de-stroyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Tänker snarare på diskrimineringsgrunder i form av ålder. På vilket sätt berättigar det att de över 25 betalar men inte de under? normalt inför man avgifter rakt över, oavsett ålder. Nu kommer ni inte få några direkta problem med DO eller så, men princip frågan.

Annars är det snarare så att eftersom det är en avgift som påverkar många medlemmar, så bör det tas av årsmöte. Det borde framgå av stadgarna att styrelsen har rätt att besluta om sådana saker annars.

Att åldersgränsen för avgiften blev 25 är för att man får aktivitetsstöd för de upp till 25
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in