Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-11-15, 10:04
  #37
Medlem
Pappersnesduks avatar
Läkaren och forskaren Mats Humble föreläser om D-vitaminet. Mycket intressant och lärorik föreläsning.

https://www.youtube.com/watch?v=GeyNB-GBKlg
Citera
2014-12-13, 00:00
  #38
Medlem
eatsleepraves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flybikes
Vad ska dessa extrema doser vitamin d vara till då?

d-vitamin är en livsviktig vitamin som vi fan inte får här i det här jävla mörka landet. Brist bidrar till depression och feta människor. brist bidrar till massor av sveriges välfärdssjukdomar, trötthet etc. med brist på d-vitamin är det svårare att bygga muskler och allting är dåligt med att ha d-vitaminbrist. De extrema doserna är extra bra för de som är psykiskt känsliga tex lider av ångest, årstidsrelaterad depression, sömnsvårigheter etc eller de som tränar. jag kör på 40mikrogram per dag och jag MÅR DÅLIGT när jag inte tar de vitaminterna, framförallt under vinterhalvåret. d-vitamin har jag insett är a och o för mitt psykiska välbefinnande på vintern!
Citera
2014-12-15, 08:24
  #39
Medlem
Raxzxs avatar
Mats Humble är min gamla läkare väldigt trevlig.

jag hade grov brist på d-vitamin så nu äter jag två 800 iu per dag.
Citera
2014-12-15, 11:09
  #40
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raxzx
Mats Humble är min gamla läkare väldigt trevlig.

jag hade grov brist på d-vitamin så nu äter jag två 800 iu per dag.

Är det en dos du fått rekommenderad av läkare eller går du "på känn"? Hade jag haft brist hade jag siktat på minst 2500 per dag. Särskilt om jag bodde i Sverige.
Citera
2014-12-15, 11:37
  #41
Medlem
Raxzxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Är det en dos du fått rekommenderad av läkare eller går du "på känn"? Hade jag haft brist hade jag siktat på minst 2500 per dag. Särskilt om jag bodde i Sverige.

Rekommenderad av läkare, tror dock inte att det skulle skada att ta mer.
Det var ett år sen jag hade brist, har tagit en 800 iu morgon och kväll sedan dess.
Citera
2014-12-15, 12:52
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Är det en dos du fått rekommenderad av läkare eller går du "på känn"? Hade jag haft brist hade jag siktat på minst 2500 per dag. Särskilt om jag bodde i Sverige.

Fick ta blodprov som påvisade d-vitaminbrist, fick tabletter med 800ie utskrivet av en läkare, frågade denne om det är okej att ta 2 men blev avrådd.

Är alla läkare lika dåligt pålästa?, verkar som 4000-5000ie är vad alla rekommenderar enligt nya rön och det ska vara väldigt svårt att överdosera d-vitamin.
Citera
2014-12-15, 13:37
  #43
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Fick ta blodprov som påvisade d-vitaminbrist, fick tabletter med 800ie utskrivet av en läkare, frågade denne om det är okej att ta 2 men blev avrådd.

Är alla läkare lika dåligt pålästa?, verkar som 4000-5000ie är vad alla rekommenderar enligt nya rön och det ska vara väldigt svårt att överdosera d-vitamin.

Nja, det är ju så att läkarna måste följa de rekommendationer myndigheterna ger dom. Vi är rätt så bakom forskningen, typ i europa så är det mycket högre..

På livsmedelsverket står det att man inte ska ta mer än 4,000 IU D-vitamin per dag. Så du kan ju känna dig rätt säker med 4000.. eller 2500 som man får när man köper från gymsidor..

Citat:
Kan man få i sig för mycket D-vitamin?
Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan inte få i sig farliga mängder D-vitamin enbart via maten, men om man äter flera olika kosttillskott som innehåller D-vitamin kan man få för mycket. Vuxna bör inte få i sig mer än 100 mikrogram per dag.
Citera
2015-04-04, 10:08
  #44
Medlem
rymdsols avatar
Här har man legat på 3000 IE och trott att man hade läget under kontroll.

Scientists Confirm Institute of Medicine Recommendation for Vitamin D Intake Was Miscalculated and Is Far Too Low

Citat:
The recommended intake of vitamin D specified by the IOM is 600 IU/day through age 70 years, and 800 IU/day for older ages.

as the RDA, a value of approximately 7,000 IU/day from all sources.”

“This intake is well below the upper level intake specified by IOM as safe for teens and adults, 10,000 IU/day,”

http://www.newswise.com/articles/sci...ampaign=buffer
Citera
2015-07-18, 12:50
  #45
Avstängd
Hittade denna idag http://www.ergo-log.com/weight-loss-...vitamin-d.html

Har ej läst studien själv men det verkar intressant. Nu gällde det ju visserligen överviktiga personer men jag kan tänka mig att det även kan hjälpa normalviktiga personer vid deff om man har D-vitaminbrist.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback