Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-27, 12:21
  #1
Medlem
Hejsan! Min 3 år gamla dator ''dog'' nyss, den har varit rätt seg och hackig i flera veckor men började fungera helt felfritt i förrgår. Nu startar den men jag kommer endast till en blå skärm som säger ''please select boot device'' första gången skärmen kom upp så kunde jag bara använda ''Esc'' tangenten men nu fungerar ingen tangent.

http://i39.tinypic.com/10csroj.jpg

Jag kommer inte ihåg alla specs till datorn men här är några

500Gb Samsung HDD

Intel i5 760

GTX 560ti

4Gb RAM

Windows 7 ultimate 32bit (pirat)



Är det HDD'n som dött? Jag blir lite orolig i och med att jag inte kan göra något när inte tangentbordet fungerar, det är ett gammalt tangentbord med PS2 kontakt och jag har tyvärr inget nyare med USB i närheten.
Citera
2013-12-27, 12:27
  #2
Medlem
whaks avatar
Hårddisken iom ditt felmeddelande.
Citera
2013-12-27, 12:34
  #3
Medlem
Okej, men är det bara en slump att ingen av tangenterna fungerar också? Jag gjorde nämligen rent tangentbordet igår men jag har ingen annan dator med PS2 ingång att testa med.

Jag hade ändå tänkt uppgradera till en bättre HDD men det känns lite surt att den dog efter endast 3 år.
Citera
2013-12-27, 16:55
  #4
Medlem
Ja, troligen hårddisken pga meddelandet du fick.


När en dator dör så bör du skriva nätagget märke, modell, ålder tillsammans med grafikkortet. Många är ökända för att sabba andra delar. Speciellt om de används med bra grafikkort.

Sen är frågan om datorn dog eller startade om?
Jag frågar för att många okunniga blandar ihop dom och vet inte att det är jätte stor skillnad på felen och vad som orsakade dom.
Citera
2013-12-28, 17:10
  #5
Medlem
Nätagget är ett ocz på 500w om jag inte minns fel, det är strax under 3 år gammalt. Grafikkortet är ett gigabyte GTX 560ti som är lika gammalt som nätagget.


Jag stängde av datorn som vanligt i förrgår och igår morse möttes jag av det här problemet när jag startade datorn igen.

Edit: Jag kommer nu in i windows men tangentbordet fungerar ej, sen låter det ett högt pip i högtalarna var 3:e sekund. Datorn beter sig allmänt underligt också! Jag har ingen windows skiva till hands just nu och kommer nog inte ha det på ett tag, vet någon hur man kan fixa det här?
__________________
Senast redigerad av Utsken 2013-12-28 kl. 17:55.
Citera
2013-12-28, 20:26
  #6
Medlem
Jag installerade om Windows 7 Ultimate men det fungerar fortfarande inte, tangentbordet fungerar inte och det tjuter fortfarande var 3:e sekund.

Snälla hjälp!
Citera
2013-12-28, 20:44
  #7
Medlem
frozendragons avatar
Ladda ner http://www.linuxmint.com/download.php och lägg det på en skiva alternativt usb starta dator sen med den. Då kan du få mer information om vad som är fel och kolla om du eventuellt kan komma åt disken.

linux har funktionen att kunna köra direkt från skivan utan att du behöver installera det.
Citera
2013-12-28, 20:48
  #8
Medlem
Jag kommer åt disken, jag har varit inne på datorn tidigare. Jag har nyss formaterat om hela hårddisken och installerat om Windows men den beter sig ändå så underligt. Jag förstår inte hur det där felmeddelandet bara kunde försvinna, igår kunde jag inte starta datorn hur mycket jag än försökte men idag startade utan problem.
Citera
2013-12-28, 22:44
  #9
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utsken
Jag kommer åt disken, jag har varit inne på datorn tidigare. Jag har nyss formaterat om hela hårddisken och installerat om Windows men den beter sig ändå så underligt. Jag förstår inte hur det där felmeddelandet bara kunde försvinna, igår kunde jag inte starta datorn hur mycket jag än försökte men idag startade utan problem.
Har du kollat temperaturen i datorn, om den är så gammal kanske fläktarna är igentäppta med damm och datorn överhettar.
Citera
2013-12-28, 22:50
  #10
Medlem
Fläktarna är rena, blåste ren datorn för lite mer än en vecka sedan.

Jag ska ta det till en lokal datoraffär så får de ta en titt på den.
Citera
2013-12-29, 14:41
  #11
Medlem
Jag hittade det här när jag googlade runt lite.

Citat:
Long constant beeps

It's a system memory problem

Är det ramminnena som är körda? Jag tog ur ett, startade datorn, inget bild eller signal, satte i båda, allt fungerade och till sist testade jag med bara det andra och då fungerade allt, men det tjutande ljudet är kvar.
Citera
2013-12-29, 18:49
  #12
Medlem
frozendragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utsken
Jag hittade det här när jag googlade runt lite.



Är det ramminnena som är körda? Jag tog ur ett, startade datorn, inget bild eller signal, satte i båda, allt fungerade och till sist testade jag med bara det andra och då fungerade allt, men det tjutande ljudet är kvar.
Om det nu är ram minnen kan du pröva att gå in i bios och sänka frekvensen på dem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback