Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-25, 16:25
  #1
Medlem
Eder käre trådskapare har köpt på auktion ett kameraövervakningssystem bestående av 5 kameror och tillhörande pc med lämpligt kommunikationskort för dessa kameror.
Systemet fungerar och såldes ursprungligen av ett säkerhetsföretag för uthyrning till div kunder.
Denna kund köpte loss systemet men konkade några år sedan.

Nåväl, problemet är att jag har ingen orginal drivrutin CD eller backup på programvaran som snurrar i pc-en och skulle vilja kopiera hårddisken till minsta bit, för att kunna sätta in en en reservhårddisk om orginal hårddisk havererar.

Går det att kopiera hårddisken till minsta bit, och slänga in kopian utan problem ?

windows XP och nuvarande hårddisk är väl på 80 GB.
Citera
2013-12-25, 16:36
  #2
Medlem
valter-eggons avatar
Testa Clonezilla.

Det kan vara lite bökigt med vilka parametrar man ska sätta men jag har använt det ett antal gånger.
Citera
2013-12-25, 16:37
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inbox
Går det att kopiera hårddisken till minsta bit,

Ja. Det finns massor av program. Själv skulle jag koppla den till en Linux-maskin och använda 'dd

Citat:
Ursprungligen postat av inbox
och slänga in kopian utan problem ?

Det är däremot inte alls säkert om systemet har någon form av kopieringsskydd så kan det bli strul.
Citera
2013-12-25, 17:21
  #4
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är däremot inte alls säkert om systemet har någon form av kopieringsskydd så kan det bli strul.
Precis, det går inte att "kopiera en hårddisk till minsta bit" med mindre än att man gör det till en hårddisk av exakt samma modell som originalhårddisken.

Det behöver dock inte vara en likadan fysisk hårddisk utan man kan använda en virtuell maskin.
Citera
2013-12-25, 18:00
  #5
Medlem
Niggerss avatar
Jag skulle göra 2 st kopior, en image kopia det gör du med Debian och kommando dd ( RTFM : http://sv.wikipedia.org/wiki/Dd )

Sedan gör du en fil kopia, det gör du också med debian, men du använder kommando cp ( man cp ) och kopiera ut det till en extern hårddisk.
Citera
2013-12-26, 02:04
  #6
Medlem
Skadat godss avatar
Norton/Symantec Ghost bootable (googla) på USB eller CD.
Häng på en extra hårddisk. Starta datorn med Ghost-mediat. Kör Disk>>Image och spara avbildsfilen på extradisken. Nu har du en kopia på fil att återställa ifrån när helst du behöver.
Citera
2013-12-28, 03:15
  #7
Medlem
ok, jag får tacka för tipsen och se vad jag kan göra.
Citera
2013-12-28, 12:00
  #8
Medlem
acronis och kör den på usb sticka clone disk
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback