2013-12-24, 15:59
Bannlyst
λογον ον αθτε προσ αθτεν ε πσθχε διεχερχεται περι ςν αν σκοπε. ( Ursakta den moderna gr )

( Ett resonemang som sjalen for, sjalv for sig sjalv, om det den undersoker )

( Ein gesprach, das die Seele mit sich selbst daruber durchfuhrt, was sie gerade untersucht. ( 189 e, teaitetos )
Lagg marke till det ambivalenta "logon". Hur oversatter manne Stolpe det?

Ar det inte en ljuvligt vacker mening? Sa har pa julafton en julklapp at alla filosofer. Nu hoppar ni over kalle anka och hans vanner eller hur och kontemplerar denna sats, ni andas in djupt och njuter av dess djup, eller hur? Later den sjunka in, tanker pa den, nu forstar ni den, nu vet ni att vi ar, att tankevarlden ar...allt strunt forsvinner nu, sinnevarlden, denna avskyvarda bastard ar borta, och ni har funnit ert hem.
Senast redigerad av Tinman 2013-12-24 kl. 16:06.
Citera
2013-12-24, 16:07
Medlem
Tack. Det var en jättefin julklapp! Jag ska reflektera över denna sats hela dagen. Vem var det som uttalade den?

Jag vill ge dig en klapp också: Nothing is more real than nothing. (Rien n'est plus réel que rien.) Den gör sig mycket bättre på engelska - man kan läsa den i flera år utan att få rätsida på den.
Citera
2013-12-24, 16:32
Medlem
growingpeoples avatar
Tack för dessa fina presenter!

Jag har bara ett enkelt bidrag men för mig är det min eviga vägvisaren.........Så jag önskar med dessa ord God Jul!

"Om man vägrar se bakåt.....
Och inte vågar se framåt.......
Då måste man se upp....."

Tage Danielsson (en äkta filosof av folket)
Citera
2013-12-24, 16:39
Medlem
growingpeoples avatar
En tanke till för Er tänkare............

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv!

Søren Kierkegaard
Citera
2013-12-24, 23:58
Medlem
Okey, defintion på tanken.

Men...

Vart kom tanken ifrån?

Tänk på det du.
Citera
2013-12-25, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
defintion på tanken.
"av". Inte "på".
Citera
2013-12-25, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skriver
"av". Inte "på".

Okey, förlåt att jag gjorde det så svårt att förstå. Ska bättra mig.
Vilken tur att du fanns här som den ridande hjälten i den eviga sagan om "the grammar nazi"

Tack.
Citera
2013-12-25, 07:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Okey, defintion på tanken.

Men...

Vart kom tanken ifrån?

Tänk på det du.
Era invandningar ar relevanta, det skall givetvis vara sta "definition pa tankandet" eller "definition av tanken". Jag tror heller inte platon hade accepterat det som en definition, for i foljande mening sager han: "οσ γε με ειδοσ σοι αποφαινομαι" ( Dies erklare ich jedoch nur, ohne ein Wissen davon zu haben ).

Ah, det vore harligt om nagon filolog kunde hjalpa till har, men jag antar att Platon sager nagot i stil med: "men det kan vi inte veta, det forefaller mig enbart pa detta satt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in