Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-25, 16:13
  #1
Medlem
Jag har nyligen börjat märka att exempelvis Internet tar en otroligt lång tid på sig att ladda upp saker och ting, trots att anslutningen påstår att hastigheten är ungefär som vanligt.
Jag skrev faktiskt ned hur många sekunder det tog att genomföra varje steg för att kunna börja skriva det här inlägget, och jag fick de här tiderna:

Öppna Internet - 6
Söka fram Flashback - 2
Öppna Flashback - 22
Öppna inloggningssidan - 5
Logga in - 25
Öppna "Nytt Ämne" - 60

Varför tar såna här simpla saker helt plötsligt en sån förbannat lång tid?
Det värsta var för en liten stund sen, då det kändes som om det tog nästan tio minuter bara att komma in på Facebook, eftersom datorn alltid tappade anslutningen och krånglade på alla möjliga sätt, hängde sig och så vidare.
Vad är problemet, samt varför?
Citera
2013-12-25, 16:16
  #2
Medlem
Vilken webbläsare kör du? Är det bara när du använder din webbläsare som datorn blir seg, eller blir den seg helt allmänt också?
Citera
2013-12-25, 16:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
Vilken webbläsare kör du? Är det bara när du använder din webbläsare som datorn blir seg, eller blir den seg helt allmänt också?
Jag använder Internet Explorer och Opera, men båda webbläsarna tar en enormt lång tid på sig med nästan allting, trots att Internet Explorer alltid har varit hyfsat snabb förut.
Modemet har också en irriterande tendens att koppla ur sig självt, trots att jag har varit noga med att koppla in allting ordentligt.

Jag använder för övrigt Telia Mobile Broadband, och just nu har jag slut på surfmängd, men det brukar inte bli så här segt bara för det.

Det är väl egentligen mest när jag använder webbläsarna ifråga so mdatorn känns riktigt seg;
jag har däremot märkt att fönstren av någon anledning ofta "låser fast" sig, det vill säga jag kan ha ett fönster öppet och så ligger det kvar på skärmen när jag försöker minimera det.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2013-12-25 kl. 16:29.
Citera
2013-12-25, 16:38
  #4
Avstängd
Hagringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag använder Internet Explorer och Opera, men båda webbläsarna tar en enormt lång tid på sig med nästan allting, trots att Internet Explorer alltid har varit hyfsat snabb förut.
Modemet har också en irriterande tendens att koppla ur sig självt, trots att jag har varit noga med att koppla in allting ordentligt.

Jag använder för övrigt Telia Mobile Broadband, och just nu har jag slut på surfmängd, men det brukar inte bli så här segt bara för det.

Det är väl egentligen mest när jag använder webbläsarna ifråga so mdatorn känns riktigt seg;
jag har däremot märkt att fönstren av någon anledning ofta "låser fast" sig, det vill säga jag kan ha ett fönster öppet och så ligger det kvar på skärmen när jag försöker minimera det.

Du har slut på surfmängd säger du? Det kan helt klart vara något så enkelt som det. För telia har dragit ner på hastigheten efter surfpotten, i alla fall på mobil där det inte går att streama med spotify efter att datan tagit slut. Där fick jag en idé. Har du spotify? Om ja, fungerar det bra? Om nej, testa youtube exempelvis. Tar det lång tid på youtube att buffra?

Datorn i sig är alltså som vanligt hastighetsmässigt?
Citera
2013-12-25, 18:25
  #5
Medlem
saab900iarens avatar
det kan vara virus/webbläsaren har fått nå fel / eller hårddisken kan va på väg mot sin död.
Citera
2013-12-25, 19:12
  #6
Medlem
Det verkade som om jag helt enkelt hade en för gammal version av Internet;
nu har jag nämligen uppgraderat webbläsaren och den verkar mycket snabbare nu.

Tack för hjälpen, allihop.
Jag ska testa hur det går med den här uppgraderingen en tid nu, förhoppningsvis så kommer det att fungera ordentligt.
Citera
2013-12-26, 23:49
  #7
Avstängd
martiennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag har nyligen börjat märka att exempelvis Internet tar en otroligt lång tid på sig att ladda upp saker och ting, trots att anslutningen påstår att hastigheten är ungefär som vanligt.
Jag skrev faktiskt ned hur många sekunder det tog att genomföra varje steg för att kunna börja skriva det här inlägget, och jag fick de här tiderna:

Öppna Internet - 6
Söka fram Flashback - 2
Öppna Flashback - 22
Öppna inloggningssidan - 5
Logga in - 25
Öppna "Nytt Ämne" - 60

Varför tar såna här simpla saker helt plötsligt en sån förbannat lång tid?
Det värsta var för en liten stund sen, då det kändes som om det tog nästan tio minuter bara att komma in på Facebook, eftersom datorn alltid tappade anslutningen och krånglade på alla möjliga sätt, hängde sig och så vidare.
Vad är problemet, samt varför?

Strunta i alla otrevliga idioter. Problemet du har verkar vara nätverksrelaterat.
Det kan hända att det är något problem med din internethastighet.
Dessutom använder du Internet Explorer som är en dålig webläsare.
Gå till "getfirefox.org" och skaffa Firefox, eller om du föredrar, Chrome från Google.
Pröva samma steg igen. Om det är snabbare så är det problem med Internet Explorer.

Klyschan om virus på datorn är vanligen överdriven, men i det här fallet kan det stämma, Internet Explorer användare blir lätt smittade, likaså om man inte är en jätteerfaren datoranvändare.
Har du virusskydd på datorn och är det påslaget? Gör en scan.

Om man inte komma till grunden med såna här problem så är det värt att överväga att formatera hårddisken och installera om operativsystemet.
Citera
2013-12-27, 12:06
  #8
Medlem
ProDeos avatar
Sök igenom datorn med virusprogram, ladda ner malware och sök igenom datorn med det.

Byt webbläsare! jag föredrar chrome och lägg till adblock så slipper du popup fönster och massa reklam.

Då det inte låter som du är så insatt i datorer så kanske du inte föredrar att reboota datorn (ominstallera windows) men det är det bästa igentligen eftersom då får du bort allt gammal som ligger på datorn.

Då du säger din surf är slut från telia så låter det som problemet ligger där :P
Men gå in på bredbandskollen och kolla din hastighet och se hur den ligger till. Jag själv använder inte 3g/4g trådlös då jag tycker det är skräp ^^
Citera
2013-12-28, 15:26
  #9
Medlem
snowman.80s avatar
Uppdatera webbläsaren, virussök datorn på djupet, testa även programmet Ccleaner, det tar bort överflödiga filer från installerade program, tar bort cookies och massa mer.
Även registernycklar.

Kör själv enbart med Chrome + Adblock.

Att formatera datorn är det sista jag skulle försöka mig på.

Även extra toolbars och tillägg på din Webbläsare kan sänka hastigheten.

Men kolla först med din leverantör och säkerhetsställ dig om att din surf är slut
__________________
Senast redigerad av snowman.80 2013-12-28 kl. 15:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback