2005-07-21, 03:39
Medlem
StorMammas avatar
Jag funderade på det, och det är en fråga som ibland dykt upp i olika feministdebatter; Att kvinnor minsann klarar av ALLA yrken lika bra som män.

Min invändning är följande; Ponera att mitt hus börjar brinna. Inuti, kvar i huset finns min make, en medvetslös klump på 95 kilo.
Sanna brandkvinna tar sig in i det brinnande huset, och hittar honom, men orkar inte dra / lyfta ut honom. . Sanna brandman/ eller brandkvinna har då lämnat honom att dö i lågorna.

Vem skall jag i så i så fall skylla min makes död på....?

( Om vi nu ponerar att " Sanna " kom in på utbildningen genom könskvotering.)
Citera
2005-07-21, 03:55
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Jag funderade på det, och det är en fråga som ibland dykt upp i olika feministdebatter; Att kvinnor minsann klarar av ALLA yrken lika bra som män.

Min invändning är följande; Ponera att mitt hus börjar brinna. Inuti, kvar i huset finns min make, en medvetslös klump på 95 kilo.
Sanna brandkvinna tar sig in i det brinnande huset, och hittar honom, men orkar inte dra / lyfta ut honom. . Sanna brandman/ eller brandkvinna har då lämnat honom att dö i lågorna.

Vem skall jag i så i så fall skylla min makes död på....?

( Om vi nu ponerar att " Sanna " kom in på utbildningen genom könskvotering.)
Du har ju på ett strålande sätt visat att kvinnor INTE kan. Varför tråden är så suveränt konstruerad att den kan läggas till handingarna, med högsta betyg.

R.I.P. " Klarar kvinnor ALLA yrken? -tråden"
Citera
2005-07-21, 03:59
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Kvinnor kan vara senigare än män. Sanna kan vara starkare än Olle, som inte klarade testen.

Helst ingen kvotering. Senigast/starkast bör avgöra.
Citera
2005-07-21, 04:04
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderJerusalem
Kvinnor kan vara senigare än män. Sanna kan vara starkare än Olle, som inte klarade testen.

Helst ingen kvotering. Senigast/starkast bör avgöra.

Det är det jag vill ha fram, starkast bör få jobbet. Men jag hörde en debatt angående just brandmansyrket att det diskuterades om man skulle göra ett annat test för kvinnor....
Citera
2005-07-21, 05:25
Medlem
vejroniottans avatar
Det finns många yrken som inte kvinnor inte skulle klara på ett godkänt sätt. Vissa kvinnor kan säkert passa in men jag snackar nu 100% kvinnor så att de får sköta sig helt själva.

* Militär. Tänk er enbart kvinnor vid landstigningen i Normandie. Totalt overkligt.

* Byggjobbare. Gå upp 5 varje morgon och jobba i -20. Organisationen skulle kollapsa i interna strider och allmänt tjaffs.

* Kranbilsförare. Att köra och hantera en 50 tons kranbil kräver sin man. En man kan njuta av storleken men en kvinna blir nog mest skrämd.

* Utkastare på lokala syltan. Vad gör ett gäng brudar med en bråkig kropssbyggare?

* Depåteam i F1. Hur många sekunder förlorar de mot ett manligt team?

Finns säkert många fler exempel
Citera
2005-07-21, 08:32
Medlem
CharlieRs avatar
Spermadonator skulle också bli problematiskt.

Håller för övrigt med om föregående talare gällande allt utom det där med kranen. Du ska se min mami.
Citera
2005-07-21, 08:46
Medlem
Lorelais avatar
Alla kvinnor klarar naturligtvis inte alla yrken. Det gör inte män heller.
Citera
2005-07-21, 08:56
Medlem
Lorelais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Det är det jag vill ha fram, starkast bör få jobbet. Men jag hörde en debatt angående just brandmansyrket att det diskuterades om man skulle göra ett annat test för kvinnor....

Det finns en rad olika arbetsuppgifter inom brandkårsyrket. Det handlar inte uteslutande om att bogsera ut 95-kilos klumpar med svedda rövhår ur flamberade hus. Dessutom sker en stor teknikutveckling vad gäller lättare verktyg och fler hjälpmedel - och innan alla snubbar börjar vråla ... detta är något som också efterfrågas av de män som redan tjänstgör som brandingenjörer, brandmän eller annat - som givetvis underlättar för de kvinnliga räddningstjänstarbetarna. De kvinnliga och de manliga.
Citera
2005-07-21, 09:32
Bannlyst
Citat:
* Militär. Tänk er enbart kvinnor vid landstigningen i Normandie. Totalt overkligt.
Varför det?

Citat:
* Byggjobbare. Gå upp 5 varje morgon och jobba i -20. Organisationen skulle kollapsa i interna strider och allmänt tjaffs.

Fördomar, det skulle fungera utmärkt.

Citat:
* Kranbilsförare. Att köra och hantera en 50 tons kranbil kräver sin man. En man kan njuta av storleken men en kvinna blir nog mest skrämd.
Varför skulle de bli det? Sköta en maskin kan väl vem som helst göra, det behövs ju inte ens fysisk styrka.

Citat:
* Utkastare på lokala syltan. Vad gör ett gäng brudar med en bråkig kropssbyggare?

Det finns ett socialt tabu mot att slå kvinnor, så det hade kanske kunnat fungera smärtfritt. Med samma argument skulle kvinnor inte klara polisyrket. Men för att besvara din fråga: ringer polisen (vilket 90 % av alla manliga utkastare också hade gjort).

Citat:
* Depåteam i F1. Hur många sekunder förlorar de mot ett manligt team?
Varför skulle ett kvinnligt team vara långsammare än ett manligt team?

Citat:
Finns säkert många fler exempel

Du har inte ens presenterat ett vettigt exempel hittills.
Citera
2005-07-21, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattemellgren
Det finns ett socialt tabu mot att slå kvinnor, så det hade kanske kunnat fungera smärtfritt. Med samma argument skulle kvinnor inte klara polisyrket. Men för att besvara din fråga: ringer polisen (vilket 90 % av alla manliga utkastare också hade gjort).
Och ändå så menar feminsterna att alla män är potentiella hustrumisshandlare? Hur ska dom ha det egentligen?

// Roger P.
Citera
2005-07-21, 09:37
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vejroniottan
Det finns många yrken som inte kvinnor inte skulle klara på ett godkänt sätt. Vissa kvinnor kan säkert passa in men jag snackar nu 100% kvinnor så att de får sköta sig helt själva.

Militär. Sovjet hade kvinnliga förband under andra världskriget som var mycket kompetenta. Bland annat så tillhörde en av deras absolut bästa prickskyttar det kvinnliga könet. Flera sydliga länder har kvinnliga militärer och det fungerar alldeles utmärkt.

Byggjobbare. Kvinnor har större andel fett, så de tål kyla bättre än män. Dessutom har det i alla tider varit kvinnorna som klivit upp i ottan för att ta hand om barnen, kossorna och göra i ordning frukosten till karlarna.

Kranbilsförare. Det är vanligtvis just kvinnor som njuter av storleken.

Utkastare. Kvinnor upplevs oftast inte som lika hotande och slagsmålsframkallande, varför strider ofta helt undviks med kvinnliga vakter.

Naturligtvis har kvinnor inte lika stor muskelmassa som män, men om ser till traditionellt tunga arbeten, som gruvarbete och lantbruk, så nog har kvinnor och barn fått knega på rätt bra där. Idag ser man inom äldreomsorgen och sjukvården hur det framför allt är kvinnor som hanterar och förflyttar människor som själva inte kan röra sig.

Jag är absolut för fysiska tester som ska klaras innan man får ett arbete som t. ex. brandman, men att sitta fast i gammalt könsrollstänkande för ingen utveckling framåt.
Citera
2005-07-21, 11:10
Medlem
vejroniottans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattemellgren
Varför det?
Fördomar, det skulle fungera utmärkt.

Nej, det är inte fördomar. Det finns flera anledningar till varför kvinnor, i alla kulturer, i alla tider, har ansetts mindre lämpade för olika uppgifter.

1. Dels saknar de den fysiska styrkan. Det spricker redan när de ska vada iland med 40kg packning vid Normandie.

2. Män rangordnar sig hirarkiskt och faller därför naturligt in i ett militärt system med ordergivningar till höger och vänster. Kvinnor rangordnar sig inte så. Ingen vill sticka ut och ta på sig rollen som "Alfa-hanne". Den kvinna som gör det blir ensam och illa omtyckt. Kvinnor funkar bra två och två men sen blir det problem.

3. Vi män har sen födseln inpräntat i oss att konkurrera med andra män. Att skjuta huvudet av en annan man är därför förmodligen betydligt enklare rent psykiskt för en man än en kvinna.

4. Att göra tuffa, hårda saker är ibland ett självändamål för män vilket det inte är för kvinnor. När kvinnan klagar övet att det är tungt så får mannen inspiration eftersom han äntligen får känna sig som en man. En kvinna vill inte känna sig som en man och ser därför inte njutningen i att marchera i regnet med tung packning.

Bemöt gärna mina påståenden men kom för faan inte med pk-bullshit som att det är fördomar och att "tjejer minsann också kan skjuta med gevär".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in