Hej! Ska försöka förkorta en lång historia:
Morsans man har en bror som en person som inte brytt sig om familjen ett dugg genom alla dessa år, endast kommit krypade till sin far om pengar när han behövt det(Han är den som alltid fått ALLT under sin uppäxt medans min mammas man fick stå och titta på och få "skitgrejer"...) Och då har han fått pengarna och sen stuckit iväg tills nästa pengabristtillfälle.
För några år sedan köpte han ett hus, och fadern gick då i borgen.. Sedan plötsligt så bara lämnade han det och lät det förfalla, det är väll i skicket att det bara är att plöja till marken, ledningarna har frusit sönder etc..
Och nu märker man att "farfar" inte har lång tid kvar, han är över 90 och skröplig och påtagligt deprimerad, han ville inte ens vara med och fira jul igår.
Nu är det morsan som ojar sig över när han dör, vad som händer med borgenärsskulden, om den kommer gå i arv till dom eller liknande? Försökt hitta nåt svar, det lilla jag har förstått är att det tillfaller dödsboet och kommer betalas med "farfars" andra tillgångar vilket kommer leda till att det inte kommer finnas något arv kvar till dem, att mammas o hennes mans "berättigade del" kommer försvinna pga "farbrors" egoism?
Det mest avgörande att få veta, kan jag tycka, är om skulden förfallit till betalning?
Har brodern låtit inbetalningarna ligga och skulden förfallit?
Om lånet betalas enligt konstens regler så faller borgensåtagandet när borgenären dör, en borgen kan inte ärvas i den meningen. Är däremot banken väldigt alert och har anledning att säga upp lånet till betalning så kommer det att kunna riktas anspråk mot dödsboet. Så det är ju så att säga läge att hålla käften och INTE ringa banken och ställa dumma frågor...
(bäst om de är helt ovetande om situationen, givetvis)
Att själva huset är förfallet och i dåligt skick är i sammanhanget helt oviktigt kan jag tycka, för det låter som om det inte finns några möjligheter att använda regressionsrätten som arvingar mot brodern om det värsta skulle hända. Verkar inte som att det finns tillgångar som du beskriver det.
Men dessa rätt vaga ord, lämnar jag över till de som kan de exakta regler som gäller.
Min input iaf.
ps. ligger lånet efter, kan det tom vara läge att se till att betala in de sena inbetalningarna. Så inte lånet sägs upp. Banken vill bara ha in sina pengar, inget ovanligt att en borgenär hoppar in och betalar en sen inbetalning.
Senast redigerad av scheele 2013-12-25 kl. 13:39.
Farfar kan fritt förfoga över sina tillgångar - om inte det misslyckade husköpet som han gått i borgen för, har flutit upp hos Kronofogen (jag har för mig att det funkar så). Alltså är farfar fri att ge bort sina tillgångar till den han själv önskar så länge de inte är belastade med krav. Fixa nu snabbt gåvobrev på alla farfars fasta tillgångar, överför äganderättshandlingar etc - så att intet finns kvar den dag han dör.
Men om skulden nu ligger som ett krav från t ex Kronofogden på farfar, då tror jag allt är förlorat.
Intressant fråga. Har borgensupptagandet behövt uppfyllas. Lite svårt att förstå vad du menar. Borgensåtagandet avser väl ett eventuellt lån. Ansvaret för att kåken åtgärdas ligger väl på ägaren.
EDIT: Mens jag skrev gjorde även andra det ser jag.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!