2013-12-26, 10:16
Medlem
Hej!

Precis som rubriken lyder; hur mycket pengar ska man ha på sparkontot för att det anses som "mycket" för gemene man? De snackade någonting av det på radion, så jag bara undrar hur mycket som är definierat som "mycket"?.
Citera
2013-12-26, 10:46
Medlem
Vanniettas avatar
Tio månadslöner netto är väl ganska lagom
Citera
2013-12-26, 10:51
Medlem
Diablo1118s avatar
Det beror helt på vad du sparar till. Tror du att du behöver pengarna inom snar framtid bör du ha mer på sparkontot. Annars bör du ha mindre och ha dina pengar placerade i tex fonder, aktier etc då räntan är så kass.

Har du 10 månadslöner på kontot bör du ha planerat för ett större inköp inom en snar framtid eller ha så pass mycket pengar i aktier och fonder så att 10 månadslöner inte är speciellt mycket för dig.
Citera
2013-12-26, 10:55
Medlem
Bankerna rekomenderar väll att man ska ha minst 3 månadslöner på banken.
Citera
2013-12-26, 11:11
Medlem
Davalrofs avatar
Allt är relativt men minst 100 000 känner jag att jag vill ha som en back up/buffert eller kalla det vad man vill.
Pengar man sparar utöver dessa är vad jag kan tänka mig placera i aktier och eventuellt fonder.
Citera
2013-12-26, 11:17
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Bankerna rekommenderar väll att man ska ha minst 3 månadslöner på banken.
Det är ju ganska bra att ha som buffert faktiskt. Särskilt om man bor i villa eller bostadsrätt där man får åka till handlaren och handla ny frys när den går sönder istället för att ringa hyresvärden.
Enligt länsförsäkringars undersökning från 2010 skulle 34% inte klara av en oförutsedd utgift på 10 000:- ( http://www.svd.se/naringsliv/manga-k...ft_4770801.svd ).

I övrigt är vad mycket är omöjligt at svara på, men för gemene man är pengar att kunna mynta upp 15% av priset på en bostad nog mycket pengar. Och när det är gjort är det ju bra att spara ihop en buffert så man slipper ta onödiga lån när nåt går sönder där hemma
Skulle många följa dom här enkla tipsen skulle samhället må bättre.

Själv vill jag alltid ha minst 100 000:- på kontot.
Citera
2013-12-26, 13:03
Medlem
Mumbuulus avatar
Personligen tycker jag ett buffertkonto på mellan 60-100 000:- är rimligt. Beroende på vad man har för utgifter såklart. Men för vår del är det mer än tillräckligt. Allt utöver det är bara onödigt att ha på ett konto med typ 0,55% ränta.
Citera
2013-12-26, 14:30
Medlem
Skulle säga att mer än en lön i kontanter är för mycket, aktier och fonder är väldigt likvida så länge du inte köper småföretag. Jag skulle inte säga att någon hade mycket pengar sparat före de börjar närma sig finansiellt oberoende, vilket är mellan 3-10 miljoner (per person) i Sverige beroende på dina utgifter. Kan självklart vara otroligt mycket mer, men då lever man ett lyxliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in